Harppaus tavanomaisesta liiketoiminnan johtamisesta tiedolla johtamiseen ei ole helppoa. Siksi on hyvä palastella oma tiedonhallinnan matka pienemmiksi askeliksi:
1. 360⁰ näkymä (asiakas/tuote/toiminta)
- Kyvykkyys kerätä, tallentaa, turvata ja käsitellä tietoa sisäisistä ja ulkoisista tietolähteistä
- Moderni raportointi (-itsepalvelu) organisaation sisällä eri sidosryhmille
- IoT-dataa rikastamaan analytiikkaa
- Kokonaisarkkitehtuurin kehityssuunnitelma, linkitys liiketoiminnan tarpeisiin ja strategiaan
2. Datan ymmärtäminen
- Asiakaspolun tunnistaminen ja kehittäminen
- Toistuvien kaavojen tunnistaminen, tiedon mallintaminen, rikastaminen ja analysointi
- Läpinäkyvyyden parantaminen kehittyneiden analytiikkakyvykkyyksien ja näkymien avulla
3. Ennustemallit ja automatisointi
- Liiketoiminnan ja prosessien automatisointi ja ennakointi
- Palvelujen / tuotteiden kohdistaminen asiakassegmenteittäin
- Ennusteiden ja johtopäätelmien automatisointi
- Reaaliaikaisen analytiikan ja prediktiivisten mallien hyödyntäminen
Tietolähteiden kasvattaminen ja uusien ennustemallien luominen