– Olemme tehneet jo kolme hankintakierrosta puolen vuoden välein ja niiden tiimoilta meille kuuluu oikein hyvää. Ihmiset ovat puhelimestaan kiinnostuneita ja pitävät siitä hyvää huolta, kun se on itse valittu ja jää työkäyttöajan päätteeksi ihka omaksi, Oras Groupin tietohallintopäällikkö Aki Saurimaa sanoo.
Palvelua, ei hallintoa
Ne Oras Groupin suomalaiset työntekijät, joilla on työsuhdepuhelinetu, tilaavat puhelimensa Atean verkkokaupasta heille räätälöidystä, laajasta puhelinvalikoimasta.
– Olemme oppineet koko ajan lisää siitä, millainen merkki- ja mallivalikoima on sopiva ja riittävä. Aluksi valikoima oli hyvin laaja, mutta huomasimme että valinnat kohdistuvat kuitenkin muutamiin suosikkivaihtoehtoihin. Valikoiman määrittelyssä kyllä kuunnellaan tarkasti työntekijöitä. Jos jotakin merkkiä ja mallia toivotaan, se voidaan lisätä valikoimaan, hän kertoo.
Saurimaan mukaan valikoiman kehittämisessä on lähestulkoon kuluttajaverkkokaupan pyörittämisen piirteitä, mitä tulee toiveiden kuunteluun ja trendien seuraamiseen. Ja sitähän moderni yritys-it onkin: hallinnon sijaan palvelua työntekijöille, jotta tuottava ja mielekäs työ sujuu.
Tuen ja huollon tarve notkahtaneet
Aki Saurimaa kertoo, että Free Choice -hankinnat teettävät hankintakierroksen yhteydessä jonkin verran lisätyötä käyttäjätuessa, kun työntekijät perehtyvät uusiin laitteisiinsa. Siitä eteenpäin tuen ja huollon taakka kevenee verrattuna normaaliin vakiolaitehankintaan.
– Työntekijämme perehtyvät itse valitun puhelimensa ominaisuuksiin innokkaasti ja oppivat samalla laitteen monipuolista käyttöä sekä asetusten säätämistä. Emme ole rajoittaneet sitä, mitä puhelimella saa tehdä ja mitä appseja asentaa. Työhön liittyvää dataa ja asetuksia ohjaamme Microsoft Intunella, Saurimaa kertoo.
Intune otettiin Oras Groupissa käyttöön, jotta työhön liittyvää sähköistä tietoa ja asetuksia voidaan hallita ja siten toteuttaa hyvää tietoturvaa. Intune myös helpottaa arkisia asioita, kuten yritysverkko- ja sähköpostiasetusten automaattista määrittelyä.
Myös sen huomaa, että työntekijät käyttävät itse valittua, myöhemmin omaksi saatavaa laitetta huolella. Laadukkaasta ja hyvin kohdellusta puhelimesta riittää omassa käytössä hyötyä ja iloa vielä vuosiksi eteenpäin.
Seuraavaksi ulkomaille
Free Choice on toiminut hankintalogistiikan ja hallinnoinnin näkökulmista erinomaisesti.
– Tilausprosessi verkkokaupasta on työntekijöillemme helppo ja selkeä, ja moni on myös yllättynyt myönteisesti toimitusnopeudesta. Atean varastomallit putkahtavat työpöydän kulmalle usein jo tilausta seuraavana päivänä, Aki Saurimaa sanoo.
Free Choicea aiotaan seuraavaksi viedä Oras Groupin Saksan organisaatioon.
– Kuten Suomessakin, myös Saksassa Free Choicen aloitukseen liittyy vielä mietittäviä asioita: miten valinnanvapaus soveltuu eri työkulttuureihin, mitä työasioita puhelimella hoidetaan ja muita käytännön kysymyksiä. Hankintaformaattina Free Choice kyllä soveltuu Saksaan ja Atea pystyy myös toimittamaan tuotteet sinne, Saurimaa kertoo.
Toista Atea Free Choicen kaltaista, yrityksille tarkoitettua valmista hankintamallia Saurimaa ei ole vielä kohdannut.
– Vapaasti valittava puhelin ei ole vielä yleistä suomalaisessa työelämässä. Työntekijämme ovat asiasta innoissaan ja puhuvat siitä paljon omissa verkostoissaan. Näen siis, että Free Choice on meille selkeä kilpailuetu ja lisäarvo.
Free Choice - paljon valinnanvaraa, vakioidut kustannukset
Free Choice on CYOD-mallin mukainen, yrityksille tarkoitettu käyttäjälaitteiden hankintaratkaisu.
Yritys määrittää, kuinka paljon se haluaa sijoittaa työkäyttöön tulevien laitteiden hankintakustannuksiin. Jos työntekijä haluaa vakiokustannusta arvokkaamman laitteen, hän osallistuu itse hankintaan.
Yrityksen Free Choice -valikoima on esillä ja tilattavissa Free Choice -portaalissa. Jokainen työntekijä pystyy tilaamaa vain omaa profiiliaan vastaavan laitteen.
Yritys sopii rahoituksesta Atea Financen kanssa, ja työntekijä maksaa vakiokustannusta arvokkaammasta laitteesta kuukausipalkastaan kuukausivuokran. Sopimuskauden loputtua työntekijä lunastaa laitteen itselleen.