2021-05-20

Maailmanlaajuinen komponenttipula ei välttämättä ole ongelma, jos laitehankinnat tekee yhdessä ja ennakoiden

Komponentti- ja laitepula huolettaa sekä laitevalmistajia, yrityksiä että julkista sektoria. Saatavuus ei kuitenkaan välttämättä ole ongelma, jos teemme laitehankinnat yhteistyössä ja suunnitelmallisesti.

Tommi Heiniö Director, Products and Offering

Tilanne it-laitteiden markkinoilla juuri nyt: vanhat, hitaasti toimivat ja ikänsä puolesta tietoturvattomat laitteet nakertavat yritysten tuottavuutta ja työtyytyväisyyttä. Poikkeuksellisten aikojen takia tehdyt kulukiristykset pidentävät laitteiden elinkaaria.

Kunnat joutuvat valpastumaan puoli vuotta etukäteen, jotta lukio- ja ammattikouluopintonsa aloittavat nuoret saavat kannettavan tietokoneen ennen syyslukukauden alkua. Jopa elektroniikkakaupan hyllystä on vaikeaa löytää himoitsemiaan laitteita kännyköistä langattomiin hiiriin.

Mistä on kyse? Maailmanlaajuisesta puolijohdekriisistä, jonka seurauksena myös autoteollisuus sakkaa. Tilanne voi hankaloittaa elämää kaikilla toimialoilla jopa seuraavat kaksi vuotta, mutta ratkaisu löytyy kaukonäköisyydestä ja yhteistyöstä.

Laitehankintojen pullonkaulana kysynnän, kapasiteetin ja konttipulan ketju

Komponenttien saatavuushaasteet johtuvat isossa kuvassa kolmesta toisiinsa limittyvästä syystä, joista ensimmäinen on radikaalisti kasvanut osien ja laitteiden kysyntä.

Tietokone ei valmistu ilman konetta pyörittävää prosessoria, näyttöpaneelia, kovalevyä, muistipiiriä eikä internetyhteyden takaavaa 4G- tai WLAN-modeemia. Nykyään myös globaali autoteollisuus kuluttaa näitä täsmälleen samoja komponentteja. Ja koko ajan kasvavassa määrin, sillä yhä edullisemmat automallit on varusteltu kaikin it-herkuin.

Autoteollisuuden kasvava kysyntä toki oli tiedossa, mutta sitten iski korona. Kun vetäydyimme koteihimme työskentelemään ja viettämään vapaa-aikaa, tietokoneiden, kännyköiden, monitorien, pelikonsolien ja televisioiden kysyntä koki täysin odottamattoman kasvupyräyksen.

Kysynnän kasvu puolestaan aiheutti pullonkaulan komponenttien saatavuuteen. Vaikka Intelin ja AMD:n kaltaisilla isoilla pelureilla on resursseja vastata kysynnän kasvuun hieman pidemmällä aikavälillä, millään rahalla ei saa uutta tehdasta käyntiin huomiseksi.

Kolmanneksi haasteeksi on noussut rahtikapasiteetin puute, jota konttipula ja koronan tiukentamat rajamuodollisuudet ovat entisestään pahentaneet. Rahtikoneiden määrä ei riitä vastaamaan lentorahdin kasvavaan kysyntään, ja laivarahti tyssää konttivajeen lisäksi koronarajoitusten aiheuttamaan työvoimapulaan: kontit seisovat satamissa odottamassa purkua. Purkamisen jälkeen tavaroita ei saada kuljetettua varastoon, sillä pulaa on myös rekoista. Junarahti Aasian ja Euroopan välillä puolestaan edellyttää talvikontteja, jotka estävät tuotteiden jäätymisen ja hajoamisen kuljetuksen aikana. Kuljetustapa ei kuitenkaan ole koskaan ollut suosittu, joten talvikonttienkaan määrä ei riitä vastaamaan yllättäen kasvanutta kysyntää.  

Näiden kaikkien haasteiden seurauksena luvassa on merkittäviä hinnankorotuksia melko nopealla aikataululla. Valmistajien on nostettava hintoja, jotta lisähaasteiden tuomat kulut tulevat katetuksi.

Yhteistyöllä saatavuushaasteisiin voi varautua

Olemme tottuneet saamaan tietyn laitemallin, muistin ja kovalevyn tietyssä ajassa, mutta globaalissa komponenttipulassa tarpeiden toteutuminen ei olekaan enää itsestäänselvyys. Mikäli yhä haluaa ehdottomasti tietyt räätälöidyt laitemallit tai haluaa ne suoraan tehtaalta, on tilaus osattava tehdä kuukausia etukäteen: kuinka paljon laitteistoa tarvitsevia uusia työntekijöitä on tulossa taloon syksyllä, entä miten paljon vanhoja laitteita on korvattava uusilla? Tämänkaltaiset laitehankinnat edellyttävät tiivistä vuoropuhelua laitetoimittajan ja asiakkaan välillä. Kehotamme jo asiakkaitamme keskustelemaan viimeisen vuosineljänneksen tarpeista.

Jos moinen ennustaminen ei ole mahdollista, laitehankintojen tärkeimmiksi edellytyksiksi kohoavat ennakointi ja joustavuus – mikä ei kuitenkaan tarkoita laitevaatimuksista luopumista. Tukkureillemme ja Suomen logistiikkakeskukseemme saapuu tauotta tavaraa, josta voimme suunnitella tuotevalikoiman, joka vastaa asiakkaan tarpeisiin tai sopii yhteen jo olemassa olevan laitekannan kanssa. Tämä edellyttää asiakkailta joustamista vanhasta ja sitoutumista uudenlaiseen yhteiseen tekemiseen.

Asiakkaiden kanssa käytävissä keskusteluissa kartoitamme tulevia tarpeita ja sovimme niitä tukevan toimintamallin. Esimerkiksi elinkaaripalvelusopimuksen kautta voimme kiinnittää asiakkaallemme tuotemyyjän auttamaan tarpeiden määrittelyssä ja ottaa mukaan lisäarvopalveluita kuten rahoitus, esiasennus ja käytöstä poistuvien laitteiden kierrätys. Tarpeen vaatiessa perustamme asiakkaillemme ikioman pienen puskurivaraston Vantaalla sijaitsevaan logistiikkakeskukseemme, jolloin tarvittavan laitteen saa tarpeen tullen välittömästi.

Laitehankinnoissa saatavuuden suunnittelusta uusi normi

Avainsana laitehankinnoissa on juuri nyt yhteistyö ja ennakoiva suunnittelu. Ne ovat keinoja varmistaa saatavuusputki myös pandemian vaikutusten laannuttua. Komponenttien kysyntä nimittäin vain kiihtyy, sillä yhä useampi teollisuudenala käyttää niitä erilaisiin tuotteisiin – älykelloista pelikonsoleihin, kodinkoneisiin ja kulkuvälineisiin.  

Siksi laitteiden ostajan ja toimittajan välisestä tiiviistä yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta tulisi tehdä uusi vallitseva normi. Jos aloitamme saatavuuden suunnittelun, sparrauksen ja keskustelun yhdessä nyt, ratkomme poikkeusajan haasteet ja olemme toimintavalmiita myös koronan jälkeisessä maailmassa.

Saatavuushaasteet eivät lopu pandemian nujerrukseen vaan uusi normi jatkuu vielä pitkään sen jälkeenkin. Yhdessä olemme enemmän – rakennetaan siis Suomea tiiviissä yhteistyössä tietotekniikalla.