Virtuaaliassistentti on intuitiivinen käyttöliittymä, jolla organisaatiot voivat helpottaa ihmisten arkea monin eri tavoin. Virtuaaliassistentit navigoivat ja hakevat tietoa eri tietolähteistä erittäin tehokkaasti. Ne soveltuvat asiakaspalvelun lisäksi myyntiin, markkinointiin sekä digitaaliseen kaupankäyntiin.
Chatbotista, botista tai bottien ekosysteemistä koostuville virtuaaliassistenteille luodaan puheen, kuvan ja tekstin tunnistuksella, robotiikalla sekä tekoälyllä ikään kuin ihmisen persoonallisuutta, aisteja ja kyvykkyyksiä. Tekninen toteutus on yksilöllinen ja riippuu käyttökohteista sekä käsiteltävästä datasta. Monihan meistä tuntee jo Applen Sirin ja Amazonin Alexan.
Helsingborgin kaupungin virtuaaliasiakaspalvelija Sally vastaa jo suureen osaan alueen asukkaiden tekemistä yhteydenotoista ja kyselyistä. Ruotsin kuntasektorin ensimmäinen tekoälyllä varustettu ja jatkuvasti kehittyvä virtuaaliasiakaspalvelija Sally on Atean ammattilaisten toteuttama.
Sisäiset virtuaaliassistentit helpottavat työntekijöiden arkea. Asiakasrajapinnassa olevat virtuaaliassistentit tarjoavat asiakkaille joustavia kanavia palveluille ja monille organisaatioille uusia mahdollisuuksia parantaa palvelujaan.
Virtuaaliassistentit voivat hoitaa merkittävän osan asiakaspalveluun tulleista yhteydenotoista ja kyselyistä – Vodafonella 70 % asiakaspalveluun tulleista kyselyistä.
Virtuaaliassistentin voi upottaa kätevästi palvelemaan ihmisiä puhelimitse, verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavissa – 75 % haluaa hoitaa asioitaan digitaalisesti itsepalveluna ja 66 % asioi asiakaspalveluiden kanssa vähintään kolmen eri kanavan kautta¹.
Asiakaspalvelun laatu ja tehokkuus paranevat – asiakastyytyväisyys paranee. Forrester²: IBM Watson -assistentti tuo asiakaspalveluun helposti 20-30 henkilön kapasiteetin.
Forrester²: Työntekijöiden parempi itsepalvelu toi organisaatioille keskimäärin 3,2 miljoonan dollarin säästöt kolmessa vuodessa – 5,50 dollarin säästöt jokaista asiakaspalveluun tullutta kyselyä kohti.
¹IBM Watson / 2020 IBM Corporation
²Forrester: Total Economic Impact of IBM Watson Assistant, March 2020
Jotta organisaatiosi saa virtuaaliassistentista irti parhaan mahdollisen hyödyn, kannattaa liikkeelle lähteä ketterästi ja samalla selkein askelmerkein. Tässä Atean toteuttaman projektin eri vaiheet.
Atean ammattilaisilla on monipuolista osaamista ja palvelut virtuaaliassistenttien toteuttamiseen. Saat hankittua virtuaaliassistentin Atealta myös avaimet käteen -palveluna.
Petteri Halonen, Development Manager, Information Management.
Mikko Vesin - Director, Information Management. Mikko on digitaalisen liiketoiminnan ja dataohjautuvien palveluiden kehittämisen moniosaaja, jonka mukaan tiedon älykäs hyödyntäminen analytiikan avulla on avain palveluiden arvolupauksen muuttamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.