Siirry sisältöön
Miltä teillä näyttää tietohallinnon kehittäminen ja johtaminen? Toiminnan kehittäminen on keskeinen osa liiketoimintaa samalla tavalla kuin se toimii yhteiskunnallistenkin palvelujen keskiössä. Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, uudelleenjärjestelyt ja laajamittaiset hankkeet projekteineen haastavat eri toimijat hallitsemaan näitä tilanteita paremmin. Me autamme kehittämään toimintaanne mallilla, jonka kautta saat myös käyttöösi kokemuksemme ja Atean konsernin laajuisen tietotaidon.

Olemme vuosien aikana kehittäneet oman toimintamallin, jonka avulla voimme viedä asiakkaat hallitusti murrosvaiheiden yli ja ratkaisemme haasteet asiakkaan kanssa erikseen sovittavassa muodossa. Voimme toimia esimerkiksi kokeneen neuvonantajan roolissa, muutoksen hallinnan asiantuntijana tai hankkeiden sekä projektien vetäjänä.

Palvelun hyödyt ja mitä asiakas saa:

  • Ammattitaitoisen ja luotettavan neuvonantajan määräajaksi tai toistaiseksi
  • Kokeneen muutoksen hallinnan ammattilaisen tai ammattilaiset
  • Hankkeen/projektin vetäjän
  • Atean konsernilaajuisen tietotaidon ja osaamisen

Miksi hyödyntää tietohallinnon kehittämisen ja johtamisen palvelua?

Olemme tunnistaneet asiakkaidemme keskuudessa tarpeen teknologian paremmalle hyödyntämiselle ja johtamiselle. Aika on kallisarvoinen resurssi ja nopeatempoisessa muutosvauhdissa on pysyttävä mukana. Aina ei ole aikaa omalle tietohallinnon kehittämiselle ja johtamiselle, jossa me Atealla haluamme toimia apunasi. Palvelumme on suunnattu liiketoiminnan tai yhteisön johdolle sekä hallinnolle.

Tietohallinnon ja johtamisen kehittämisen palvelumme soveltuu mainiosti erilaisiin tilanteisiin, esimerkiksi neuvonantajan roolissa tai hankkeen vetäjänä. Tilanteet ja tarpeet vaihtelevat. Tässä muutamia esimerkkejä:

  • organisaatioon tulee uusi toimenkuva tai on tarve luoda tilannekuvaus nykytilasta
  • yritysjärjestelyt
  • teknisten ympäristöjen uudistus ja siirtymä
  • digitalisaatioon ja tietohallintoon liittyvät kehitysprojektit

Kolmen vaiheen eteneminen

Sovimme asiakkaan kanssa yhdessä kokonaisuudesta, rooleista sekä toteutuksen aikajänteestä. 

  1. Tapaaminen ja toimintamallista sopiminen
  2. Sisällön määrittäminen ja tavoitteet
  3. Sopimus tehtävästä kokonaisuudesta

Esimerkki case:
Organisaatio X tarvitsi apua tietohallinnon uudistamisessa, kehittämisessä ja siihen liittyvässä digitalisaatiossa. Tapaamisen ja taustatietojen perusteella Atean asiantuntijat toimivat organisaatiolle tietohallinnon neuvonantajan roolissa. Liikkeelle lähdettiin nykytilan kuvauksella, jossa käytiin läpi mm. tekninen ja hallinnollinen ympäristö, organisaation järjestäytyminen, kriittisimmät rajapinnat sekä kumppanuudet.

Tarpeiden pohjalta Atean asiantuntijat laativat kehityssuunnitelman sekä kokonaisarkkitehtuurin kuvauksen, josta laadittiin kehitysehdotus johdolle. Keskusteluiden lopputuloksena Atean asiantuntijat vetivät kyseisen muutosprojektin onnistuneesti loppuun.

Petri Saloma
Senior Advisor

Petri työskentelee Atealla strategiakonsulttina, jossa päätehtävä on katsoa ICT:tä liiketoiminnan lisäarvon tuottajana. Laaja-alaisessa positiossaan hän auttaa yrityksiä saamaan kehitys- ja hallintakulttuurin liiketoimintalähtöiseksi, luomaan yritykselle kokonaisarkkitehtuurin.