Erään määritelmän mukaan Smart Cityksi kutsutaan kaupunkia, joka hyödyntää erilaisia moderneja teknologioita (mm. IoT, Internet of Things) omassa palvelutuotannossaan, esimerkiksi energiantuotannossa, jätehuollossa, logistiikassaan tai vaikkapa joukkoliikenteen tuottamisessa. Älykkäissä kaupungeissa teknologian avulla mahdollistetaan asukkaille elämisen laatua ja hyvinvointia parantavia ratkaisuja, luodaan yritykselle suotuisia liiketoimintaympäristöjä ja varmistetaan kaupungin tuottamien palvelujen tuotannon sujuvuus, tehokkuus ja saavutettavuus. Smart Cityn ytimessä on kestävän kehityksen ajatus, jota tavoitellaan mm. resurssien käyttöä tehostamalla tai vaikkapa asumisen ja liikkumisen järkeistämistä
”Smart City on kaupunki, jossa on parempi asua, oleskella ja työskennellä”
Smart City, älykäs kaupunki mm.
Matka kohti älykkäämpiä kaupunkeja on jo alkanut. Digitalisaatio sekä jatkuvasti kehittyvät teknologiat tarjoavat jo nyt mahdollisuuksia, joita ei ole aikaisemmin ollut saatavilla.
Atean digitaalinen alusta tarjoaa kaupungeille ja kunnille innovaatioalustan, perusinfrastruktuurin, joka auttaa päättäjiä luomaan toimivan ekosysteemin. Alusta kerää tiedon sensoreista, kuljettaa sen tietovarastoihin ja tarjoaa pohjan tiedon jalostamiselle. Alusta sisältää kyvykkyydet hyödyntää eri paikoista kerättyjä tietoja. Lisäksi alusta on skaalautumiskykyinen ja ottaa huomioon tietoturvan sekä kykenee analysoimaan tehokkaasti suuria datamääriä.
Lähestymistapamme antaa kaupungeille sekä kunnille mahdollisuuden hyödyntää joustavasti jäsenneltyä ja skaalautuvaa tietosisältöä. Prosessoitu tieto vähentää kehitykseen kuluvaa aikaa, mahdollistaen samalla uusien innovaatioiden nopeamman käyttöönoton. Lopputuloksena joustavuus lisääntyy ja päätöksentekoprosessit ja muutoksiin reagointi nopeutuu.
Mikko Vesin - Director, Information Management. Mikko on digitaalisen liiketoiminnan ja dataohjautuvien palveluiden kehittämisen moniosaaja, jonka mukaan tiedon älykäs hyödyntäminen analytiikan avulla on avain palveluiden arvolupauksen muuttamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.