Siirry sisältöön
Puhas Oy on suomalainen yritys, joka tarjoaa jätehuoltopalveluja Joensuun alueen asukkaille. Sen omistaa Joensuun alueen viisi kuntaa: Joensuu, Ilomantsi, Kontiolahti, Liperi ja Polvijärvi. Kunnissa on yhteensä noin 112 000 asukasta.
Puhas

Vaivattomampaa viestintää

Puhas halusi helpottaa asiakkaiden ja asiakaspalvelun välistä yhteydenpitoa ja tuoda jätteisiin liittyvän tiedon paremmin asiakkaidensa ulottuville. Yritys oli jo aiemmin suunnitellut mobiilisovelluksen lanseeraamista, ja yhteistyökumppaniksi idean toteuttamiseen valikoitui Atea.

Palkitsevaa yhteistyötä

Projekti alkoi teknisestä suunnittelusta ja sovelluksen luomisesta. Sovelluksen prototyyppi osoittautui hyödylliseksi työkaluksi, sillä sen avulla Puhas pystyi testaamaan ideoitaan ja valitsemaan niistä parhaat Atean toteutettaviksi. Uusi projekti toteutettiin vaiheittain, ja jokaisessa vaiheessa huomioitiin asiakkaan tarpeet. Androidille ja iOS:lle saatavilla oleva sovellus julkaistiin marraskuussa 2020. Palvelinpuolen luomisessa hyödynnettiin .NET Corea, kun taas selainpuoli rakennettiin Reactin avulla.

”Yhteistyö Atean kanssa on sujunut hienosti.”

— Jenni Rautasalo, Puhasin logistiikkapäällikkö

Ratkaisu

Sovellus on monikäyttöinen työkalu, joka auttaa asiakkaita ja yhtiön työntekijöitä jätteisiin liittyvien asioiden hoitamisessa. Sen avulla asiakkaat ja Puhaksen työntekijät voivat keskustella keskenään vaivatta. Asiakkaat voivat sovelluksen kautta tarkistaa viimeisimmät uutiset, etsiä lajitteluohjeita, kierrätysohjeita tai -paikkoja, lukea ja lähettää jäteasioihin liittyviä viestejä, keskustella asiakaspalvelutyöntekijöiden kanssa ja jopa varata käyttöönsä perävaunun tai kontin. Tämä kaikki on mahdollista, koska sovellus on integroitu kahteen eri järjestelmään, jotka olivat Puhaksella käytössä jo ennestään.

Sovellus on saatavilla ilmaiseksi Google Playsta ja App Storesta.

”Omien, koodia syvällisellä tasolla ymmärtävien graafisten suunnittelijoidemme ansiosta pystyimme tarjoamaan jo prototyyppivaiheessa asiakkaalle toimivan käyttöliittymä- ja käyttöjärjestelmänäkymän. Se säästi kaikkien osapuolten aikaa ja rahaa.”

— Petra Kyntäjä-Saari, asiakaskokemuspäällikkö, Atea

 

Interaktiivinen prototyyppi

  •  Asiakas: Puhas Oy
  •  Milloin? Projekti käynnistyi marraskuussa 2020
  •  Projektin laajuus: Suuri
  •  Tekniset tiedot: Taustasovelluksen selainpuoli toteutettiin Reactilla ja palvelinpuoli .NET Coren avulla. Sovelluksesta on julkaistu iOS- ja Android-versiot.