Siirry sisältöön
Hollolan malli digipedagogiikassa on selkeä: ensin tutkitaan, mikä olisi parasta opetuksen kannalta, vasta sitten hankitaan laitteet. Asiantuntija-apua hyödynnetään niin laitevalinnoissa kuin opettajien kouluttamisessakin.
Hollolan kunta

Vuonna 2025 Hollolan peruskoulun kaikilla oppilailla kolmannelta luokalta aina yhdeksännelle asti on oppimisen tukena oma henkilökohtainen digilaite. Laitteet jaetaan vuosittain kolmos- ja seiskaluokkaisille. Kunnassa on kymmenen koulua, joista kolme on yhtenäiskouluja ja loput alakouluja.

”Olemme aika pitkällä, koska oppilaille on päätetty hankkia henkilökohtaiset laitteet. Monissa kunnissa on vain yhteiskäyttölaitteita”, Hollolan oman Digitaidot nosteeseen -hankkeen projektipäällikkö Suvi Immonen toteaa.

”Meillä ollaan aidosti innoissaan lasten ja nuorten tieto- ja viestintäteknologisten taitojen, medialukutaidon sekä ohjelmointiosaamisen kehittämisestä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Hankkeemme on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uudet lukutaidot -ohjelmaa.”

 

Pilotti auttoi valitsemaan oikeat laitteet opetukseen

Ennen kuin Hollola päätti koululaisten digilaitteiden hankkimisesta, järjestettiin pilotti: muutama innokas opettaja teki vertailun, jossa testattiin Applen, Googlen ja Microsoftin laiteympäristöjä sekä erilaisia laitteita osana opetusta. Lopputuloksena päädyttiin siihen, että kolmas–kuudesluokkalaisten oma laite on iPad ja yläkoululaiset saivat käyttöönsä HP:n Windows-läppärit.

”Näin oppilaat saavat konkreettisen käyttökokemuksen kahdesta erilaisesta laitteesta”, Suvi Immonen selittää.

Hollola hankkii digiopetuslaitteet Tiera Verkkokaupasta, jonka toimittajakumppani on Atea. Hollolan tukena olleet Atean asiantuntijat –  Simon Koivumaa, Alex Ylinärä ja Janne Konttinen – ovat kaikki entisiä opettajia, ja innoissaan Hollolan hankintojen pedagogisesta lähtökohdasta.

”On todella mahtavaa huomata, että yhä useammassa kunnassa mennään oikeasti pedagogiikka edellä, kun kouluihin valitaan laitteita. Jos valintakriteereinä ovat vain raha ja laitekulma, edessä  on kuitenkin mietintä, miten laitteita hyödynnetään käytännössä”, Business Manager Simon Koivumaa sanoo.

 


 

Opettajien koulutus avainroolissa

”Olemme kirjanneet hankkeemme yhdeksi tavoitteeksi opettajien osaamisen kasvattamisen ja myös varanneet rahaa sekä koulutuksiin että niistä aiheutuviin sijaiskustannuksiin. Kun opettajat itse osaavat käyttää laitteita monipuolisesti, he voivat antaa parasta oppia koululaisille”, Suvi Immonen sanoo.

Opettajille on hankittu koulutusta Atealta. Esimerkiksi yläkoulujen matematiikan opettajat osallistuivat Atean Alex Ylinärän vetämään Python-kielen ohjelmointikoulutukseen, koska ohjelmointirobotiikka on sijoitettu yläkouluissa matematiikan opetuksen yhteyteen.

”Ohjelmointihan ei ole pelkästään sitä, että tehdään koodia koneella, vaan se tarkoittaa myös ohjelmoinnillista ja loogista ajattelua sekä ongelmanratkaisutaitoja. Nyt peruskoulussa olevat oppilaat tarvitsevat varmasti sellaisia taitoja työelämässä.”

Ei ole häpeä, jos ei osaa heti

Suvi Immonen on Hollolan Digitaidot nosteeseen -hankkeen ainoa työntekijä. Hän ehtii mukaan myös oppitunneille.

”Olen jalkautunut kouluille esimerkiksi näyttämään ja opettamaan vaikkapa LEGO-robottien kokoamista. Aiemmin opettaminen on ollut enimmäkseen yksittäisten opettajien henkilökohtaisen osaamisen varassa. Kun joku menee paikan päälle ja näyttää, niin opettajatkin huomaavat, että eihän tämä olekaan mitään rakettitiedettä tai edes vaikeaa. Tällainen arkeen menevä tuki on osoittautunut meillä Hollolassa tosi tärkeäksi.”

Immonen korostaa, että hänellä ei ole nörttitaustaa, vaan työ on opettanut tekijäänsä. Koulutukseltaan hän on sosionomi (YAMK).

”Tässä on tullut esiin tärkeä oppi, jota jaan mielelläni kaikille: ei ole häpeä, jos ei tiedä heti jotain – sitten vaan opettelemme yhdessä! Olen pistänyt merkille, että opettajillekin on ollut tärkeää huomata, etten minäkään muuten tiedä kaikkea!”

Teknologialainaamon ansiosta laitteet eivät lepää laakereilla

Hollolassa panostetaan digiosaamiseen laaja-alaisesti: mukana on niin robotiikan opettelua kuin valokuvausta ja videoiden tekemistäkin. Kaikkia laitteita ei tarvitse ostaa joka koululle, koska kuntaan on perustettu teknologialainaamo.

”Hankkeen avulla hankitut välineet sijoitetaan teknologialainaamoomme, jolla on neljä pistettä eri puolilla Hollolaa. Lainaamon välineet kiertävät kouluilla niin, että jokaiselle koululle tulee jokainen väline jossain vaiheessa lukuvuotta”, Immonen kertoo.

Hän korostaa, että Hollolan kunnan hyvä digikehitys on pitkälti IT:n ja sivistystoimen tiiviin yhteistyön ansiota.

”Meillä on ollut jo vuosia digiryhmä, johon kuuluu IT-osaston lisäksi osallistujia esimerkiksi jokaiselta koululta. Ryhmämme kokoontuu kuukausittain ja käymme keskusteluja digiin liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Puhuimme esimerkiksi robotiikkavälineistä ennen kuin hankimme niitä. Mielestäni tällainen laaja-alainen yhteistyöryhmä on merkittävässä roolissa, jos yhteistyöstä halutaan kehittää mutkatonta ja helppoa.”

 

Atean pedagogiaosaaminen auttaa konkreettisesti

Suvi Immonen arvostaa, että Atealla on töissä opettajataustaisia ammattilaisia, joiden kanssa pystyy puhumaan suoraan. Hän pitää myös siitä, että atealaiset tavoittaa helposti ja vastauksia saa nopeasti.

”Arvostan suuresti Atean avointa ja rehellistä vuorovaikutusta, jossa ratkaisuja tai tuotteita ei tuputeta. Atealaisilla on omakohtaista kokemusta siitä, millaista arki kouluissa on: mihin on aikaa ja mihin taas ei. He myös osaavat ottaa huomioon meidän pedagogiset tavoitteemme. Kun olemme lisänneet tavoitteisiimme esimerkiksi ohjelmointiosaamisen, olemme saaneet heiltä tarkkaa tietoa, minkälaisia välineitä on tarjolla ja miten ne toimivat käytännön koulutyössä.”

Atealaiset puolestaan kannustavat kaikenkokoisia kuntia pohtimaan digioppimishankintojaan pedagogia edellä.

”Voimme auttaa asiassa jo ihan suunnitteluvaiheessa ja hankkeen alkumetreillä. Tai voimme tulla mukaan pilottivaiheessa, jossa selvitetään erilaisia vaihtoehtoja tieteellisin perustein”, Simon Koivumaa sanoo.

”Hankintoja puolestaan helpottaa, kun kunta on liittynyt Tiera Verkkokauppa -puitesopimukseen. Tiera Verkkokaupasta asiakas löytää kaikki tarvitsemansa IT-laitteet, lisenssit, palvelut ja tukipalvelut valmiiksi kilpailutettuina”, Account Manager Jukka Haikonen kertoo.

Hollolan vinkit digiosaamisen kehittämiseen kouluissa

  • Pohjaa hanke omaan opetussuunnitelmaanne: miten tvt-taitojen, medialukutaidon ja ohjelmointiosaamisen opettaminen nivoutuu siihen.
  • Selvitä, mitä opettajat toivovat ja tarvitsevat opetukseen. Tee pienimuotoinen pilotti, jos mahdollista.
  • Hanki laitteet pedagogia edellä. Hankinnan voi jakaa vaiheiksi eri vuosille.
  • Panosta opettajien koulutukseen! Laitteista saa täyden hyödyn irti, kun niiden käyttöön saa asiantuntevaa opetusta.
  • Panosta käytännön tukeen. Oppiminen nopeutuu, kun saa heti neuvoja paikan päällä.
  • Perusta IT-puolen ja toimialojen välille säännöllinen digiryhmä, jossa keskustellaan yhdessä kunkin toimialan tavoitteista ja laitehankinnoista.
  • hollola.fi

Tiera Verkkokauppa

Hollolan kunta on Kuntien Tiera Oy:n osakas. Kuntien Tiera Oy on yli 390 kuntatoimijan omistama osakeyhtiö ja yhteiskunnallinen yritys, joka kehittää kuntien, kaupunkien ja hyvinvointialueiden ICT-palveluja verkostomaisesti yhteistyössä omistaja-asiakkaiden sekä muiden julkisten- ja kaupallisten toimijoiden kanssa.

Atean ylläpitämä Tiera Verkkokauppa on Suomen kattavin, kuntakentän käyttöön suunniteltu dynaaminen hankintajärjestelmä. Se helpottaa ja tehostaa kuntatoimijoiden ICT-laitteiden, -ohjelmistojen ja -palveluiden hankintoja.

 

Laadukas digitaalinen ympäristö kouluihin ja oppilaitoksiin

Laadukas opetustyö vaatii vankkaa teknologista tukea, joka mahdollistaa saumattoman oppimisympäristön ja inspiroivan oppimiskokemuksen. HP:n edistykselliset opetusratkaisut on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen tarjoamalla innovatiivisia työkaluja ja luotettavaa teknologiaa, jotka vahvistavat opettajien ja oppilaiden mahdollisuuksia.

Olipa kyseessä lähiopetus, etäopetus tai hybridimalli, HP tarjoaa työkalut, jotka mahdollistavat joustavan ja tietoturvallisen opetuksen eri tilanteissa.

Voisiko osaava tiimimme olla avuksi myös teidän organisaatiollenne?

Atea on Suomen suurimpia opetuskäyttöön suunnattujen teknologiaratkaisujen toimittajia ja valikoimastamme löytyvät parhaimmat opiskelun tueksi tarkoitetut tieto- ja viestintäteknologian laitteet, ohjelmistot sekä oheisvälineet. Edu-asiantuntijamme auttavat valitsemaan sopivat ratkaisut kehittämään opiskelijoidenne oppimista.

 

Asiakasreferenssit

Lue, miten muut oppilaitokset ovat luoneet lisäarvoa toimintaansa hyödyntämällä edistyksellisiä teknologisia ratkaisuja.

Haistelua, hypistelyä ja uusinta tekniikkaa – digipedagogiikka uudistaa Oulun luontokoulua

Tutustu tarinaan

Tiedot esiin niks-naks! Automatiikka tukee opiskelijoiden valmistumista Vaasassa

Tutustu tarinaan

Oulun koululaiset oppivat yhdessä tekemällä – tukena uusin teknologia

Tutustu tarinaan