Siirry sisältöön
Takaisin Vuoden digitaalisin teko 2022

Kun turvaverkko pettää, digitaalinen ovikello tuo naapuriavun jokaisen ulottuville

Kun tukiverkosto puuttuu, keneltä voi pyytää apua arjen tilanteissa? Korona-aikana korostunut ongelma sai kehittämään ”digitaalisen naapurin ovikellon” eli mobiilisovellus Commun, joka auttaa verkostoitumisessa.

Kun opiskelija muuttaa uudelle paikkakunnalle, eikä tunne sieltä ketään. Kun maahanmuuttaja saapuu Suomeen. Kun yksin asuva sairastuu, ja tarvitsee apua kauppa- tai apteekkireissulle. Muun muassa näissä tilanteissa tarvittaisiin kanssaihmisten apua, mutta mistä sitä löytää?

”Emme useinkaan enää tunne ihmistä, joka asuu seinän takana. Kun oma elämäntilanne yhtäkkiä muuttuu ja tarvitsisi apua, ei ehkä olekaan ketään, jolta sitä pyytää. Korona-aikana tällainen avuntarve yllätti monet, ja siitä saimme idean digitalisoida ovikellon”, Commu Appin käyttäjistä, kumppanuuksista ja sijoittajista huolta pitävä Karoliina Kauhanen kertoo.

Hän on yksi Commun kolmesta perustajajäsenestä. Sami Ekmark on psykiatrinen sairaanhoitaja ja Ronnie Nygren ohjelmistokehittäjä, ja he ovat kavereita jo lukioajalta. Markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa työskennelleen Karoliinan he löysivät tammikuussa 2021 Kiuas Inside -startup-ryhmästä.

”Meillä kaikilla oli vahva tunne siitä, että ihmisten eristyneisyys ja yksinäisyys ovat paisumassa valtavaksi ongelmaksi. Jotain oli pakko tehdä. Kehitimme Commun, joka on nykyajan ratkaisu naapuriavun antamiseen ja saamiseen”, Karoliina Kauhanen sanoo.

Näkyvyys toi rahoittajia

Pilottiversio Commusta julkaistiin huhtikuussa 2021, kun koronapandemia oli täysillä päällä. Ensimmäiset 200 käyttäjää testasivat Commua, ja saman tien ilmaantui myös ensimmäinen rahoittaja: Haloo Helsinki! -yhtye halusi sijoittaa palveluun, joka resonoi vahvasti heidän näkemäänsä tarpeeseen. Lisää sijoittajia löytyi pre-seed-rahoituskierroksella, muun muassa Norjasta ja Luxemburgista.

Käyttäjiä tuli nopeasti lisää, ja syksyllä perustajat jättäytyivät pois palkkatöistä täyspäiväisiksi yrittäjiksi. Sen jälkeen tiimi on kasvanut kahdeksanhenkiseksi. Nyt sovelluksen käyttäjiä on lähes 20 000, eniten suurissa yliopistokaupungeissa.

”Commu on käyttäjille maksuton, ja jokainen voi luoda mobiilipalveluun oman profiilinsa: millaista apua haluaa vastaanottaa ja millaista antaa”, Karoliina Kauhanen kertoo.

Commun tyypillinen avun tarvitsija on henkilö, joka ei tunne paikkakunnalta ketään. Tällaisessa tilanteessa ovat esimerkiksi opiskelijat, maahan muuttaneet sekä uudelle paikkakunnalle vasta tulleet.

Commu auttaa verkostoitumisessa ja arjen tarpeissa. Vertaistuki on yksi suurimmista Commun kautta välitetyistä palveluista. Meillä jokaisella on taitoja ja kokemuksia, joista voi olla apua toiselle.

”Ruoka-apua, tukea arkiaskareissa kuten kaupassa käymisessä, lemmikkien ulkoiluttamista, nikkarointia, keskusteluseuraa…” Karoliina Kauhanen luettelee.

Yritysvastuu muuttuu käytännöksi

Yritykset ja yhteisöt ovat Commun maksavia asiakkaita. Urheiluseurat ja monet muut yhdistykset ovat saaneet Commusta yhteistyökumppanin, jonka CRM-järjestelmän avulla ne tavoittavat sekä vapaaehtoisia että apua tarvitsevia.

Myös monen yrityksen periaatteisiin kuuluu yhteiskuntavastuu. Commun kautta yrityksen työntekijät voivat toteuttaa auttamishaluaan ja edistää yhteisöllisyyttä.

”Hyväntekeminen lisää onnellisuutta. Tällaiseen toimintaan sitoutunut yritys on työntekijälle palkitseva työpaikka. Myös sijoittajat edellyttävät yhä useammin yhteiskuntavastuun käytännön tekoja”, Karoliina Kauhanen muistuttaa.

Palvelun kehittäjät ovat saaneet jo monta kertaa yllättyä positiivisesti: yritysten, yhteisöjen ja käyttäjien tarpeet kohtaavat aidosti, ja siksi Commun matka jatkuu vauhdilla. Se lanseerattiin syyskuussa Norjassa ja pian myös Saksassa.

Takaisin Vuoden digitaalisin teko 2022