Siirry sisältöön
28-02-2019

Data ei ole mutua - koulussakaan

Oliko rankka päivä? Oletko viettänyt aikaa eilen kavereiden kanssa? Oliko ruoka hyvää? Söitkö aamiaista? Onko läksyjen tekeminen tervanjuontia? Kiusataanko sinua koulussa?

Janne Konttinen
Janne Konttinen
Advisor, Education
Atea Smart School parantaa oppilaiden hyvinvointia

Uuden opetussuunnitelman mukaan oppilaiden hyvinvointiin pitää panostaa ja sitä pitää tarkkailla. Siihen ei mutu riitä. Eikä kerran vuodessa tehtävä kysely vaan seurannan pitää olla jatkuvaa. Eikä muuten riitä, että tarkkaillaan vain oppilaiden hyvinvointia. Opettajien ja koulun muun henkilökunnan hyvinvointi on myös tärkeää.

Me halusimme vastata tähän huutoon ja kehitimme Atea Smart School -konseptin. Sen uudenlainen analytiikka tuottaa dataa koulun päätöksenteon tueksi ja mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua ajoissa. Yleinen hyvinvointi koulussa lisääntyy ja saattaapa oppiminenkin sujua tanssin tapaan.

Ai miten tämä sitten onnistuu?

Ensin koulun tiloihin asennetaan erilaisia sensoreita, joilla pystytään tarkkailemaan koulun tilojen ilmanlaatua ja melutasoa. Myös haitallisten VOC-yhdisteiden määrä ilmassa voidaan selvittää. Eikä siinä vielä kaikki. Dataa pukkaa myös tilojen käytettävyydestä ja sitä, milloin ne ovat vapaana.

Joskus oppituntien aikana hiilidioksiditasot kasvavat luokassa liian suuriksi. Se aiheuttaa tietenkin väsymystä ja näkyy suoraan koulumenestyksessä. Data antaa mutua paremmat keinot arvioida esimerkiksi sitä, onko luokassa liikaa oppilaita tai voidaanko talotekniikan avulla kiihdyttää ilmastointia. Näin voimme kehittää työskentely- ja oppimisympäristöä.

Yksi datan lähteistä on kännykkäsovellus, jolla oppilaat ja koulun henkilökunta arvioivat päiväänsä ja fiilistään. Kysymykset ovat pedagogiikan ja lääketieteen ammattilaisten tekemiä. Niiden perusteella saadaan arvokasta dataa siitä, miten koulu- ja työpäivät ovat oikeasti sujuneet. Näin voidaan kartoittaa esimerkiksi tiloja, joissa ihmiset eivät viihdy.

Rehtori saa dataa siitä, että tiettyyn aikaan vuodesta henkilökunnalla on raskasta. Kannattaa siis keksiä jotain työnteon mielekkyyttä helpottavaa!

Testikoulussamme Helsingin Suomalaisessa yhteiskoulussa neljännen luokan oppilaat ja opettajat ovat arvioineet fiilistään kaksi kertaa päivässä. Aamulla ennen kouluun lähtöä ja koulupäivän loputtua. Homma on mennyt putkeen, joten Smart School-konsepti otetaan pian käyttöön koko koulussa lukiota myöten.

Tarpeen tullen fiiliksen arviointi voi olla myös keskellä päivää. Jos esimerkiksi tuntuu siltä, että jossain tietyssä koulun tilassa tai tietyllä oppitunnilla on vaikeuksia, niin ei kun palautetta sovelluksen kautta. Tästä saatava data menee nopeasti käyttöön ja rehtorin päätöksenteon tueksi.

Eikä siinä vielä kaikki.

Koulun sensorointi tuottaa valtavasti reaaliaikaista dataa koko kiinteistöstä. Oppilaat voivat olla joskus opettajan johdolla koulun ulkopuolella, esimerkiksi retkellä, mutta kukaan ei tiedä sitä. Meidän Smart School -ratkaisullamme päästään aina kiinni siihen, mitkä koulun tilat ovat käytettävissä ja mitkä eivät.

Data kerätään suoraan helppoon käyttöliittymään analysoitavaksi ja vertailtavaksi pidemmän aikavälin tietoihin. Tämä on kiinnostava tietoa varmasti myös kiinteistön omistajalle.

Smart Schoolin matka on vasta alussa, mutta loistavien ja osaavien kumppaneiden kanssa tästä tulee hyvä reissu.