Siirry sisältöön
Uutiset01-10-2019

Yleisö valitsi vuoden digitaalisimmat teot: lisätty todellisuus ammatillisessa koulutuksessa ja liiketoiminnan digitalisointi nousivat voittajiksi

Vuoden digitaalisimmat teot on jälleen valittu. Julkishallinnon sarjassa yleisöäänestyksen voitti lisättyä todellisuutta ammatillisessa opetuksessa hyödyntävä Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä. Yrityssarjassa eniten ääniä sai Sadex Oy, joka on digitalisoinut onnistuneesti koko liiketoimintansa.

Vuoden digitaalisin teko 2019 -kilpailun voittajat palkittiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tänään tiistaina 1.10. Finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 631 ääntä kaikille avoimessa verkkoäänestyksessä.

Julkishallinnon sarjan voitti 633 äänellä Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä ammatillisessa koulutuksessa käyttämillään lisätyn todellisuuden ratkaisuilla.

”Ammattikoulu muuttuu ja lisätyllä todellisuudella voi hienosti rikastuttaa oppimista ja saavuttaa parempia oppimistuloksia. Uudet tavat oppia murtavat perinteistä luokkaoppimisen mallia – hienointa niissä on, että oppilaat pääsevät itse luomaan uutta missä ja milloin vain. Elämme keskellä teknologista murrosta ja tartumme rohkeasti uusiin haasteisiin!” Keudan verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkonen sanoo.

Yrityssarjan voittaja, koko liiketoimintansa digitalisoinut Sadex Oy, sai 506 ääntä.

”Toivon, että voimme olla kannustava esimerkki myös muille – digitaalisuus on iso mahdollisuus, joka avaa aivan uudenlaisia polkuja yritykselle. Meille Sadexissa digitaalisuus on ollut merkittävä tekijä siinä, että olemme nousseet pienestä paikallisesta toimijasta Suomen johtavaksi sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita asentavaksi yritykseksi”, Sadex Oy:n kehitysjohtaja Markus Rönkkö sanoo.

Finalistit valitsi 23 ehdokkaan joukosta Vuoden digitaalisin teko -kilpailun tuomaristo, johon kuuluivat bisnespuhuja André Noël Chaker, HPE Hewlett Packard Enterprise Finland and Balticsin toimitusjohtaja Mikko Eerola, Kuntaliiton projektipäällikkö Elisa Kettunen, tutkija Esko Kilpi, AI Strategy Companyn toimitusjohtaja Antti Merilehto, Teknologiateollisuus ry:n koulutusjohtaja Leena Pöntynen ja Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

”Vuoden digitaalisin teko -kilpailulla haluamme levittää digitalisaation ilosanomaa ja esitellä sen positiivisia vaikutuksia koko yhteiskunnassa. Julkisessa keskustelussa nousevat usein esiin pieleen menneet hankkeet, mutta kilpailuumme osallistuneet ehdokkaat näyttivät jälleen, kuinka paljon innovatiivisia, uutta luovia ja vaikuttavia digionnistumisia Suomessa tapahtuu niin julkisella sektorilla kuin yrityksissäkin. Digitalisaation avulla voimme parantaa ihmisten elämää, kehittää työelämää ja luoda kasvua ilman, että se tapahtuu ympäristön kustannuksella”, Atea Finlandin markkinointijohtaja Hanna Vesenterä sanoo.

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä: Lisätyn todellisuuden ratkaisut ammatillisessa koulutuksessa

Tuomariston perustelut:
”Moderni teknologia on tuotu perusoppimiseen ja sellaisiin käytännön ammatteihin, joissa sitä ei ole tyypillisesti käytetty. Ratkaisu tukee uudenlaisia oppimistapoja ja oppimateriaalien digitalisoitumista. Se palvelee myös erilaisia oppijoita, sillä se mukautuu oppijan tarpeisiin. Hanke sopii hyvin nykyajan oppimiseen, joka ei ole vain valmiin sisällön omaksumista vaan tiedon rakentamista. Tästä voisi kehittää myös vientituotteen.”

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda aloitti yhteistyön lisätyn todellisuuden ja kolmiulotteisen mallintamisen kasvuyritys 3DBearin kanssa vuonna 2016. Lisätyllä todellisuudella voi nyt rikastaa opiskelua esimerkiksi taide-, puutarha-, sisustus- ja autoalalla.

Keudan yhdessätoista toimipisteessä opiskelee yli seitsemäntuhatta opiskelijaa. Tähän mennessä heistä noin kaksisataa on hyödyntänyt 3DBear-sovellusta tai 3D-mallintamista lisättyyn todellisuuteen opinnoissaan.

Jotta mahdollisimman moni opiskelija on voinut kokeilla teknologiaa helposti, suurin osa lisätyn todellisuuden soveltamisesta on tapahtunut älypuhelin- tai tablettisovelluksen avulla. Tulevaisuudessa Keudaan hankitaan lisää myös Hololens-laseja.

Sadex Oy: Liiketoiminta manuaalisesta digitaaliseksi

Tuomariston perustelut:
”Hieno esimerkki siitä, miten digitalisaatio tulee ymmärtää. Se ei ole vain teknologian käyttöönottoa vaan koko toiminnan läpäisevä muutosprosessi. Yrityksen toimiala on kaikkea muuta kuin digitaalinen, mutta muutosprosessi on ulotettu asiakkaasta töiden aikatauluttamiseen ja materiaalitilauksiin. Näin syntyi arkkitehtuuri, joka palvelee kaikkia sidosryhmiä ja parantaa olennaisesti yrityksen kilpailukykyä.”

Kotimainen perheyritys kehittää, myy ja asentaa sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita. Manuaalinen ja paperimallinen toiminta ja palveluketju muutettiin onnistuneesti täysin digitaaliseksi. Sadexissa digitalisointityöhön ryhdyttiin purkamalla kaikki työprosessit osiin. Arkipäivien kulku käytiin läpi askel askeleelta – joka näkökulmasta työnjohdosta asentajiin. Syntyi toiminnanohjausjärjestelmä SadexMap.

Työnjohto pitää SadexMapin tiedoilla huolta, että kaikilla on töitä tasaisesti, työmaalle mennään oikeaan aikaan ja sinne tilataan tarvittavat välineet. Myyjät kartoittavat sovelluksella mahdollisia kohteita ja vastaanottavat tilauksia, asentaja taas näkee omalta tabletiltaan, millaisia kohteita kullakin viikolla on luvassa. Myös asiakkaille tiedottaminen työmaista onnistuu mistä vain.

Digitalisointi on mahdollistanut Sadexin voimakkaan kasvun ja kansainvälistymisen. Yhtiö toimii nyt kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa ja on laajentunut myös Ruotsiin.

Muut finalistit


Julkishallinnon sarja

  • Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta: Agricolamessu
  • Rikosseuraamuslaitos: Älyvankila


Yrityssarja

  • Medanets: Hoitohenkilökunnan mobiilisovellus
  • Vahanen Monitoring Services Oy: Vahanen Monitori