Tekoäly on tullut viimeisen vuoden aikana vauhdilla osaksi meidän kaikkien arkea. Tekoäly tarjoaa meille paljon mahdollisuuksia niin oppimiseen, hallintoon kuin oman työn tueksi. Mahdollisuuksia kuten myös työkaluja on paljon ja tapahtuman tavoitteena on selkiyttää osallistujille, mistä me käytännössä puhutaan, mitä nuo mahdollisuuden konkreettisesti tarkoittavat sekä miten ne ovat saatavilla omalle työpöydälle. Järjestämme yhdessä Atean, Microsoftin, Dellin sekä Lapin yliopiston ja harjoittelukoulun kanssa kaksipäiväisen tekoälytilaisuuden.
Olet lämpimästi tervetullut mukaan tapahtumaan ja tarkemmat ilmoittautumisohjeet löytyvät alta. Tilaisuus on osallistujille maksuton!
Ohjelma
(Tutustu tarkemmin työpajoihin alla olevista moduuleista)
Torstai 11.4. (tila B127)
9.00–9.15 Tervetuloa (Manu Pajuluoma, johtaja tieto- ja digipalvelut ja Anne Onnela, johtava rehtori/ Lapin yliopisto)
- Teknologia ja pedagogiikka kulkevat käsikädessä
9.15–10.00 Mistä lisää aikaa arkeen - tekoälyn avulla? (Otto Korpela, Microsoft)
- Microsoft Copilot, M365 Copilot ja Azure Open Ai
10.00–10.15 Tauko
10.15–11.30 Modernit oppimisen teknologiset ratkaisut (Atea, Dell)
- Laitteet opetuksen tukena, laitehallinta ja muut palvelut
11.30–12.00 Yhteistä tutustumista laitteisiin ja ratkaisuihin (Dell ja Ctouch)
12.00–13.00 Lounas
13.00–14.00 Oppimisen systeeminen muutos vaiko hetken huuma? (Vesa Äyräs, Microsoft)
- Miksi tekoälystä on nyt tarpeen puhua?
14.00–14.30 Kahvia ja verkostoitumista
14:30-15:45 Konkreettisia esimerkkejä moderneista oppimisympäristöistä (Alex Ylinärä)
- Tekoäly ja teknologiset työkalut opetuksessa
- Hybridi-, etä- monimuotokoulutus (Oppi-palvelu)
15:45 Päivän yhteenveto (Anne Onnela ja Manu Pajuluoma)
Perjantai 12.4. (tila B127)
Toinen työpäivä pitää sisällään työpajoja. Työpajojen tarkoitus on konkreettisesti harjoitella torstaina 11.4. läpikäytyjä digitaalisia työkaluja ja niiden mahdollisuuksia.
9.00–10.00 Alustus: Tekoälymatkalla tulevaisuuteen (Marianna Halonen Sulava)
- Teknologian vastuullinen hyödyntäminen ajattelun, identiteetin ja osaamisen vahvistajana. Näkökulmia teknologiatasa-arvon ja innovaatioiden kehittämiseen koulussa.
10.00–10.15 Tauko ja siirtyminen työpajoihin
10.15–12.00 Työpajat (katso kuvaukset alta)
12.00–13.00 Lounas
13.00–13.45 Miten tästä eteenpäin - paneelikeskustelu? (Vesa Äyräs)
14.00 Tilaisuus päättyy
Perjantain työpajat
Pari sanaa promptauksesta. Yhdessä oppimista ja käytännön harjoittelua tekoälylle annettavien kehotteiden käyttöön: miten hyödynnän kehotteita omassa työssäni ja miten ohjaan oppijoita kehotteiden käyttöön ja keskusteluun tekoälyn kanssa (Marianna Halonen, Sulava). (tila V127)
Käytännön työkaluja rehtoreille ja koulusihteereille. Käytännön työkaluja teknologian ja tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen omassa työssä (Atea, Microsoft). (tila A220)
Lapin yliopiston harjoittelukoululla luodaan, kokeillaan ja kehitetään oppimisen vyöhykkeisyyden huomioivaa oppimisympäristöä koulun pihalle ja lähiympäristöön digipedagogiikkaa hyödyntäen (FCLab, Sanna Illikainen, Tiia Ansas). (tila A219)
4. Digitaalisen sovelluksen ja fyysisten tiede- ja taitopolkujen muodostama oppimiskokonaisuus (biologia, maantieto, fysiikka, kemia, kestävä elämäntapa)
Käytännön esimerkkejä kuntarajat ylittävästä yhteistyöstä Verkostoperuskoulu: Sallan kunta, Kuntaliitto ja Lapin yliopiston harjoittelukoulu (Lehtorit Kaisa Riskilä ja Jaana Sillman). (tila A218)
Yhteistyössä: