Siirry sisältöön
Kun Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry halusi vahvistaa tekoälyn käyttöä omassa toiminnassaan, he pyysivät Atean avuksi. Koulutusten, työpajojen ja käytännön oivalluksien myötä tekoälystä tuli osa koko henkilöstön arkea.

Keväällä 2024 Atean Account Manager Mikko Hautamäki keskusteli Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n kanssa laitteiden päivittämisestä. Keskustelu siirtyi sattumalta tekoälyyn, ja kävi ilmi, että SAK:lla oli jo tovi pohdittu tekoälyratkaisujen järjestelmällistä käyttöönottoa.

”Myönnän, että taustalla oli tekoälyä koskeva yleinen paine ja kiinnostus. Jäsenjärjestömme olivat jo tehneet kokeiluja tekoälyn käyttöönotossa ja johtoryhmässämme oli keskusteltu asiasta. Oli aika selvittää, millaista hyötyä me voisimme saada, jos ottaisimme tekoälyratkaisuja käyttöön meille sopivalla tavalla”, SAK:n tietohallintopäällikkö Jarmo Saarinen taustoittaa.

Ensimmäinen askel kohti tekoälykästä SAK:ta oli järjestää yleisluontoinen koulutus johtoryhmälle. SAK tilasi Atealta koulutuksen, jossa käytiin läpi tekoälyn perusteita ja hyötyjä hyvin yleisellä tasolla.

”Halusimme, että johtoryhmällä on hyvä käsitys tekoälyn tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista ennen, kuin päätämme laajemmasta käyttöönotosta. Koulutuksen myötä tuli selväksi, että meidän on noustava tekoälykelkkaan mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.”

Yli 80 käyttökohdetta Copilotille

Johtoryhmän koulutuspäivän jälkeen SAK:lla päätettiin, että koko henkilöstölle hankittaisiin Microsoft Copilot -tekoälyavustajalisenssit, joiden johdonmukaista käyttöönottoa tuettaisiin työpajojen ja koulutusten avulla. Hankinnasta tehtiin pienimuotoinen kilpailutus, jossa Atea valikoitui kumppaniksi ammattitaitoisesti tehdyn tarjouksen ansiosta.

”Tarjouksen selkeys, konkreettisuus ja aidosti meille räätälöity toteutus vakuuttivat meidät. Oli selvää, ettei Atean tarjous ollut mikään plakkarista vedetty vakiosetti”, sanoo Jarmo Saarinen.

Työpajat järjestettiin keväällä 2025, ja niihin osallistui lähes koko SAK:n henkilöstö. Niissä etsittiin SAK:lla tehtävään työhön sopivia tekoälyn käyttökohteita, joita löytyi lopulta yli 80. Käyttökohteet vaihtelivat tekstien tiivistämisestä käännöksiin ja yhteisten kokousaikojen etsintään sekä tietojen analysointiin.

”Tarjouksen selkeys, konkreettisuus ja aidosti meille räätälöity toteutus vakuuttivat meidät. Oli selvää, ettei Atean tarjous ollut mikään plakkarista vedetty vakiosetti.”

— Jarmo Saarinen, SAK:n tietohallintopäällikkö

Kun käyttökohteet olivat selvillä, järjestettiin vielä kaksi koulutuspäivää, joissa Atean Lead Solution Consultant Joonas Kevari ja AI-arkkitehti Mikael Miettinen opastivat SAK:laisia Microsoft Copilotin hyödyntämisessä käyttökohteisiin.

”Olen kuullut koulutuksista pelkkää positiivista palautetta kollegoiltani. Suurin osa asiantuntijoistamme ei puhu sujuvaa it-jargonia, joten erityiskiitosta on saanut muun muassa se, että Joonas ja Mikael käyttivät koulutuksissa selkeää yleiskieltä. Muutenkin heidän ulosantinsa oli rauhallista ja johdonmukaista – juuri sitä, mitä me kaipasimme”, sanoo SAK:n tietohallintoasiantuntija Nina Kanter.

”Olen kuullut koulutuksista pelkkää positiivista palautetta kollegoiltani. Suurin osa asiantuntijoistamme ei puhu sujuvaa it-jargonia, joten erityiskiitosta on saanut muun muassa se, että Joonas ja Mikael käyttivät koulutuksissa selkeää yleiskieltä. Muutenkin heidän ulosantinsa oli rauhallista ja johdonmukaista – juuri sitä, mitä me kaipasimme.”

— Nina Kanter, SAK:n tietohallintoasiantuntija

”Koin aidosti, että minua kuunneltiin”

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry edustaa kahdeksaatoista ammattiliittoa ja niiden noin 800 000 jäsentä. SAK on asiantuntijaorganisaatio, jossa työskentelee muun muassa edunvalvonnan, työmarkkinoiden ja viestinnän ammattilaisia.

”SAK:n toimiala on hyvin erityinen – en tiedä, onko oikeastaan missään muualla maailmassa vastaavaa. Toimialasta riippumatta työn haasteet ja vaikkapa tekoälyn käyttökohteet ovat kuitenkin tietyllä tasolla universaaleja. Kuuntelemalla asiakasta löydämme juuri sopivan tavan lähestyä tämänkaltaisia projekteja”, Joonas Kevari sanoo.

”SAK:n toimiala on hyvin erityinen – en tiedä, onko oikeastaan missään muualla maailmassa vastaavaa. Toimialasta riippumatta työn haasteet ja vaikkapa tekoälyn käyttökohteet ovat kuitenkin tietyllä tasolla universaaleja. Kuuntelemalla asiakasta löydämme juuri sopivan tavan lähestyä tämänkaltaisia projekteja.”

— Joonas Kevari, Atean Lead Solution Consultant

Asiakaslähtöisyys näkyi konkreettisesti työpajoissa ja koulutuksissa, jotka koettiin aidosti organisaation tarpeisiin räätälöidyksi.

”Tässä projektissa koin aidosti, että minua kuunneltiin. Meille SAK:lla on hyvin tärkeää, että yhteistyökumppanimme ymmärtävät, ettemme ole mikään voittoa tavoitteleva yritys vaan yhteiskunnallista edunvalvontaa tekevä yhdistys. Atealaiset osasivat hienosti ottaa tämän huomioon koulutuksissa: aina puhuttiin asiantuntijaorganisaatiosta ja muutenkin käytettiin oikeita termejä ja todella räätälöitiin koulutus meidän organisaatiollemme sopivaksi”, Nina Kanter kiittää.

M-Files mukaan tekoälyn vaikutuspiiriin

Seuraavaksi SAK:n tekoälypolulla on vuorossa tekoälyn integrointi M-Files-tiedonhallintajärjestelmään ja mahdollinen agenttien käyttöönotto.

”Kaikki antamamme lausunnot tallennetaan M-Filesiin, ja usea asiantuntija kaipaisi apua tekoälyltä nimenomaan lausuntojen etsimiseen. On siksi hyvin oleellista, että saamme tekoälyn integroitua myös siihen järjestelmään”, Nina Kanter sanoo.

Kevään Microsoft Copilot-koulutusten lisäksi suunnitteilla on myös jatkokoulutuksia.

”Aktiivisia käyttäjiä kyllä on, mutta emme vielä ole päässeet kiitettäville arvosanoille Microsoft Copilotin hyödyntämisessä. Uskon kuitenkin, että tekoälyn hyödyntämisen osuus SAK:laisten arjessa tulee pikkuhiljaa nousemaan – me ainakin aiomme tehdä kaikkemme sen varmistamiseksi. Tämä ei saa jäädä tähän”, Jarmo Saarinen vakuuttaa.

Kolme vinkkiä tekoälyharppauksen valmisteluun

Selvitä organisaationne tarve. Ennen projektin aloittamista on tärkeää, että teillä on selkeä käsitys siitä, mitä tekoälyltä haetaan.

Osallista koko henkilöstö. Kun koko henkilökunta on mukana projektin alusta alkaen, loppukäyttäjien konkreettiset käyttökohteet pysyvät keskiössä ja ihmiset kokevat hankkeen omakseen, mikä helpottaa uusien järjestelmien omaksumista.

Valitse oikea kumppani. Valitse kumppani, joka kuuntelee tarpeitasi ja tarjoaa ratkaisuja, jotka on räätälöity juuri teidän organisaatiollenne.

Tietohallintopäällikkö Jarmo Saarinen ja tietohallintoasiantuntija Nina Kanter, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

 

Kysy lisää ratkaisuista!

Lasse Mäkinen
Solution Manager, Solution Sales
Lähetä sähköpostia
Jussi Vitikainen
Solution Manager, Solution Sales
Lähetä sähköpostia
Miikka Aalto
Solution Manager, Solution Sales
Lähetä sähköpostia
Juha Papula
Solution Manager, Solution Sales
Lähetä sähköpostia