Siirry sisältöön
Jyväskylän kaupunki on kehittänyt aktiivisesti ICT-ympäristöään jo useamman vuoden aikana. Palvelut hyödyttävät niin kaupungin tuhansia työntekijöitä kuin asukkaitakin.
Jyväskylän kaupunki
Elokuu 2025

Kun kaupungin asukasluku on pitkälti yli 140 000 henkeä, myös digitaalisilta palveluilta vaaditaan koko ajan enemmän tehokkuutta, toimivuutta ja laatua. Jyväskylän kaupungin oma Digipalvelut-yksikkö vastaa kaupungin ICT-ympäristön kehityksestä, ylläpidosta, toimintamalleista ja perustietotekniikkapalveluiden järjestämisestä kokonaisuudessaan. Digipalveluiden vastuulle kuuluu myös digitalisaatiota edistävien ICT- ja järjestelmähankkeiden suunnittelu ja toteutus. 

”Lisäksi digipalveluiden rooli on ohjata kaupunkiorganisaatiota tiedon turvallisessa ja tehokkaassa hyödyntämisessä niin organisaation kuin kuntalaisten käytössä”, sanoo Jyväskylän kaupungin ICT-arkkitehti Manu Mikkonen. 

Jyväskylän kaupunki on hyödyntänyt hankinnoissaan Tiera Verkkokauppa -puitesopimusta. Hankintalistalla on ollut niin laitteita, ohjelmistoja, teknistä konsultointia, pilvipalveluita, tiedon suojausta kuin tietoturvaratkaisuja.  

”Niin kaupungin 5 100 työntekijän kuin kaupunkilaistenkin arki on helpottanut digitaalisten ratkaisujen kehittämisen myötä”, sanoo Manu Mikkonen. 

”Niin kaupungin 5 100 työntekijän kuin kaupunkilaistenkin arki on helpottanut digitaalisten ratkaisujen kehittämisen myötä”

— Manu Mikkonen, ICT-arkkitehti, Jyväskylän kaupunki

Tiera Verkkokauppa -puitesopimuksen kautta myös yhteistyö Atean kanssa on tiivistynyt viime vuosina.  

”Olemme tutustuneet Tiera Verkkokaupan kautta myös Ateaan palvelujen tarjoajana. On ollut iso helpotus, että olemme pystyneet hankkimaan laitteita ja ohjelmistoja olemassa olevan puitesopimuksen kautta eikä meidän tarvinnut käydä läpi mitään isoa kilpailutusrumbaa”, Jyväskylän kaupungin tietohallintoasiantuntija Kaisa Riipinen sanoo. 

Uusien laitteiden lisäksi digisiirtymää ovat vauhdittaneet erilaisten prosessien kuntoon laitto. Niistä on pyritty kehittämään mahdollisimman monikäyttöisiä datan osalta.

Nopea apu häiriötilanteissa 

Jyväskylän kaupungin sopimuspakettiin kuuluu myös integroitu Service Level Agreement eli SLA-sopimus, jossa virheilmoitukset lähtevät automaattisesti Atean Service Deskiin. Automaattinen ilmoitusjärjestelmä säästää aikaa ja vaivaa sekä selkeyttää ylläpitovastuuta.  

”Usein virheilmoitukset menevät ensin asiakkaidemme IT-osaston sähköpostiin, josta ne sitten tarvittaessa ilmoitetaan meille. SLA-sopimus vapauttaa asiakkaan ilmoitusvastuusta, koska alusta lähettää virhetilanteen tiedon meille automaattisesti. Asiakas saa vain ilmoituksen siitä, että tiketti on vastaanotettu meillä ja olemme alkaneet hoitaa tilannetta kuntoon”, kertoo Account Manager Eero Myller Atealta.

SLA-sopimuksessa määritellään etukäteen maksimiaika, joka saa kulua erilaisten virhetilanteiden korjaamiseen. 

”Jyväskylän kaupungille on määritelty muutama niin sanottuun korkeaan prioriteettiin kuuluva virheilmoitus, jotka hoidetaan aina 24 tunnin sisällä”, Eero Myller sanoo.  

Tähän mennessä apua on tarvittu vain vähän. 

”SLA-sopimus ei ole vielä kaikessa laajuudessaan edes näyttänyt meille, koska häiriötilanteita on ollut niin vähän. On kuitenkin hyvä tietää, että apua saadaan Service Deskiltä nopeasti, jos sitä tarvitaan”, Kaisa Riipinen sanoo. 

 

”SLA-sopimus ei ole vielä kaikessa laajuudessaan edes näyttänyt meille, koska häiriötilanteita on ollut niin vähän. On kuitenkin hyvä tietää, että apua saadaan Service Deskiltä nopeasti, jos sitä tarvitaan”

— Kaisa Riipinen, tietohallintoasiantuntija, Jyväskylän kaupunki

Yhteistyö Atean kanssa on kestänyt nyt yli viisi vuotta ja jatkuu edelleen.  

”Meiltä puuttui aiemmin kumppani, jonka kanssa olisimme voineet suunnitella digitaalisia ratkaisuja. Nyt meillä on Atean ammattitaitoinen tiimi, joka pystyy ajattelemaan asioita meidän kannaltamme”, Manu Mikkonen sanoo. 

”Jyväskylän IT-tiimi on erityisen hyvin perillä asioista ja innostuneita aktiivisesti kehittämään kaikkea myös itse. Yhteistyö heidän kanssaan on ollut koko ajan inspiroivaa ja saumatonta”, Eero Myller kiittää. 

Kysy lisää ratkaisuista!

Pertti Laitinen
Account Executive

Pertti Laitinen vastaa Atealla Velora-yhteistyöstä ja -liiketoiminnasta, josta tärkein kokonaisuus on Velora Verkkokauppa.