Siirry sisältöön
Graemen mielestä parasta työssä ovat haasteet ja niitä hän pääsee ratkomaan päivittäin työssään Atean lähituessa.

Mitä teet työksesi?

Toimin Pohjois- ja Itä-Suomen lähitukipalveluiden esimiehenä. Autamme asiakkaitamme arkipäivän IT-haasteissa ja asennamme uusia laitteistoja sekä ohjelmistoja.

Olen ollut Atealla 15 vuotta. Tänä aikana olen työskennellyt yli sadan asiakasyrityksen kanssa ja tutustunut töiden parissa varmasti yli tuhanteen ihmiseen.

Miten päädyit Atealle?

Olin 18-vuotiaana töissä tukiasema-asentajana Nokialla kotimaassani Englannissa. Tulin vuonna 1995 Ouluun kuusi viikkoa kestävälle työmatkalle. Aluksi vietin kollegoideni kanssa kaiken vapaa-ajan sisällä asunnossamme. Suomen marraskuu tuntui niin kolkolta, että emme halunneet lähteä ulos. Kahden viikon sisällä kyyhöttämisen jälkeen päätimme ottaa haasteen vastaan ja lähdimme tutkimaan kaupunkia. Se kannatti, sillä silloin tapasin vaimoni.

Jo seuraavana keväänä muutin Suomeen. Töitä oli vaikeaa saada, koska en osannut suomea. Lopulta päädyin työskentelemään kuusi vuotta peltiseppänä. Vanhemmat työkaverini eivät puhuneet englantia, joten aloin puhua suomea heidän kanssaan. Yritin myös käydä suomen kielen kurssilla, mutta huomasin nopeasti, että osasin jo suurimman osan asioista, joita siellä käsiteltiin. Mielestäni kieltä oppii parhaiten käyttämällä sitä oikeasti.

Kuuden peltiseppävuoden jälkeen päätin palata koulunpenkille ja suoritin datanomin tutkinnon. Sen jälkeen sain harjoittelupaikan vanhalta työnantajaltani Nokialta lähituesta. Harjoittelun jälkeen esimieheni suositteli minua NovoSys Oy:lle, ja päädyin sinne. Atea osti yrityksen vuonna 2004, ja täällä olen viihtynyt jo 15 vuotta.

Miten kohtaamasi ihmiset reagoivat, jos IT ei toimi?

On äärimmäisen harvinaista, että joku suuttuu. Luulen, että ihmiset ovat jo nykyään tottuneita siihen, että teknisiin järjestelmiin tulee joskus vikoja. Toisaalta meidän ammattitaitoomme kuuluu kyky pystyä rauhoittamaan tilanne. Jos emme joskus osaa itse ratkaista tilannetta heti paikan päällä, on tärkeää pystyä kertomaan asiakkaalle, miten asiaa lähdetään edistämään.

Mikä on parasta työssäsi?

Haasteet. Rakastan haasteita! Lähituessa pääsee ratkaisemaan päivittäin erilaisia ongelmia.

Ota yhteyttä

Graeme Richards
Service Manager, Pohjois- ja Itä-Suomen lähitukipalvelut

Graeme Richards toimii Pohjois- ja Itä-Suomen lähitukipalveluiden esimiehenä. Hänen työtään on auttaa Atean asiakkaita arkipäivän IT-haasteissa.