Siirry sisältöön
Janne Konttinen tuntee entisenä opettajana koulumaailman kuin omat taskunsa. Kun repussa on lisäksi teknologista osaamista, syntyy kombo, josta koulumaailma kiittää. Siviilielämältä hän hakee henkistä hyvinvointia ja tasapainoa.

Mitä työkenttääsi kuuluu?

Entisenä opettajana tuon taloomme pedagogista näkemystä. Tiedän, mitä kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuu ja miten digitalisaatiota voisi siellä järkevästi toteuttaa.

Kuulun Edu-tiimiin eli hyvin usein minut löytää rehtoreiden, opettajien ja oppilaitosten tietohallinnosta vastaavien luota. Lisäksi kehitän edu-strategiaa oman tiimini kanssa.

Strategiamme muutos on ollut iso, ja sitä on ylpeä esitellä. Me emme lähde laite edellä, vaan tärkeintä on pedagogiikka. Sinänsä oikeaa tai väärää laitetta ei olekaan, vaan laitteet ovat uuden oppimisen välineitä. Olen nähnyt onnistumisia jokaisen ekosysteemin laitteella.

Keskustelen asiakkaiden kanssa ensin heidän tilanteestaan sekä pedagogisista tarpeista. Sen jälkeen mietimme, mitkä välineet olisivat sopivimpia ja onko esimerkiksi verkko riittävän hyvä. Nyt on 3D:tä, robotiikkaa ja koodausta – tärkeää on olla ajan hermolla. 

Millainen työtaustasi on?

Ennen Ateaan tuloani olin Microsoft 365-kouluttajana sekä kaikkiaan 20 vuotta luokanopettajana – koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri. Eniten nautin viimeisistä vuosistani koulumaailmassa, kun uusi opetussuunnitelma tuli voimaan. Tykkäsin opettajan sparraavasta roolista. Myös luokan joukkuehenki parani. 

Olen tehnyt paljon töitä maahanmuuttajanuorten kanssa muun muassa Helsingin Pikku-Huopalahdessa. Espoossa Kirkkojärven koulussa oppilailla oli peräti 34 kotikieltä. Kuopiossa puolestaan olen ollut mukana varhaiseen syrjäytymiseen pureutuvassa ohjelmassa.

Opettajana opetin myös teknistä työtä. Käsillä tekeminen on hienoa itsensä toteuttamista. Koulumaailmassa näitä taito- ja taideaineiden töitä voisivat niin opettajat kuin lapsetkin esitellä esimerkiksi sähköisissä portfolioissa, joista vanhemmat voisivat käydä niitä katsomassa. 

Mistä innostut eniten työssäsi?

Hyvistä asiakastapaamisista – siitä, että asiakas kokee kohtaavansa ihmisen, joka tietää mistä puhuu ja joka aidosti ajattelee hänen parastaan. Myös uuden oivaltaminen yhdessä on upeaa. Markkinointitiimin suunnittelupalavereissa innostun ideoiden lennättämisestä liiankin helposti, mikä on sekä hienous että huonous.

Humanistina minussa elää myös maailmanparantaja. On hyvä, että yhteiskunnassa halutaan ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä. On tärkeää taata kaikille yhteneväiset mahdollisuudet oppia ja opiskella.

Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät työkentässäsi?

Meillä on miljoona asiakasta, ja Edu-kenttä kasvaa. Lapset eivät Suomesta lopu toivottavasti koskaan. Koulujen uusi opetussuunnitelma on vasta alkutaipaleella, ja digitalisaationkin pintaa on vasta raapaistu.

Millainen on siviili-Janne?

Sosiaalinen, humoristinen ja taitava pelaamaan Trivial Pursuitia. Jos häviän, en nöksähdä.

Vietän paljon aikaa perheeni kanssa. Pienet poikani kaipaavat isää jalkapallotreeneihin. Jos omaa aikaa löytyy, olen kuntosalilla tai lenkkipolulla. Ystävien kanssa matkustelemme, käymme luonnossa ja illastamme. Siviilielämältä haen henkistä hyvinvointia ja tasapainoa.

Ota yhteyttä

Janne Konttinen
Janne Konttinen
Advisor, Education

Janne Konttisen vastuulla on opetukseen ja oppimiseen liittyvien palveluiden suunnittelu ja johtaminen. Hänen erityisosaamistaan ovat kaikki koulun digitalisaatioon liittyvät asiat. Jannen toimialuetta on koko Suomi.