Siirry sisältöön
Head of Solution Sales & Offering Petteri Halonen syttyy ihmisten kohtaamisesta sekä asiakkaiden liiketoiminnan kehittämisestä tiedonhallinnan avulla.

Kiinnostuin tiedonhallinnasta jo edellisessä työpaikassani. Tällöin olin muun muassa kehittämässä tuotannonohjausjärjestelmää, jonka avulla johto sai jatkuvasti ajantasaista tietoa tuotannosta. Tämä prosessi avasi omat silmäni, ja pystyn tuon kokemuksen ansiosta samaistumaan helposti nykyisten asiakkaideni tilanteeseen.

Olen todella innoissani tiedonhallinnasta ja sen merkityksen avaamisesta asiakkaillemme! Käyn jatkuvasti keskustelua asiakkaiden liiketoiminnan johdon kanssa organisaation datan tehokkaasta hyödyntämisestä. Keskustelen sparraushengessä ja hyötyjen kautta: ovatko prosessit sujuvia, onko raportointi johdolle riittävällä tasolla ja tarpeeksi nopeaa? Tälle onkin paljon kysyntää, aihealue kiinnostaa nyt hyvin erilaisia organisaatioita.

Kaikilla organisaatioilla on yhä enemmän erilaisia tietojärjestelmiä. Ne keräävät ja tuottavat paljon dataa, mutta keskeinen kysymys on, hyödynnetäänkö sitä riittävän tehokkaasti. Vastaus piilee robotiikassa ja tekoälyssä, joiden avulla monet työläät ja aikaa vievät prosessit voidaan automatisoida. Näin esimerkiksi tuotannonohjaus, palkanlaskenta tai erilaiset hakemus- ja lupaprosessit voidaan hoitaa sujuvasti ja niitä hoitaneet työntekijät voivat keskittyä tärkeämpiin tehtäviin. Työn mielekkyys siis lisääntyy.

Työssäni parasta ovat ihmiset. Olen sosiaalinen luonne, tykkään olla ihmisten seurassa ja tavata uusia tyyppejä. Parhaat ideani syntyvät juuri ihmisten kohtaamisista. Ennen koronaa kiersin mielelläni asiakkaiden luona eri puolella Suomea. Nyt tapaamiset ovat siirtyneet pääosin verkkoon, mutta kehitän sielläkin mieluusti aitoja kohtaamisia eri ihmisten kanssa. Voin aloittaa keskustelun myös aivan tuntemattomien kanssa esimerkiksi LinkedInissä, huomatessani mielenkiintoisen aiheen.

Meillä on ihan huipputiimi töissä: mietimme aina yhdessä, miten asioita kannattaisi hoitaa ja kehittää. Tiedonhallintatiimiimme kuuluu noin kymmenen ihmistä täällä Suomessa ja teemme yhteistyötä Pohjoismaiden ja Baltian kollegojemme kanssa. Toimin yhteistyössä myyjiemme kanssa ja keskityn antamaan asiakkaillemme kehitysideoita, kuinka Atea pystyy auttamaan heidän liiketoimintansa kehittämisessä.

Tunnen onnistuneeni työssäni, kun asiakas haluaa viedä kehitysprojektiaan eteenpäin meidän kanssamme – eli luottaa siihen, että me ymmärrämme ja osaamme asian. On toki myös mahtavaa saada jälkeenpäin kiitosta hyvin hoidetusta projektista ja kehuja Atean tyypeistä. Sitä kuulee aika useinkin! Luottamus ja sen ylläpitäminen ovatkin aivan ykkösasioita hommassani. Kun asiakas oppii luottamaan meihin ja valittuun teknologiaan, hän alkaa myös ideoida kanssamme uutta.

Tulin Atealle loppuvuodesta 2017 Account Manageriksi ja nyt toimin kehityspäällikkönä tiedonhallintayksikössämme. Tiedonhallinta on yksi Atean kolmesta painopistealueesta digitaalisen työpaikan ja hybridialustojen rinnalla. Työpisteeni on Joensuussa, mutta toiminta-alueeseeni kuuluu koko Suomi.

Rentoudun ja palaudun töistä parhaiten perheen ja liikunnan parissa. Entisenä kilpaurheilijana olen tottunut kovaan liikuntaan, pelasin salibandyä SM-tasolla vuosituhannen vaihteeseen asti. Nyt tapaan entisiä joukkuekavereitani jääkiekon höntsäporukassa. Fyysistä rasitetta saan esimerkiksi tehokkaista 40–60 kilometrin maastopyörälenkeistä. Liikun luonnossa myös rauhallisemmin, käyn välillä vaikkapa kalastamassa.