Raumalla on rakennettu laivoja 1500-luvulta lähtien. Satojen vuosien laivanrakennusperinteiden jatkaminen on kunniatehtävä vuonna 2014 perustetulle Rauma Marine Constructions -yhtiölle.
Kotimaisessa omistuksessa oleva RMC on erikoistunut monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen sekä puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltamiseen. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2019 noin 41 miljoonaa euroa ja tilauskanta nousi yli miljardiin euroon.
Rauman telakka toimii verkostomaisen liiketoimintamallin avulla, jossa on mukana lukuisia kumppaneita eri puolilla maailmaa. Jokaiseen laivaprojektiin valitaan oma asiantuntijaryhmä verkoston sisältä. RMC vastaa projektinhallinnasta, taloudesta ja laadunvalvonnasta.
”Verkostomaisen toimintamme uutena mahdollistajana on työasemavirtualisointi, jonka hallinnassa luotamme tehokolmikkoon Atea, Dell Technologies ja VMware. Tässä yhteistyössä meille on tärkeintä kokonaisratkaisu: saamme asiantuntevaa konsultointi- ja asiantuntijapalvelua sekä modernit ict-ratkaisut”, Rauma Marine Constructionsin ICT Specialist Antti Lehto kertoo.
Parhaillaan Rauman telakalla on työn alla esimerkiksi Wasalinen keväällä 2021 valmistuva matkustaja-autolautta Aurora Botnia, joka tulee Vaasan ja Uumajan väliselle reitille. Se on maailman ensimmäinen Clean Design -luokkamerkin kriteerit täyttävä matkustaja-autolautta. Uuden tekniikan ansiosta aluksen hiilidioksidipäästöt laskevat huomattavasti verrattuna alukseen, joka liikennöi nyt Merenkurkussa.
Tavoitteena virtualisoinnin laajentaminen
Antti Lehdolle raumalainen laivanrakennus on tuttua. Hän työskenteli nuorena silloisella Rauma-Repolan telakalla muun muassa hiekkapuhaltajana. Myöhemmin, kun omistajaksi oli vaihtunut Finnyards, hän oli mukana kehittämässä telakan tietotekniikkaa. RMC:n omaan ict-yksikköön hän tuli töihin vuonna 2017.
Nykyisessä tehtävässään Antti Lehdolla on kirkas päämäärä: Rauman telakan tavoitteiden tukeminen kaiken mahdollisen tekniikan virtualisoimisella. Näin laivanrakennukseen liittyviä tietotyön tehtäviä voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta. Lehto pitääkin omaa työtään näköalapaikkana koko bisnekseen. Hän pääsee vaikuttamaan laivojen tuotantoon aina suunnittelusta vesillelaskuun ja luovutukseen asti, koska ict liittyy ja vaikuttaa kaikkeen.
Atean, Dellin ja Rauma Marine Constructionsin yhteistyö alkoi vuonna 2015 eli pian telakkayrityksen perustamisen jälkeen. Kumppanuus on tiivistynyt koko ajan. Samalla RMC on kasvanut voimakkaasti: työntekijöitä oli aluksi noin 30, nyt noin 200 – ja koko yhteistyöverkostossa on mukana jo yli 1 000 ihmistä. Telakan omaan ict-yksikköön kuuluu kuusi henkilöä, ja tukea hankitaan joustavasti Atealta sekä Delliltä.
Kaikki ohjelmat pyörivät omasta konesalista käsin
Perinteisesti laivojen suunnittelutyössä on käytetty kalliita tietokoneita ja raskaita ohjelmistoja, jotka vaativat toimiakseen huippunopean nettiyhteyden. Telakan oma ict-yksikkö hahmotteli siihen uutta ratkaisua, joka saatiin aikaan Atean avulla.
”Hankimme hyperkonvergoidun virtualisointikokonaisuuden, joka soveltui hyvin hahmottelemaamme tarpeeseen”, Antti Lehto kertoo.
Rauman telakan uusi ratkaisu perustuu suorituskykyiseen, joustavaan ja skaalautuvaan Dell Vxrail -ympäristöön. Yhä useammalla työntekijällä on käytössään VMware Horizon -virtuaalityöpöydät sekä Dellin Thin Clientit eli kevyet päätelaitteet, joiden avulla käytetään virtuaalityöpöytiä. Uudet työkalut nopeuttavat huomattavasti asiantuntijoiden työtä ja telakan laajan verkoston työprosesseja.
”Työntekijä tarvitsee vaativaankin suunnittelutyöhön vain näytön, näppäimistön ja Thin Clientin. Sen avulla hän luo yhteyden konesaliimme, jossa kaikki suunnitteluohjelmistot ja muut tarvittavat ohjelmat pyörivät. Työ tehdään päätteen kautta ja halutessamme voimme estää tietojen kopioinnin omalle koneelle tai siirtämisen muualle. Myös kumppaniverkostomme suunnittelijat ja muut alihankkijamme pääsevät mukaan prosessiin samalla tavalla”, Lehto kertoo.
Konesalia voi hallita myös itse
Virtualisointi tukee myös RMC:n vastuullisuustavoitteita. Vastuullisuus on oleellinen osa telakan arkea ja jokapäiväistä liiketoimintaa. Menestys riippuu siitä, kuinka vastuullisesti yhtiö toimii kokonaisuudessaan.
”Thin Clientit ovat edullisia hankkia, helppoja asentaa, tietoturvallisia ja niitä täytyy uusia paljon harvemmin kuin tietokoneita. Kaiken lisäksi niiden käyttöön riittävät perusnettinopeudet. Kokonaisuus onkin hyvä ratkaisu myös kestävän kehityksen kannalta”, Antti Lehto sanoo.
Kun ratkaisu perustuu virtualisointiin, konesaliteknologiaan kohdistuu erityisen suuria vaatimuksia niin toimintavarmuuden, tietoturvan kuin helppohoitoisuudenkin suhteen. Atea hankki telakalle konesaliratkaisun ja sinne Dellin laitteet. Telakan omalla ict-yksiköllä on täysi näkyvyys järjestelmiin ja mahdollisuus hallita tarvittaessa niitä myös itse.
”Koko virtualisointiympäristö ja konesaliratkaisu on meille joustava ja kokonaistaloudellinen ratkaisu. On tärkeää, että kaikki tietomme ovat virtualisoidussa pilvessä, mutta niin, että palvelimet sijaitsevat konesalissa, jonka ominaisuudet ja turvallisuus ovat tiedossamme.”
RMC:n ict-ratkaisut verkostomaiseen laivanrakennukseen
- Hyperkonvergenssialustat ja työasemavirtualisointi Delliltä
- VMware Horizon -virtuaalityöpöydät
- Dellin Thin Clientit
- Infran ylläpito sekä loppukäyttäjätuki ja dedikoitu tekninen suunnittelu Atealta
- Konesaliteknologia Atean palveluna
- Rahoituspalvelut sekä Atean että Dellin palveluista
- Jatkuva kehitystyö yhdessä Atean ja Dellin kanssa