– Digitalisaatio muuttaa merkittävästi kunnossapitotyötä. Kun saamme kerättyä ja analysoitua kunnossapitoon liittyvää sähköistä tietoa, pystymme tekemään entistä enemmän ennakoivaa huoltoa ja välttämään yllättäviä vikatilanteita. Suurimmat mullistukset ovat vasta edessäpäin, Kuopion Energian ICT-päällikkö Jami Miettinen sanoo.
Kuopion Energia uudisti hiljattain kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän. Kunnossapitotyöntekijät saivat samalla uudet työkaverit, Dellin Latitude 12 Rugged Tablet (7202) -laitteet.
Sopii rouheampaan käyttöön
– Uudistustyön alkuvaiheesta lähtien oli selvää, että uuden järjestelmän käytön on oltava helppoa ja sen pitää onnistua kenttäolosuhteissa. Huoltohenkilöstölle siis tarvittiin mukana kulkeva, pölyä, kosteutta ja lämpötilanvaihteluita kestävä päätelaite. Se oli tässä projektissa piste i:n päälle, Miettinen sanoo.
Dellin tabletti kestää kaikki edellä mainitut ja lisäksi sen kosketusnäyttö toimii myös hansikkaan läpi. Tekevälle sattuu ja siksi laite kestää pikku pudotuksetkin. Dell on erikoisvahvistettujen tablettien markkinoiden ainut toimija, joka valmistaa myös tietokoneita. Se on monin tavoin asiakkaan etu.
– Pystymme tarjoamaan pitkät takuut ja nopeat vasteajat palvelutarpeisiin. Tietokoneitamme käyttää laaja asiakasjoukko ja sen vuoksi meillä on jo vahva tuki- ja huoltopalveluverkosto. Tämä verkosto palvelee myös tabletteja käyttäviä asiakkaitamme, Dellin tuotepäällikkö Onni Vuorio sanoo.
Yhtenäinen käyttökokemus ja helppo hallinta puolsivat Delliä
Atea on Kuopion Energian pitkäaikainen kumppani päätelaiteympäristöissä ja pystyi riippumattomana neuvonantajana auttamaan Kuopion Energiaa eri vaihtoehtojen vertailussa ja valinnassa.
– Päätimme tutkia Dellin valikoimaa, sillä Kuopion Energialla on jo käytössä Dellin työasemia normaalissa toimistotyössä. Teimme yhdessä kattavasti kokeiluja eri laitteiden ja konfiguraatioiden kanssa ja löysimme parhaan vaihtoehdon, Atean Account Manager Juha Kantala sanoo.
Dellin tabletissa on Windows 10 -käyttöjärjestelmä, joten sen käyttökokemus on sama kuin muissakin työasemissa. Tabletit saatiin tietoturvan, laitehallinnan ja tukipalveluiden piiriin erittäin helposti. Ja mikä tärkeintä, työntekijöiden ei tarvinnut opetella uutta käyttöjärjestelmää.
Kehuttu muutos
Voisi luulla, että kunnossapidon tekijöille on iso muutos siirtyä paperilomakkeilta sähköiseen ympäristöön, ja että muutosvastarintaakin voisi esiintyä. Miten muutoksen läpivienti mahtoi sujua?
– Olen ihan rehellinen kun sanon, että meillä tätä on pääosin kehuttu. Dellin laitteista pidetään ja uusi tietojärjestelmä on omaksuttu hyvin. Olemme tehneet paljon onnistumisen eteen: käyttövarmuus ja käytön helppous varmistettiin etukäteen ja lisäksi käyttäjiä on koulutettu paljon. Kuuntelemme tarkasti myös palautetta ja kehitämme ratkaisua eteenpäin, Miettinen sanoo.
– Pidemmän tähtäimen mittareista tärkein on toki se, miten pystymme digitaalisen kunnossapitotiedon analysoinnin kautta painottamaan ennakoivaa huoltoa yhä enemmän. Helppokäyttöiset, toimintavarmat laitteet ja järjestelmät ovat välttämätön ensimmäinen edellytys sen toteutumiselle, Miettinen kiteyttää.