Siirry sisältöön
Länsi-Pohjan keskussairaala uudisti neuvottelutilansa vastaamaan nykyaikaisia digitarpeita. Tehokas suunnittelu takasi sen, että AV-asennukset onnistuivat nopealla aikataululla, vaikka tiloja käytettiin koko remontin ajan.
Lapin hyvinvointialue
Kesäkuu 2025

Ei enää pätkiviä videoyhteyksiä, tekniikan takia jumittavia etäpalavereja, huonoja web-kameroita tai välttävää äänenlaatua. Länsi-Pohjan keskussairaala Lapin hyvinvointialueella halusi uudistaa neuvottelutilojensa digitekniikan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia, koska käyttäjäpalautteissa toistuivat usein samat ongelmat ja toiveet.  

 ”Etäpalavereille on keskussairaalassamme paljon tarvetta, sillä terveydenhuollon toimipisteiden välimatkat ovat pitkiä ja henkilökuntaa työskentelee eri puolilla Meri-Lappia. Lisäksi neuvottelutiloissa järjestetään säännöllisesti erilaisia koulutuksia ja joskus myös etävastaanottoja”, sanoo tietohallinnon projektipäällikkö Mika Aaltonen Lapin hyvinvointialueelta. 

Länsi-Pohjan keskussairaalassa työskentelee noin tuhat henkeä ja se palvelee Kemin ja Tornion kaupunkien sekä Keminmaan, Simon, Tervolan ja Ylitornion kuntien asukkaita. Kaikki AV-ratkaisut ostettiin Tiera Verkkokauppa plus kautta avaimet käteen -palveluna, johon kuului niin tilojen AV-suunnittelu, -laitteet kuin asennuskin. Neuvottelutiloihin tilattiin sopimustoimittaja Atealta erilaisia kameroita, mikrofoneja ja näyttöjä. 
 

”Etäpalavereille on keskussairaalassamme paljon tarvetta, sillä terveydenhuollon toimipisteiden välimatkat ovat pitkiä ja henkilökuntaa työskentelee eri puolilla Meri-Lappia.”

— Mika Aaltonen, tietohallinnon projektipäällikkö, Lapin hyvinvointialue

Hyvä suunnittelu varmisti aikataulussa pysymisen 
 

Lapin hyvinvointialueen AV-uudistusprojektista sovittiin joulukuussa 2024 ja aloituspalaveri pidettiin helmikuun alussa 2025. 

”Yhteistyömme käynnistyi syväluotauksella asiakkaan tarpeisiin – emme pyöritelleet asioita vain palavereissa, vaan kävimme paikan päällä tutustumassa tiloihin ja toiveisiin. Vasta sitten räätälöimme AV-ratkaisun, joka toimii juuri heidän ympäristössään”, kertoo projektipäällikkö Jerry Sonck Atealta.  

Projektissa aikataulutus ja logistiikka nousivat tärkeään rooliin, sillä Länsi-Pohjan keskussairaalan neuvottelutilat olivat käytössä myös remontin aikana. Uudistettavia neuvottelu- ja koulutustiloja oli kaikkiaan 23, ja ne oli saatava valmiiksi nopeasti, jotta normaali toiminta pystyi jatkumaan mahdollisimman keskeytyksettä. Yhtä tilaa pidettiin varattuna vain muutama tunti kerrallaan. 

”Pyrimme tekemään kaiken niin, ettei sairaalan henkilökunnalle koidu asennuksista turhaa vaivaa. Asennustiimimme hoiti kerralla kunkin tilan valmiiksi alusta loppuun. Näin tilat saatiin vapautettua käyttöön mahdollisimman nopeasti”, Jerry Sonck sanoo. 

Atean ja Lapin hyvinvointialueen yhteistyö toimi saumattomasti. Viestintää hoidettiin aktiivisesti ja Teams-kanavat kävivät kuumina myös palaverien välissä. Kaikki AV-laitteet saatiin asennettua kahden viikon aikana.

”Saimme tehtyä kaikki tarvittavat päätökset nopeasti, mikä piti projektin liikkeessä ilman turhia viiveitä. Näin säästyttiin käyttökatkoilta ja sairaala sai modernit AV-ratkaisut ajallaan, ilman säätöä tai seisokkeja”, Jerry Sonck sanoo.  

Asennuksia nopeutti myös se, että Lapin hyvinvointialueella oli keskussairaalassa oma aktiivinen projektinjohtonsa.  

”Saimme tehtyä kaikki tarvittavat päätökset nopeasti, mikä piti projektin liikkeessä ilman turhia viiveitä. Näin säästyttiin käyttökatkoilta ja sairaala sai modernit AV-ratkaisut ajallaan, ilman säätöä tai seisokkeja”

— Jukka Maartimo, Account Manager, Atea Finland

”He huolehtivat esimerkiksi siitä, että jokaisen remontoitavan huoneen AV-laitteet olivat odottamassa oikeassa paikassa ennen asennustiimin tuloa. Näin asennustiimin aikaa ei kulunut laitteiden kuljettamiseen tai etsimiseen”, sanoo Account Manager Jukka Martimo Atealta. 

Myös turvallisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota sairaala-alueella. Osa uudistetuista AV-tiloista sijaitsi psykiatrisen sairaalan tiloissa, joissa ulkopuolisten liikkuminen ei ole normaalisti sallittua. Tiloissa vaadittiin erityistä huolellisuutta työkalujen käsittelyssä ja kulkemisessa eri tilojen välillä.  

”Ratkaisimme asian niin, että meiltä oli aina yksi sairaalan henkilökuntaan kuuluva työntekijä asennustiimin mukana. Hän varmisti, ettei asennuksista aiheudu mitään turvallisuusriskejä potilaille tai henkilökunnalle”, kertoo Länsi-Pohjan keskussairaalan ICT-asiantuntija Nuutti Koivuniemi. 

 

Konseptoitu tilasuunnittelu helpottaa työntekijöiden arkea


Tilasuunnittelussa otettiin huomioon AV-ratkaisujen monistettavuus eri tiloissa. Jos tiloilla on samankaltainen käyttötarve, niihin valittiin myös samanlaiset laitepaketit. Ratkaisu helpottaa ja tehostaa erilaisten tilojen käyttöä.
 

”Tämä fiksu konseptiajattelu tuli Atealta ja olemme olleet siihen hyvin tyytyväisiä. Kun henkilökuntaa oppii käyttämään laitteita yhdessä tilassa, he voivat luottaa siihen, että osaavat käyttää niitä myös muissa samantyylisissä neuvottelutiloissa. Tämä vähentää IT-tukitarpeiden määrää ja tehostaa käyttöä. Tätä ajattelua pyrimme monistamaan myös muissa uudistettavissa AV-kohteissamme Lapin hyvinvointialueella”, Mika Aaltonen sanoo. 

Kaikkien neuvottelutilojen AV-laitteisto esitellään nyt myös Lapin hyvinvointialueen intrassa. Näin tilan varaaja näkee jo etukäteen, millaisia laitteita tilassa on käytössä. Tämä helpottaa sen miettimistä, mikä tiloista soveltuu parhaiten haluttuun neuvotteluun tai koulutukseen. Uudet AV-ratkaisut ovat saaneet kiitosta käyttäjiltä.  

”Tilojen käyttöaste on korkea ja AV-ratkaisuihin on oltu tyytyväisiä. Kiitosta on tullut helppokäyttöisyydestä ja ajanmukaisista uusista laitteista. Esimerkiksi laajakulmakamerat auttavat etävastaanottojen sujumista, jos potilaana on lapsia. He eivät välttämättä jaksa istua penkillä paikallaan koko aikaa, mutta laajakulmakameralla lääkäri näkee lapsen, vaikka hän liikkuisi hiukan huoneessa”, Nuutti Koivuniemi sanoo. 

”Kun henkilökuntaa oppii käyttämään laitteita yhdessä tilassa, he voivat luottaa siihen, että osaavat käyttää niitä myös muissa samantyylisissä neuvottelutiloissa. Tämä vähentää IT-tukitarpeiden määrää ja tehostaa käyttöä.”

— Mika Aaltonen, tietohallinnon projektipäällikkö, Lapin hyvinvontialue

Vinkit AV-uudistuksen suunnitteluun

Nimeä vastuuhenkilöt. Projektilla kannattaa aina olla myös sisäinen vastuuhenkilö, joka tuntee hyvin tilat ja niiden käyttötarpeet. Tämä nopeuttaa ja selkeyttää projektin kulkua. 

Muista viestinnän tärkeys. Kerro ajoissa tilojen käyttäjille tulevista AV-muutoksista ja remontin kestosta. Varaa tilat hyvissä ajoin ja huolehdi, että käytössä on muita korvaavia tiloja remontin aikana. 

Mieti tiloja käyttötarkoituksen kannalta ja konseptoi AV-ratkaisut sen mukaan. Kun samankaltaisessa käytössä olevissa tiloissa on samanlaiset AV-laitteet, ne tulevat nopeasti käyttäjille tutuiksi. Tämä vähentää jatkossa myös tukipyyntöjen määrää.  

Mika Aaltonen, tietohallinnon projektipäällikkö, Lapin hyvinvointialue 

Tiera Verkkokauppa -puitesopimukset helpottavat ICT-laitteiden, -ohjelmistojen ja -palveluiden hankintoja

Atean ylläpitämä Tiera Verkkokauppa on Suomen kattavin, kuntakentän käyttöön suunniteltu yhteishankintakanava. Se helpottaa ja tehostaa kuntatoimijoiden ICT-laitteiden, -ohjelmistojen ja -palveluiden hankintoja.

Kysy lisää AV-ratkaisuista

Juha Kylmänen
Solution Manager

Juha on monipuolinen AV-ratkaisumyyjä, jolla on vahva tausta muusikkona, tuottajana ja ääniteknikkona. Juha on erikoistunut räätälöityihin AV-ratkaisuihin, muuntuviin tiloihin ja verkotettuihin järjestelmiin sekä projektinhallintaan ja asiakkuuksien ylläpitoon. Juhan erityisosaamista ovat äänitysstudiot, akustisesti haastavat tilat, mikrofonitekniikka sekä muut äänen tallentamiseen liittyvät laitteet ja ohjelmistot.