Siirry sisältöön
04-04-2023

”I'm a believer!” Vastuullisuuslähettiläät levittävät hyvää kohtaaminen kerrallaan

Atean tuoreet vastuullisuuslähettiläät Myrsky Tammimaa ja Tomi Tihekari ovat häkeltyneitä. Siitä, miten paljon vastuullisuus asiakkaita kiinnostaa. Siitä, kuinka pitkäjänteisesti Atealla vastuullisuustyötä tehdään. Siitä, kuinka iso vaikutus heillä itsellään on.

Myrsky Tammimaa ja Tomi Tihekari istuvat kahvilapöydässä. Tomi elehtii käsillään ja Myrsky kuuntelee.

Digital Marketing Manager Myrsky Tammimaan ja Head of Service Sales Tomi Tihekarin kahvikupeissa höyryää tuore vastuullisen kaupan kahvi. He ilmoittautuivat viime syksynä 130 muun atealaisen kanssa yhtiön uuteen kestävän kehityksen lähettiläiden ohjelmaan, ja läpäisivät siihen kuuluneen tiukan testin maaliskuussa 2023.

Nyt kaksikko on tullut Atean päätoimipaikan Virtatalon kahvioon pohtimaan, millainen matka Atean vastuullisuuslähettiläinä heillä on näiden muutaman kuukauden aikana ollut. Mennään siis suoraan asiaan!

Mistä vastuullisuuslähettilään tehtävässänne on oikein kyse?

Tomi Tihekari: Me olemme eräänlaisia soihdunkantajia, jotka vievät tietoa vastuullisuudesta mukanaan, jotta muut voivat levittää sitä eteenpäin. Olemme ensimmäiset testin läpäisseet Suomessa, mutta toivottavasti meitä lähettiläitä on pian monta lisää.

Myrsky Tammimaa: Joo, tuo soihdunkantaja-metafora sopii tosi hyvin tähän työhön! Me tuomme mukanamme valoa, ja muut voivat sytyttää oman tulensa soihdustamme. Jokainen meistä lähettiläistä voi jakaa vastuullisuustietoa eteenpäin omalla tavallaan.

Tomi Tihekari: Homman sisältö muotoutuu tässä matkan varrella. Tämä on toisaalta sisäistä tiedonsiirtoa ja toisaalta asiakkaidemme auttamista. Kaikki työkaverit voivat tulla kysymään meiltä vastuullisuuteen liittyviä asioita. Mutta koska myös asiakkaamme ovat kiinnostuneita aiheesta, käyn asiakaspalavereissamme kertomassa vastuullisuuden näkökulmista ja Atean käytännöistä. Juuri vastikään olin palaverissa, johon osallistui myös asiakkaamme vastuullisuusjohtaja. Kyllä jännitti aluksi, mutta ihan hyvin se meni – koulutus on antanut itsevarmuutta.

Myrsky Tammimaa: Juuri näin, tehtävämme muotoutuu jokaisen oman työn, kokemuksen ja koulutuksen mukaan. Itse olen koulutukseltani filosofian maisteri suomen kielestä. Kielitieteilijänä osaan etsiä vastauksia ja arvioida tiedon oikeellisuutta. Minulle onkin jo tullut pari materiaalipyyntöä. Pystyn auttamaan kollegoita erottelemalla valtavasta kokonaispaketista helpommin ymmärrettäviä viestejä kuhunkin tarpeeseen.

Miten vastuullisuus näkyy työssänne asiakkaiden kanssa?

Näkymä yläviistosta kahvilapöytään, jossa istuu Myrsky Tammimaa ja Tomi Tihekari keskustelemassa.

Tomi Tihekari: Nyt kyllä huomaa, että asiakkaamme ovat todella kiinnostuneita vastuullisuuskysymyksistä! Monet ovat kysyneet vinkkejä, miten he voisivat sisällyttää vastuullisuuden jo tarjouspyyntöihinsä ja miten eri yritysten vastuullisuustyön tuloksia voisi mitata ja vertailla. Tämä aihe tuntuu olevan tällä hetkellä todella tärkeä oikeastaan kaikille. Puhetta ja kyselyitä vastuullisuudesta on toki ollut aikaisemminkin ja konesalipalveluiden joitakin vaatimuksia esimerkiksi sähkön ja hukkalämmön käytön osalta, mutta nyt tarjouspyynnöissä on vaatimuksena vastuullisuus laajemmin koko toimittajan toiminnoissa ja paljon tarkemmalla tasolla.

Myrsky Tammimaa: Minä työskentelen markkinoinnissa, joten pystyn levittämään tietoa eri viestintäkanavissa. Vastaan työssäni esimerkiksi markkinoinnin automaatiosta ja Atean nettisivuista, joten voin nostaa vastuullisuutta näkyviin etusivultamme lähtien. Voin myös tsempata työkavereita siinä, miten puhua vastuullisuudesta. Se koetaan vielä vähän pelottavaksi – on helpompi jakaa materiaaleja tai pyytää asiantuntijaa kertomaan. Meidän tavoitteemme kuitenkin on, että kaikki atealaiset ymmärtävät pääasiat vastuullisuustavoitteistamme ja vievät viestiä eteenpäin.

On hauskaa, että haimme omasta kiinnostuksesta mukaan tähän lähettiläshommaan ja nyt olemme ihan avainasemassa, koska tapaamme työssämme paljon ihmisiä. Meidän työllämme on nyt tällainen ihan uudenlainen vaikutus.

Miten oma ajattelusi ja toimintasi on muuttunut?

Myrsky Tammimaa: Olen nyt entistä ylpeämpi, että saan työskennellä juuri Atealla. Vaikka tiesin vastuullisuudestamme jo etukäteen, en ollut kuitenkaan ymmärtänyt, kuinka paljon ja kuinka kauan täällä on tehty perinpohjaista sustainability-työtä. Tämä ei ole todellakaan mitään viherpesua, vaan täällä edistetään tekoja, jotka vaikuttavat mahdollisimman nopeasti – vaikka ne eivät olisi mitenkään pr-ystävällisiä. Esimerkiksi hankintaketjujen vastuullisuuden selvittäminen ja tiedon läpinäkyvyyden lisääminen laitetuottajien, myyjän ja ostavan asiakkaan välillä ei välttämättä ylitä uutiskynnystä, mutta sillä on valtava vaikutus. Mahtavaa, että teemme yhteistyötä jopa kilpailijoidemme kanssa esimerkiksi Responsible Business Alliance -liittoumassa. Maapallomme tarvitsee tällaista toimintaa.

Tomi Tihekari: Aiemmin hieman arastelin puhua asiakkaidemme kanssa vastuullisuusasioista, koska pelkäsin vaikeita kysymyksiä. Nyt uskallan antautua keskusteluun rohkeammin ja nostan jopa oma-aloitteisesti vastuullisuusasiat pöydälle. Voin vaikka kysyä asiakkaalta, että tiedäthän, että te voitte vaatia laitetoimittajiltanne vastuullisuutta. On kaikkien etu, että asiakkaat ovat vaativia myös vastuullisuuden suhteen, koska se muuttaa asioita isommin.

Myrsky Tammimaa: On ilo puhua vastuullisuudesta muille, koska minulle on tosi tärkeää, että teen työssäni jotain kestävämmän maailman edestä. Tulen järjestö- ja tutkimuskentältä, joten suuren IT-palveluyrityksen vastuullisuuspuhe tietenkin aluksi myös epäilytti. Koulutusohjelmamme kuitenkin vakuutti minut. I’m a believer!

Minkälaisia konkreettisia vastuullisuustekoja olet jo ehtinyt edistää tai suunnittelet?

Myrsky Tammimaa: Kehitän nettisivuillemme hiilijalanjälkilaskuria erilaisille tuotteille. Sillä voisi tarkastella esimerkiksi eri puhelinmallien hiilijalanjälkikustannuksia ja tutkia, miten tulokseen vaikuttaisi laitteen liisaaminen, jolloin me Atealla huolehdimme laitteesta sen elinkaaren loppuun asti.

Tomi Tihekari: Yksi Atean konkreettinen teko on, että isona laitemyyjänä pystymme toimimaan ostajien äänitorvena valmistajien suuntaan. Yksittäinen ostaja ei välttämättä saa ääntään kuuluviin, mutta vuosittain julkaistava pohjoismainen Atea Sustainability Focus -raportti toimii tärkeänä yhteisenä vaikuttamisväylänä laitevalmistajiin ja koko toimialaan. Sen tuloksia ja suosituksia jaan aktiivisesti eteenpäin.

Myrsky Tammimaa: Toiveenani on päästä käymään Växjön logistiikkakeskuksessamme, jossa on kierrätetty jo miljoonia laitteita uuteen käyttöön. Olisi kiva nähdä konkreettisesti, miltä tuollainen jättikeskus näyttää!