Siirry sisältöön
Uutiset13-03-2020

Atean varautuminen koronavirusepidemiaan ja asiakkaille tuotettavien palveluiden turvaaminen poikkeustilanteessa

Atealle asiakkaiden, työntekijöiden ja kumppanien hyvinvointi sekä asiakkaiden palvelutuotannon jatkuvuuden turvaaminen ovat ensisijaisia prioriteettejamme. Seuraamme aktiivisesti koronavirukseen liittyvää viranomaisviestintää ja uutisointia sekä teknologiakumppaneiltamme saamaamme laitetoimituksiin liittyvää tietoa. Käymme dialogia sidosryhmiemme kanssa tilanteesta, kunnioitamme asiakkaiden omia ohjeistuksia sekä huolehdimme kaikin tavoin henkilöstömme ja alihankkijoidemme hyvinvoinnista.

Perjantaista 13.3.20 alkaen Atean koko henkilöstö tekee etätyötä seuraavan 30 päivän ajan, mikäli se työtehtävien hoitamisen kannalta on mahdollista. Suurin osa asiakastyöstämme on luonteeltaan sellaista, että se voidaan tarvittaessa hoitaa etänä. Asiakkailla tapahtuvassa lähituki-, asiantuntija- ja konsultointityössä noudatamme palvelusopimusten mukaista toimintatapaa tai asiakkaan poikkeustilaohjeistusta.

Asiakkailla tapahtuvassa asiantuntijatyössä henkilöstömme noudattaa erityistä varovaisuutta käsihygienian ym. ohjeistuksen osalta eikä luonnollisestikaan kukaan mene sairaana asiakkaalle. Atealla on laadittu selkeät toimintaohjeet henkilöstölle epidemian ehkäisemiseksi sekä toiminnasta mahdollisen tartuntaepäilyjen varalta.

Atealaisia on ohjeistettu välttämään henkilökohtaisia tapaamisia niin sisäisesti kuin asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa sekä hoitamaan palaverit ja asiakastapaamiset Teamsilla, videoneuvotteluilla tai muilla kommunikaatiotyökaluilla. Kaikki työmatkat ovat toistaiseksi kiellettyjä ja ne korvataan mahdollisuuksien rajoissa verkko- tai videotapaamisilla. Yksityisen matkailun osalta olemme antaneet henkilöstölle kehotuksen välttää kaikkea matkustamista.

Atealla on erillinen liiketoiminnan jatkuvuuden suunnitelma, varautumissuunnitelma ja sijaistusjärjestelmä. Atean myynti-, asiakaspalvelu- ja tilaustoimitusprosessin tehtävät on hajautettu usealle eri paikkakunnalle kotimaassa sekä ulkomaille Riikan palvelukeskukseemme. Logistiikan ja esiasennuksen palvelut tuotetaan Atean logistiikkakeskuksesta Espoosta sekä Atea-konsernin logistiikkakeskuksesta Ruotsin Växjöstä, minkä lisäksi toimitusvarmuutta varmistetaan useiden yhteistyökumppaneidemme logistiikkakeskuksista. Loppukäyttäjien helpdesk-palveluita tuotetaan sekä Suomessa että Riikassa.  Meillä on kattava alihankintaverkosto, joka mahdollistaa toiminnan jatkuvuuden myös sellaisessa tilanteessa, jossa oma palveluhenkilöstömme tai osa heistä olisi estynyt tekemään työtehtäviään. 

 

Koronavirusepidemian vaikutukset laitteiden toimitusaikoihin

 Useat valmistajat ovat ilmoittaneet, että koronavirusepidemia saattaa vaikuttaa Suomeen tuotavien laitteiden toimitusaikoihin. Tämä koskee ensisijaisesti sellaisten valmistajien toimituksia, joilla on tuotantoa Kiinassa. Usealla laitevalmistajalla on vielä tavaraa Euroopassa, mutta saatavuus on rajallista. 

Saamme valmistajilta päivitettyä tietoa tilanteesta viikoittain. Tilanne on kuitenkin haastava emmekä me tai kukaan markkinassa osaa arvioida epidemian kaikkia vaikutuksia markkinatilanteeseen.

Selvitämme kaikki vaihtoehdot, jotta voimme pitää toimitusketjumme toiminnassa ja täyttää asiakkaidemme tarpeet mahdollisimman hyvin. Saatavuushaasteiden vuoksi suosittelemme ennakoivaa yhteistyötä välillämme. Mikäli tiedossanne on kriittisiä laitetarpeita, suosittelemme olemaan yhteydessä Atean yhteyshenkilöönne ja tekemään tilauksen laitteista mahdollisimman pian. Pyrimme auttamaan teitä joka tilanteessa ja voimme suositella vaihtoehtoisia laitteita tai laitekokoonpanoja saatavuuden parantamiseksi.

Teemme parhaamme, jotta saatte tilaamanne tuotteet mahdollisimman nopeasti, ja tiedotamme toimitusajoista lisää sitä mukaa kuin saamme tietoa.

Lisätietoja palveluiden tuottamiseen liittyvistä yksityiskohdista, laitetoimituksista ja saatavuuksista saat osoitteesta customercenter@atea.fi

Mikäli teillä on muuta kysyttävää toimintatavoistamme tai jos teillä on omia koronavirusepidemiaa koskevia ohjeistuksia, ottakaa yhteyttä omaan yhteyshenkilöönne Atealla.