
”Tarvitsimme aiempaa isommat hartiat tueksemme, ja ne olemme saaneet.”
”Tarvitsimme aiempaa isommat hartiat tueksemme, ja ne olemme saaneet”, sanoo RTK-Palvelu Oy:n kehitys- ja teknologiajohtaja Ville Kenttä viitatessaan ICT-yhteistyöhön Atean kanssa.
RTK-Palvelu Oy on osa Contineo-konsernia. Konserniin kuuluvat RTK-Palvelu Oy, RTK-Henkilöstöpalvelu Oy ja Rauman Lukko Oy. Konsernin omistavat yleishyödylliset yhdistykset ja säätiö. Suurimpana omistajana Raumalaiskiekkoilun Tuki ry. RTK-Palvelu Oy on yli 50-vuotias yritys, jonka toiminta-alueena on koko Suomi. Yrityksellä on noin 3 200 työntekijää ja liikevaihto oli 140 miljoonaa euroa vuonna 2024.
”Konsernimme on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, mikä on asettanut uusia vaatimuksia myös ICT-puolelle. Meillä oli aika paljon takamatkaa, jota nyt on kurottu erilaisten läpimurtojen avulla kiinni. Taustamme takia puhumme jääkiekkotermein läpimurroista ja niiden kapteeneista, emme hankkeista”, Ville Kenttä kertoo.
”Halusimme kumppaniksi yrityksen, jolta saamme mahdollisimman paljon palveluja ’yhdeltä luukulta’ ja joka tarjoaa service desk -palveluja henkilökunnallemme suomeksi. Atea vakuutti meidät myös ammattitaidollaan, laajalla palvelu- ja verkkokauppavalikoimallaan sekä vastuullisuudellaan, joka on meille tärkeä arvo.”
Service deskin ohjeet työkorteille
Contineon ICT-uudistus alkoi uudesta liiketoimintastrategiasta, joka tehtiin kolme vuotta sitten. Yrityksellä ei ole erillistä IT-strategiaa, vaan kaikki tekeminen on nivottu liiketoimintastrategiaan. ICT tukee osaltaan sen toteutumista.
”Halusimme kumppaniksi yrityksen, jolta saamme mahdollisimman paljon palveluja ’yhdeltä luukulta’ ja joka tarjoaa service desk -palveluja henkilökunnallemme suomeksi. Atea vakuutti meidät myös ammattitaidollaan, laajalla palvelu- ja verkkokauppavalikoimallaan sekä vastuullisuudellaan, joka on meille tärkeä arvo”, Contineon ICT-päällikkö Mikko Kajander kertoo.
Jo sopimusneuvottelujen aikana käytiin tarkasti läpi toiveet ja tavoitteet. Tämä sujuvoitti projektia aina sopimuksen teosta käyttöönottoon.
”Osana service desk -palvelun käynnistystä tuotimme noin 90 järjestelmästä ohjeet ja toimintamallit. Tässä työssä auttoi Atealta saadut pohjat, joihin täytimme tiedot. Ohjeita tehdessä perehdyin itsekin tarkasti siihen, mitä kaikkea IT-järjestelmämme piti sisällään ja millaista pois siivottavaa sinne oli kertynyt vuosien aikana”, Mikko Kajander sanoo.
Contineo ja Atea ovat yhdessä laatineet IT-palvelujen kehitystä tukevan roadmapin ja sitä seurataan kuukausittaisissa ohjausryhmän tapaamisissa. Se antaa selkeän kuvan siitä, mihin IT-palveluita ollaan viemässä. Roadmap toimii myös strategisena työkaluna ja varmistaa, että IT-toiminnot tukevat liiketoiminnan tavoitteita.
”On hienoa, että pääsimme mukaan transitioprojektin suunnitteluun ja toteutukseen aivan alusta saakka”, sanoo Senior Service Delivery Manager Timo Rousti Atealta.
Keskitetyt järjestelmät
Osana transitioprojektia Contineo-konserni on uudistanut IT-toimintaansa hankkimalla Atealta muun muassa service desk -palvelut, työasema- ja päätelaitehallinnan, päätelaitteisiin liittyvän tietoturvapalvelun (Managed Enpoint Services eli MES), M365-varmistusratkaisun, lisenssejä ja laitteet elinkaarihallintapalveluineen. Kaikki tietokoneet hankitaan nykyään Atea Finance -leasingmallilla, johon kuuluu myös laiterekisteri. Se tuo läpinäkyvyyttä sekä budjetointiin että konekantaan.
”Nyt niin IT-osastomme kuin jokainen yksikkö itsekin näkee helposti, mitä laitteita on missäkin käytössä. Tämä vähentää ’kaapinpäälliskoneiden’ määrää ja auttaa säästämään kustannuksista”, Mikko Kajander sanoo.
Yksi suurimmista koko henkilökuntaan vaikuttaneista muutoksista oli service deskin siirtäminen Atealle aiemmalta IT-kumppanilta.
”Henkilöstömäärämme on noussut kasvun ja yrityskauppojen myötä, ja pelkästään viime vuoden aikana meille tuli reilut 50 työasemaa lisää. Luonnollisesti myös service deskin tikettimäärät nousivat samalla, joten halusimme osaavan ja tehokkaan kumppanin niitä hoitamaan”, Ville Kenttä kertoo.
Contineon käyttöön ottama päätelaitteiden tietoturvapalvelu (MES) antaa paremman suojan ja mahdollistaa nopeamman reagoinnin nykyaikaisia uhkia vastaan. Myös lisenssipuolella on tehty optimointia, mikä säästää kustannuksia.
”Olemme tarkoituksella valinneet Microsoftin järjestelmät, koska mielestämme keskittäminen tehostaa ylläpitoa ja tietoturvasta huolehtimista. Kun kaikki järjestelmät raportoivat samaan paikkaan, yhteistyö esimerkiksi help deskin ja MES-palveluiden välillä on saumatonta eikä tule vääntöä siitä, kenen kuuluu jokin asia hoitaa”, Mikko Kajander sanoo.
Service deskin ohjeet työkorteille
Contineon ICT-uudistus alkoi uudesta liiketoimintastrategiasta, joka tehtiin kolme vuotta sitten. Yrityksellä ei ole erillistä IT-strategiaa, vaan kaikki tekeminen on nivottu liiketoimintastrategiaan. ICT tukee osaltaan sen toteutumista.
”Halusimme kumppaniksi yrityksen, jolta saamme mahdollisimman paljon palveluja ’yhdeltä luukulta’ ja joka tarjoaa service desk -palveluja henkilökunnallemme suomeksi. Atea vakuutti meidät myös ammattitaidollaan, laajalla palvelu- ja verkkokauppavalikoimallaan sekä vastuullisuudellaan, joka on meille tärkeä arvo”, Contineon ICT-päällikkö Mikko Kajander kertoo.
Tehot irti IT-ratkaisuista
Laajamittaisen IT-uudistuksen suunnannäyttäjänä toimi koko projektin ajan Contineon ja Atean yhdessä laatima transitioprojektisuunnitelma. Projektin projektiryhmä ja ohjausryhmä pitivät säännöllisiä palavereja, ja kaikki sovittu saatiin tehtyä alle vuodessa. Sekä contineolaiset että atealaiset kiittävät toisiaan aktiivisuudesta ja projektiin sitoutumisesta.
”Atean projektiryhmä oli äärimmäisen sitoutunut hoitamaan kaikki sovitut asiat aikataulussa. Mitään häntiä ei jäänyt roikkumaan, vaan kaikki tuli tehtyä, mitä oli puhuttu. Myös budjetti piti”, Mikko Kajander ja Ville Kenttä kiittävät.
Contineolla on ollut viime vuosina vahva halu uudistua ja kasvaa. Samaan aikaan transitioprojektin kanssa on ollut käynnissä myös useita omia IT-projekteja, kuten intranetin ja työvuorosuunnittelujärjestelmän uudistamista.
”Uutta asiaa on tullut koko henkilökunnalle niin paljon lyhyessä ajassa, että nyt on aika ottaa pieni aikalisä ja katsoa, miten tehdyistä IT-ratkaisuista saadaan jatkossakin kaikki tehot irti”, Ville Kenttä sanoo.
Uusia järjestelmähankintoja ei juuri nyt tarvitse tehdä, mutta kehitystyö jatkuu.
”Nyt kun pelivälineemme eli IT-järjestelmämme on hyvässä kunnossa, voimme keskittyä muuhunkin kuin käynnissä olevaan tilanteeseen. Kehitämme tietenkin tietoturvaa aktiivisesti ja seuraamme alan yleistä kehitystä. Myös tekoälyn käyttöön liiketoiminnan tukena panostamme yhä enemmän”, Mikko Kajander sanoo.
Vinkit ICT-uudistuksen tekoon
- Valitse yrityksellesi oikean kokoinen kumppani. Ei liian iso eikä liian pieni. Hyvä kumppani pystyy täyttämään nykyhetken toiveet, mutta myös kehittämään tekemistä oikeaan suuntaan tulevaisuudessa.
- Varaa aikaa projektille myös sisäisesti, sillä kaikkea ei voi ulkoistaa.
- Mieti tarkasti palvelujen, järjestelmien ja laitteiden ostovaiheessa, mitä oikeasti tarvitsette ja mitä ette.
- Sovi ja kirjaa ylös kunkin roolit ja vastuut projektissa.
- Tee riittävän yksityiskohtainen projektisuunnitelma, jotta saat projektista varmasti kaikki tehot irti. Listaa tavoitteet ja aikataulut niin, että ne ovat varmasti selkeitä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
- Seuraa tavoitteiden saavuttamista yhdessä kumppanin kanssa säännöllisissä palavereissa.
Kehitys- ja teknologiajohtaja Ville Kenttä, RTK-Palvelu Oy ja ICT-päällikkö Mikko Kajander, Contineo Oy