Tulevaisuuden digiosaajia kasvatetaan modernin teknologian avulla
Jo päiväkoti-iästä alkaen Vaalan kunnan asukkaita kasvatetaan tulevaisuuden osaajiksi modernin teknologian avulla. Kunnan koulukeskukseen on luotu monipuolinen oppimisympäristö, jossa muun muassa robottipallot ja älytaulut tukevat opetussuunnitelmien mukaisia tavoitteita. Näin oppimisesta on tehty motivoivaa ja hauskaa.
Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevassa pienessä Vaalan kunnassa teknologian avulla on luotu oppimisympäristö, joka on lasten ja nuorten tukena koko pitkällä koulutaipaleella päiväkodista lukioon. Noin 2500 asukkaan kunnassa puhutaan digiloikasta, jonka avulla lapsia ja nuoria kasvatetaan tulevaisuuden digiosaajiksi.
Kunnan koulukeskuksessa saman katon alla toimii päiväkoti, peruskoulu ja lukio, joissa on yhteensä noin 300 lasta ja opiskelijaa. Lisäksi talossa työskentelee viitisenkymmentä opettajaa ja muuta henkilökuntaa erilaisissa työtehtävissä.
”Olemme pieni maaseutupitäjä Oulun ja Kajaanin välissä, mutta ajattelemme, että myös meillä on samanlaiset mahdollisuudet saavuttaa digitaalisuuden hyödyt kuin isommilla kunnilla ja kaupungeilla, joilla on isommat resurssit. Pyrimme siihen, että kaikilla lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus tavoittaa digitaalisuuden hyvät puolet ja varmistaa osaaminen ja taidot”, sanoo Vaalan koulukeskuksen rehtori Tapani Karhu.
Oppiminen tapahtuu yhdessä
Teknologian kouluun tuomia asioita ovat esimerkiksi Sphero Bolt -robottipallot, pienet ohjelmoitavat pallot, joilla harjoitellaan koodausta ja luovaa ongelmanratkaisua luokkahuoneiden ulkopuolella.
Palloja ohjataan mobiilisovelluksella kulkemaan tiettyjä reittejä esimerkiksi kertotaulujen mukaan: toinen oppilas antaa tehtäväksi ratkaista paljonko on 6 x 8, ja pallon toinen käyttäjä ohjelmoi robottipallon kohti oikeaa vastausta eli numeroa 48. Vastaavasti äidinkielessä pallojen avulla voidaan opetella esimerkiksi sanaluokkia: pallolle annetaan sana ”lukea”, ja oppilaan tulee ohjata se kohtaan ”verbi” tai sana ”kissa” substantiiviin.
”Tämän tyyppinen yhdessä oppiminen on motivoivaa ja hauskaa. Asiat jäävät helpommin mieleen, koska tehtävissä yhdistyvät näköaisti ja kokemus muiden kanssa tekemiseen sen sijaan, että opetellaan kertotauluja yksin ulkoa. Lasten kyky sopeutua uuteen on uskomaton, ja tällä tavoin opetuksesta tulee oivaltavaa”, Karhu sanoo.
Koulussa käytetään myös CleverTouch-älytauluja, kosketusnäyttöjä, joilla oppilaat ja opettajat voivat työskennellä yhdessä ja jakaa sisältöjä vuorovaikutteisesti.
”Oppikirjat ovat perinteisten kirjojen lisäksi myös digitaalisessa muodossa. Oppilaat voivat ratkaista tauluilla tehtäviä, mikä tuo myös liikunnallisuutta pulpetissa istumisen sijaan”, sanoo koulun atk-tuki Kristiina Hynynen-Tuokila.
Digitaalisuus on tullut osaksi myös koulun erilaisia juhlia.
”Nuoret tekivät esimerkiksi joulujuhlaan oman esityksen, jossa käytettiin apuna green screeniä. Teknologialuokassa he voivat luoda omia esityksiään mihin tahansa ympäristöön, vaikka vuoristoon”, Hynynen-Tuokila kertoo.
Teknologia pedagogisten tavoitteiden tukena
Tapani Karhun mukaan uusi teknologia on tuonut opetukseen innostusta, elämyksellisyyttä ja yhteisöllisyyttä.
”Vaalassa ei lähdetty digitalisaatioon mukaan vain sen itsensä vuoksi, vaan kaikki tekniset ratkaisut tukevat opetussuunnitelmaa ja oppimista. Tämä on meidän tapamme kasvattaa digiviisaita nuoria, joilla on tarvittavat digitaidot hallussa”, Karhu sanoo.
Teknologian tuella harjoitellaan tulevaisuudessa välttämättömiä taitoja, kuten ohjelmointia, luovaa ongelmanratkaisua ja kriittistä ajattelua. Karhun mukaan digitaalisen oppimisympäristön laajuus ja tavoitteellinen toteutus tukevat myös oppilaiden itseohjautuvuutta ja yhteistyökykyjä. Välineet mahdollistavat erilaisten oppijoiden tukemisen ja antavat kaikille mahdollisuuden onnistua.
Samalla henkilökunta kehittää osaamistaan. Välineiden käyttöönotossa sekä niiden pedagogisessa hyödyntämisessä avainasemassa on ATK-tukihenkilö sekä digitutor-opettajat. He auttavat toisia opettajia digipedagogiikassa, eli ratkaisevat, miten opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet saavutetaan digitalisaation avulla.
Oppimisympäristö osana kunnan veto- ja pitovoimaa
Oppimisympäristön kehitystyötä on Vaalassa tehty useiden vuosien ajan erilaisten hankkeiden avulla, ja kunta on panostanut kehitystyöhön merkittävästi omia varojaan. Investoinnit, kuten 30 älytaulua ja robottipallot, ovat kertaluonteisia, mutta pitkäaikaisia.
Vaalan ratkaisu skaalautuu ja soveltuu kaikille kouluasteille ja oppiaineisiin. Tulevaisuudessa tekoälyn ja ohjelmoinnin hyödyntäminen opetuksessa korostuu entisestään.
”Vaalan kunta haluaa olla teknologian ensimmäisessä aallossa mukana. Tämä digiteko lisää opetuksen hyötyjen lisäksi myös Vaalan houkuttelevuutta opiskelijoiden ja työntekijöiden silmissä. Laadukkaat oppimisympäristöt edistävät kunnan pitovoimaa ja luovat positiivisen kuvan kunnasta asuin- ja työpaikkana”, Karhu sanoo.
Tuomariston perustelut:
”Vaalan kunta on ottanut hirmuisen digiloikan ja tarjoaa jo päiväkoti-ikäisille mahdollisuutta hahmottaa, mihin tämä maailma on menossa. Kunnassa on ymmärretty, että maailma muuttuu nopeasti ja jotta tulevaisuuden taidot ovat ajan tasalla, digiteknologia on vahvasti mukana opetuksessa jo varhaiskasvatuksesta alkaen lukioon saakka. Tässä ratkaisussa ei keskitytä vain ohjelmoinnin tai teknologisten taitojen opetukseen ja oppimiseen, vaan myös ihmistaitoihin eli luovaan ongelmanratkaisukykyyn ja kriittiseen ajatteluun.
Vaalan digiteko on esimerkillinen osoitus digitaalisesta rohkeudesta ja paikallisesta elinvoimasta vähin resurssein. Jos tämä olisi tehty suuremmassa kaupungissa, jossa on enemmän resursseja, tämä ei olisi niin suuri teko. Vaalassa on tehty se, mitä on koettu tärkeäksi. Tämä on pienelle kunnalle suuri teko.”