Siirry sisältöön
09-07-2024

Tuomaristo: Vuoden digiteko voi olla pieni tai iso – pääasia on vaikuttavuus

Millainen on vuoden digiteko? Kysyimme asiaa Vuoden digiteko -kilpailun tuomareilta, jotka valitsevat yksityisten yritysten, julkisen hallinnon ja startup & PK-yrityssarjoista yhteensä yhdeksän finalistia syyskuussa alkavaan yleisöäänestykseen.  

”Startuppeja, jotka tulevat muuttamaan maailmaa”

Sarita Runeberg, Toimitusjohtaja, Maria 01

"Tänä vuonna Vuoden digiteko -kilpailussa on ensi kertaa mukana startup-kategoria. Itse startup-yritysten kanssa aktiivisesti työskentelevänä henkilönä katson erityisen kiinnostuneena tätä joukkoa: miten startup-ehdokkaiden ideat skaalautuvat, millainen kasvupotentiaali niillä on ja miten vastuullisuus on ideoissa otettu huomioon.

Suomalaiset startupit tähtäävät pääsääntöisesti maailmalle jo varsin varhaisessa vaiheessa. Ne eivät välttämättä tavoittele suomalaisia asiakkaita, eivätkä ole tunnettuja täällä. Siten startup-sarjan ehdokkaiden vaikuttavuuden määrittely voi olla haastavaa, ja sen kuvailemiseen kannattaa hakemuksessa panostaa.

Suomalaisilla startupeilla on hienoja innovaatioita, jotka tulevat vaikuttamaan ihmisten arkielämään merkittävästi. Toivon että näidenkin ehdokkaiden joukossa on yrityksiä, jotka tulevat muuttamaan maailmaa.

Startup-yrittäjien tavoitteena on nykyään yhä enemmän ratkaista aikamme isoja ongelmia – toki myös luoda kannattavaa liiketoimintaa. Startupeissa on myös monipuolista teknologista osaamista ja innovatiivisuutta. Tuomarina minusta on kiehtovaa nähdä, millaisia uusia ratkaisuja ehdokkaat ovat kehittäneet.

Toivon, että startupit osallistuvat rohkeasti Vuoden digiteko -kilpailuun. Uskon että kilpailussa myös startupeilla on mahdollisuus näyttää potentiaalisille asiakkailleen ja muulle yritysmaailmalle, miten upeita ratkaisuja niillä on!"

”Nyt surffataan tekoälyn aallolla”

Anni Ronkainen, hallitusammattilainen

"Olen pragmaattinen ihminen, joten minua eivät puhuttele suuret puheet vaan pienet teot. Vaikuttavuus on tärkeää. Esimerkiksi vastuullisuuden parissa voi piipertää intohimoisesti, mutta työ valuu hukkaan, jos vaikuttavuus jää puolitiehen. Palvelusta ei ole hyötyä, jos sillä ei ole käyttäjiä.

Tämän vuoden kisassa tekoäly on varmasti erittäin vahva teema, ja veikkaan, että se on kaikissa ratkaisuissa mukana tavalla tai toisella. Tämä on suoraa jatkumoa edellisten vuosikymmenten kehitykselle: 2000-luvulla sanottiin, että kaikesta, mistä voi tulla digitaalista, tulee digitaalista. 2010-luvun mottona oli ”mobile first”. Nyt on meneillään aalto, jonka keskiössä ovat data, tekoäly ja koneoppiminen.

Kehityksen kelkassa pysyminen on kriittisen tärkeää: jos tekoälyä ei saada olennaiseksi osaksi prosesseja, yrityksen kilpailukyky voi vaarantua. Kaiken pitää kuitenkin tapahtua tietoturvan ehdoilla: dataa ei voi huiskia mihin vaan, vaan sitä pitää kerätä, säilöä ja hyödyntää vastuullisesti.

Odotan tuomarointia suurella innolla ja toivon näkeväni ratkaisuja monilta eri aloilta kuten julkishallinnon, yksityissektorin ja kolmannen sektorin puolelta. Olen kisan päätyttyä varmasti viisaampi siinä, missä digitaalisuudessa nyt mennään!"

”Pienikin digiteko voi olla merkitykseltään suuri”

Juha Sihvonen Toimitusjohtaja, Atea Finland 

”Digitaalinen transformaatio yhteiskunnassamme etenee, ja digitaalisuus vaikuttaa meidän jokaisen arkeen. Siksi järjestämme Vuoden digitaalisin teko -kilpailun jo neljättä kertaa.

Kilpailuun tulevissa ehdotuksissa on aina heijastunut ajan henki, ja uskon, että tänä vuonna tekoäly tulee näkymään ehdokkaissa hyvinkin vahvasti. Emme kuitenkaan ole asettaneet osallistujille etukäteen rajaavia kriteerejä, vaan suhtaudumme kaikkiin ehdotuksiin avoimin mielin.

Erityisesti toivomme digiteoilta kuitenkin vastuullisuutta. Teko voi olla esimerkillinen vaikkapa ympäristön tai yhdenvertaisuuden kannalta, mutta tärkeintä on vaikuttavuus: pienikin digiteko voi olla merkitykseltään suuri, ja sillä voi olla positiivinen vaikutus monien ihmisten elämään.

Haluan rohkaista start upeja, yrityksiä ja julkisia organisaatioita osallistumaan ilman liiallista itsekritiikkiä. Kilpailumme tarkoitus on osoittaa, että hyviä, vastuullisia tekoja on paljon, ja että digitaalinen kehitys voi edetä myös pienin askelin.

Tuomareina tutustumme hakemuksiin ensin itsenäisesti ja sitten kokoonnumme yhteen valitsemaan finalisteja. On aina virkistävää kuulla muiden tuomareiden näkökulmia ja oivaltaa asioita, joita ei itse ollut tullut ajatelleeksi. Minulle kilpailuehdokkaisiin perehtyminen on uuden oppimista, antoisa tehtävä ja yksi työvuoteni kohokohdista.”


Tuomaristossa mukana myös Antti Isokangas, jolla on on kolmenkymmenen vuoden kokemus erilaisista viestinnän asiantuntija- ja johtotehtävistä. Antti on toiminut urallaan myös Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtajana (2017-2022) uudistaen ketjua menestyksekkäästi. Antti on ollut mukana kirjoittamassa kirjoja Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (2022) ja Viherpesutalous – Näin markkinoin ja viestin vastuullisesti (syksy 2024). Antilla on laaja kokemus haastattelujen ja paneelikeskustelujen vetäjä, aina viestinnän ja liiketoiminnan teemoista yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Ps. Pysythän kuulolla, esittelemme lisää tämän vuoden tuomareita pian!