Siirry sisältöön
20-11-2018

Älykäs toimisto muuttuu tarpeidesi mukaan

Työn tekemisen muuttuessa aina vain joustavammaksi myös työympäristöltä kaivataan joustavuutta. Moderni toimisto taipuu tarpeittesi mukaan, säästää aikaa ja tekee sinusta tehokkaamman.

Petteri Kauria
Kuva: Kimmo Räisänen

Kaikki työyhteisöt ovat erilaisia. Niin ovat niiden tarpeetkin. Uudet työnteon tavat vaativat uusia ratkaisuja. Vanhoilla konsteilla ei tulevaisuudessa pärjää. Monelle organisaatiolle muutoksiin sopeutuminen voi osoittautua haasteelliseksi.

"Ihmiset tuhlaavat edelleen joka päivä lähes puoli tuntia erilaisiin rutiinityötehtäviin, kuten vapaana olevien neuvotteluhuoneiden löytämiseen, kollegojen etsimiseen, toimimattomaan tekniikkaan ja työpisteen löytämiseen", sanoo Atean Head of Solution Sales Petteri Kauria.

"Nykyään monesti esimerkiksi palaveria buukatessa pitää ensin varata SharePointilla pullat ja kahvit, sitten siirryt Exchangeen, varaat Outlookista tilat ja laitat kalenterikutsut. Tämän jälkeen mahdollisesti vielä kirjaudut respaan, jotta sinnekin saadaan tieto kulkemaan. Yhden palaverin takia pitää tehdä jopa kolme eri asiaa. Urakka on aikamoinen, jos palavereja on viikossa ne normaalit 10-20."

Tähän piti saada ratkaisu. Niinpä Atea kokosi yhteen joukon luotettavia ja helppokäyttöisiä teknologioita, jotka tekevät kaikista toimitiloista älykkäät. Syntyi Atea Smart Office. Se vastaa työyhteisön tarpeisiin aina, kun ne muuttuvat. 

”Ihmiset tuhlaavat edelleen joka päivä lähes puoli tuntia erilaisiin rutiinityötehtäviin”

Uudenlaista joustoa tilojen käyttöön

Yksi Smart Officen tärkeimmistä ominaisuuksista on yrityksen erilaisten tilojen käytön helpottaminen ja seuranta. Suurissa toimistoissa tilojen käyttöaste vaihtelee 50-70 prosentin välillä. Liki kolmannes kaikista neuvotteluhuoneiden varauksista jää käyttämättä.

"Joskus palaverit tietenkin peruuntuvat. Neukkarit ovat silloin tyhjillään, mutta näyttävät järjestelmässä varatuilta, koska tilavarauksen vapauttavaa automatiikka ei ole. Samaan aikaan ihmiset saattavat etsiä kuumeisesti vapaata tilaa. Atea Smart Officella olemme ratkaisseet tämän ja pystymme tehostamaan merkittävästi tilojen käyttöä", sanoo Kauria.

Smart Officen IoT-sensorit tunnistavat, jos huoneeseen ei tule ketään. Neuvotteluhuoneen varaus poistuu automaattisesti esimerkiksi 10 minuutin kuluttua, jos kukaan ei ole saapunut. Vaihtoehtoisesti tilan varaaja voi tehdä peruutuksen mobiilisovelluksella.

”Mukana on myös talotekniikka, eli järjestelmällä voidaan tarkkailla ja säätää ilman lämpötilaa, tarkkailla hiilidioksidiarvoja, vaikuttaa valaistukseen ja mitata melua. Niillä kaikilla on vaikutusta työhyvinvointiin. Mitattaville arvoille voi määrittää myös hälytyksiä tai toimenpiteitä, mikäli esimerkiksi jokin haitallinen raja ylittyy. Turvakameratkin saa osaksi Smart Officea.”

Tämän lisäksi palveluun kuuluvat modernit videoneuvottelu- ja esitystekniikkaratkaisut sekä infonäyttöpalvelu. Kokonaisuus tuottaa dataohjattua analytiikkaa tiloista vastaavien henkilöiden päätöksenteon tueksi.

 

Jotta päiväsi olisi parempi

IoT ja erilaiset etävalvontaratkaisut yleistyvät kaikkialla. Niiden tuottama data mahdollistaa joustavammat, paremmat ja terveellisemmät työskentelyolosuhteet. Rahan säästymisestä nyt puhumattakaan.

Modernin yritykset tilat ja työvälineet on tehty sellaisiksi, että työpaikalla voi viihtyä ja työtä on helppo tehdä. Kun ihmiset viihtyvät työpaikoillaan, kasvavat motivaatio ja tehokkuus kohisten. Saattaapa pukata myös uusia innovaatioita.

”Tämä on nyt nouseva trendi. Meillä on toistakymmentä hanketta käynnissä parhaillaan”, iloitsee Petteri Kauria.