Siirry sisältöön
Takaisin Vuoden digitaalisin teko 2022

Hätäkeskuslaitoksen mobiilipalvelu kokoaa turvallisuuspalvelut yhteen ja nopeuttaa avunsaantia

Hätäkeskuslaitoksen ilmainen 112 Suomi -mobiilisovellus tarjoaa turvallisuuspalvelut kootusti yhdestä paikasta. Se myös nopeuttaa avun saamista ja tehostaa vaaratiedottamista.

Auttavat numerot, turvallisuusohjeet vesillä liikkujille, apua aivoverenkiertohäiriön oireiden tunnistamiseen, lähimmän sydäniskurin paikka… Kaikki nämä tiedot löytyvät Hätäkeskuslaitoksen ilmaisesta 112 Suomi -mobiilisovelluksesta.

Alun perin sovellus kehitettiin hätäpuheluiden paikantamiseen, mutta suuren suosion myötä siitä on rakennettu iso turvallisuuden palvelukokonaisuus. Sovelluksen käyttäjämäärä on nyt noin kaksi miljoonaa.

”Yhdestä paikasta löytyvien palveluiden avulla voimme ohjata ihmisiä lähestymään oikeita tahoja ja vähentää turhia yhteydenottoja hätänumeroon”, Hätäkeskuksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen kertoo.

Tärkeimpiä tavoitteita sovelluksen kehittämisessä ovat olleet käytettävyys ja yhdenvertaisuus.

”Sovellus on helppo ja yksinkertainen käyttää. Julkisella rahalla kehitetty sovellus on ilmainen ja saatavilla älypuhelimiin. Palvelukokonaisuudessa olemme halunneet kiinnittää huomiota yhdenvertaisuuteen ja saavutettavuuteen esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuuden viittomakieliseen hätäilmoitukseen sovelluksen avulla.”

Käyttäjä valitsee sovelluksesta, minkälaista apua hän tarvitsee ja sovellus tarjoaa aiheeseen liittyviä palveluita ja ohjeita. Esimerkiksi sydänpysähdyksissä selviytymismahdollisuus moninkertaistuu, kun paineluelvytys ja sydäniskurin käyttö aloitetaan ajoissa.

Apua yhdestä paikasta

Hätäkeskuslaitoksen mukaan tieto sovelluksesta on kulkenut hienosti eteenpäin. Ihmiset kertovat siitä toisilleen ja kehottavat ottamaan sen käyttöön.

”Saamme paljon hyvää palautetta sovelluksen käyttäjiltä. Työtä on ollut hieno tehdä, koska ihmiset kokevat sovelluksen samanlaiseksi varautumiseksi kuin palovaroittimen asentamisen”, Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntija Katri Kalliomäki kertoo.

Sovelluksesta soitettu hätäpuhelu ohjautuu hätäkeskukseen ja samalla välittyy soittajan tarkka sijaintitieto. Myös meripelastuskeskukseen ja Tienkäyttäjän linjaan soitettaessa sijaintitieto välittyy automaattisesti.

Virallinen vaaratiedotekanava

Vaaratiedotteet tavoittavat kansalaiset aiempaa paremmin, koska ne tulevat suoraan matkapuhelimiin sijaintitietoon perustuen.

”On hienoa kuulla, kuinka sovellus parantaa turvallisuutta. Esimerkiksi erään päiväkodin hoitaja ehti viedä lapset sisälle saatuaan puhelimeensa vaaratiedotteen tulipalosta, joka levitti ilmaan vaarallista savua”, Katri Kalliomäki kertoo.

Sovellusta ovat olleet kehittämässä Hätäkeskuslaitokselta sovellusasiantuntija Sami Suomalainen, viestintäasiantuntija Katri Kalliomäki ja operatiivisen osaston johtaja Marko Nieminen. Ryhmässä on vaihtelevasti mukana myös muita viraston tekniikan, viestinnän, hätäkeskuspalvelun ja tietosuojan asiantuntijoita. Sovelluksesta vastaa kehittämisosaston johtaja Arttu Perttula ja järjestelmätoimittaja Digialta mukana on projektipäällikkö Jermu Pöllänen tiimeineen. Hätäkeskuslaitos on kehittänyt palvelua yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa.

Takaisin Vuoden digitaalisin teko 2022