Siirry sisältöön
Sadevesijärjestelmiä, kattoturva- ja tikastuotteita kehittävä, myyvä ja asentava Sadex Oy muuttui neljässä vuodessa manuaalisesta digitaaliseksi. Tekemisen laatu ja teho paranivat kertaheitolla ja vaikutukset näkyvät koko toimialalla.

Ennen jokaisella Sadex Oy:n työntekijällä oli oma muovilokero, joka pursusi papereita eri viikonpäiville. Maanantain lokerossa saattoi olla iso nippu tilausvahvistuksia, osoitteita sekä paperi- ja rakennekuvia työmaiden vaiheista. Sitten kaikki toiminnot päätettiin muuttaa digitaaliseksi ja se muutti kaiken.

”Me halusimme järjestelmän, joka palvelee yritystä ja sitä kautta asiakkaita kuin mittatilaustyönä tehty puku. Meille digitalisaatio ei ole tekninen suoritus, vaan työntekijöillämme olevan alan hiljaisen tiedon kiteytystä konkreettiseksi toiminnaksi. Manuaalisesti vastaava ei olisi mahdollista”, sanoo yhtiön kehitysjohtaja Markus Rönkkö.

Digitalisointityöhön ryhdyttiinkin purkamalla kaikki työprosessit osiin. Arkipäivien kulku käytiin läpi askel askeleelta – joka näkökulmasta työnjohdosta asentajiin. Syntyi toiminnanohjausjärjestelmä SadexMap.

”Sillä pyörivät niin varauskalenteri kuin työmaiden tietojen päivittäminenkin. Raportointi on nyt nopeaa, reaaliaikaista ja tehokasta. Ennen tätä tuntui ajoittain lähes mahdottomalta hallita paperitulvaa”, kertoo yhtiön asennustyönjohtaja Jani Heinonen, joka käyttää järjestelmää päivittäin.

 

Digitaalisuus koskettaa koko yrityksen väkeä

Työnjohto pitää SadexMapin tiedoilla huolta, että kaikilla on töitä tasaisesti, työmaalle mennään oikeaan aikaan ja sinne tilataan tarvittavat välineet. Myyjät kartoittavat sovelluksella mahdollisia kohteita ja vastaanottavat tilauksia, asentaja taas näkee omalta tabletiltaan, millaisia kohteita kullakin viikolla on luvassa. Myös asiakkaille tiedottaminen työmaista onnistuu mistä vain.

”Nyt pysyn koko ajan tilanteen tasalla, kun jokainen myynnin, työnjohdon, asennuksen ja laskutuksen vaihe kirjautuu kaikkien nähtäville. Tiedot projektien ja työmaiden tilanteesta siirtyvät reaaliajassa sille, joka tietoja kulloinkin tarvitsee, myyjästä asentajaan ja työnjohdosta asiakkaaseen”, Heinonen iloitsee.

Digitalisointi on mahdollistanut Sadexin voimakkaan kasvun ja kansainvälistymisen. Yhtiö toimii nyt kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa ja on laajentunut myös Ruotsiin.

”Meiltä saa nyt samaa huippulaatuista palvelua, olipa työmaa sitten esimerkiksi Ylivieskassa tai Tukholmassa.”

 

Muutos näkyy koko toimialalla

Ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti. Mitä automaattisempi sovelluksesta tulee, sitä nopeammaksi prosessien käsittely muuttuu. Seuraava askel on datan jakaminen ja rikastuttaminen.

”Kun isojen rakennuttajien alihankkijat ja muut yritykset toimivat tulevaisuudessa entistä enemmän saman datan kanssa, eri järjestelmien välinen integraatio on tiiviimpää”, Markus Rönkkö arvioi.

Sen lisäksi, että SadexMap on parantanut yhtiön omaa tekemistä, se on kehittänyt koko toimialaa.

”Kilpailijat joutuvat nyt ottamaan meitä kiinni ja digitalisoimaan omaa toimintaansa. En voisi kuvitellakaan paluuta paperiaikaan”, sanoo Jani Heinonen.