Lehdistötiedote 30.9.2015: Tiera avaa kunnille täysin uudenlaisen ICT-verkkokaupan

Uutiset 2015-09-30

Kuntien Tiera Oy:n lehdistötiedote 30.9.2015

Kuntatoimijoille mahdollisuus merkittävään digiloikkaan

Tiera avaa kunnille täysin uudenlaisen ICT-verkkokaupan

Kuntatoimijoiden tietotekniikkahankintojen tekeminen muuttuu kertaheitolla edullisemmaksi ja tehokkaammaksi, kun Kuntien Tiera Oy avaa uudenlaisen verkkokauppa-palvelun. Tiera Verkkokauppa on kuntien ICT-tarpeisiin suunniteltu palvelu, joka tuo kuntien käyttöön valmiiksi kilpailutetut laitteet, ohjelmistot sekä yksilöidyt asiakas- ja toimialakohtaiset tuotteet ja palvelut. Tieran verkkokauppakumppani on Atea Finland Oy.

–         Teemme tässä meiltä odotetun digiloikan kuntatoimijoiden IT-palveluiden parantamiseksi. Tiera Verkkokauppa toteuttaa tavoitettamme tehostaa kuntien perustietotekniikkaa ja siihen liittyviä prosesseja. Uusi palvelumalli tuottaa merkittävät suorat säästöt ICT-menoissa ja niitä tarvitaan nyt varmasti joka kunnassa, kertoo Kuntien Tiera Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Tiera Verkkokauppa avataan Tieran omistaja-asiakkaiden käyttöön. Kuntasektorin toimijat voivat liittyä yhtiön omistajiksi. Tieran yhteistyökumppanina toimii tietotekniikan verkkokauppa-asiantuntija Atea Finland Oy.

–         Olemme tyytyväisiä, että saamme olla Tieran kumppanina tuomassa hyötyä sekä kuntaorganisaatioille että sitä kautta kuntien asukkaille. ICT-verkkokauppa mahdollistaa sen, että kunnat pystyvät paremmin vastaamaan kustannuspaineeseen ja digitalisaatiokehitykseen modernia hankintakanavaa hyödyntäen. Mielestäni tässä on hyvä esimerkki siitä, miten julkinen talous pystyy tehostamaan toimintaansa ja parantamaan laatua samalla kertaa, sanoo Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Yksinkertainen ja automatisoitu hankintaprosessi – jopa 20 % perinteisiä kanavia edullisempi

Selkeiden toiminnan tehostumisen ja kustannussäästöjen lisäksi palvelu mahdollistaa kunnissa tietotekniikan tehokkaamman johtamisen, kun yhdestä paikasta saa kustannustehokkaasti mm. asiakaskohtaisesti yksilöidyt tuotepaketit, konekohtaiset imaget, asennus- ja rahoituspalvelut, tuotteiden elinkaaren tai vaikka koko laitekannan hallinnan. Kuntatoimijoilla on mahdollisuus myös ulkoistaa näitä toimintoja Tieran toteutettavaksi. Digitaaliset palveluprosessit helpottavat myös laitekantatietojen hallintaa mahdollisissa kuntaliitoksissa tai sote-palvelurajojen muutostilanteissa.

–         Tiera Verkkokauppa yksinkertaistaa ja automatisoi kuntatoimijoiden hankintaprosessia. Perinteisesti tuotteen, hinnan ja saatavuuden ympärillä pyörivä hankinta tehostuu, kun laaja valikoima on aina saatavilla ja jatkuvasti kilpailukykyiseen hintaan. Verkkokaupan hinnoittelu perustuu laitetoimittajien välillä toteutettavaan reaaliaikaiseen kilpailuun. Hinnat ovat lähtötilanteessa jopa 20 % kuntien perinteisiä kanavia edullisempi, Halttunen lisää.

Verkkokauppa lanseerattiin Atea Focus -tapahtuman yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa 29.9.2015.

Jyrki Halttunen, toimitusjohtaja, Kuntien Tiera Oy, jyrki.halttunen@tiera.fi, p.045 888 7220

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, juha.sihvonen@atea.fi

Kuntien Tiera Oy on vuonna 2010 perustettu, lähes 250 kuntatoimijan omistama valtakunnallisen kuntayhteistyön mahdollistaja, joka tuottaa asiakasomistajilleen sovellus- ja infrastruktuuripalveluja sekä tietohallinnon asiantuntijapalveluja. Tieran strategisena tavoitteena on mahdollistaa kuntien tarjoamien palveluiden laadun parantaminen hilliten samalla kustannusten nousua. Tierassa työskentelee yli 130 työntekijää ympäri Suomea. www.tiera.fi.