Lehdistötiedote 23.4.2015: Atea paransi liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan

Uutiset 2015-04-22
Pohjoismaiden ja Baltian suurin it-infrastruktuuritoimittaja Atea-konserni kasvatti vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihtoaan 10,4 % ja operatiivista tulostaan (EBITDA) 12,1 % edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Atea-konsernin liikevaihto ylsi vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä 744,2 miljoonaan euroon eli vakiokursseilla laskettuna se kasvoi 10,4 % edellisvuoden vastaavasta jaksosta. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 23,1 miljoonaa euroa, joka on 12,1 % korkeampi kuin vuoden 2014 vastaavalla jaksolla.

- Atean liikevaihdon ja kannattavuuden kasvu kertoo hyvästä myynnin ja kannattavuuden kehityksestä kaikilla liiketoiminta-alueillamme. Myös kassavirta vahvistui selvästi käyttöpääoman tehokkaan hallinnan ansiosta, kertoo Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby.

- Uskomme konsernin kasvun jatkuvan, kun asiakkaat investoivat tuottavuutensa parantamiseen. Uudet teknologiat ovat tehneet tietotekniikan hyödyntämisestä vaativampaa ja se lisää tarvetta hankkia it-infrastruktuurin ja järjestelmäintegraation erikoisosaamista. Atea on näiden molempien vahva asiantuntija, Sønsteby jatkaa.

Suomessakin kasvu jatkui, vaikka palveluiden kysyntä jäi odotuksista

Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä 9,8 % edellisvuotista suuremmaksi, yhteensä 64,8 miljoonaan euroon. Operatiivinen tulos (EBITDA) 0,4 miljoonaa euroa oli edellisvuoden tasolla.

Kasvua hidasti palveluiden kysynnän jääminen odotuksista.

- Myyntimme kasvoi muilta osin tyydyttävästi, mutta asiantuntija- ja projektipalveluissa kysyntä oli odotuksia hiljaisempaa, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen toteaa.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:
Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134
Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Lisätietoja, konserni:
Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobile +47 930 55 655
Robert Giori, CFO Atea ASA, mobile +47 934 09 188

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6500 työntekijää 85 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,9 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi