Tiedote 2.10.2014: Atean nimissä tehty väärennettyjä LinkedIn-profiileja

Uutiset 2014-10-01

Viime päivinä LinkedIn-palveluun on ilmestynyt väärennettyjä LinkedIn-profiileja, jotka näyttävät atealaisten profiileilta. Useat atealaiset ja asiakkaat ovat saaneet verkostoitumispyyntöjä näistä profiileista.

Atea Finland on harmissaan ja huolissaan tästä toiminnasta, joka todennäköisesti tähtää luottamuksellisten tietojen kalasteluun. Riippuen oman LinkedIn -tilin asetuksista kontaktiverkkoon hyväksytyt henkilöt saattavat päästä käsiksi luottamuksellisiin tietoihin ja näkevät, keitä muita käyttäjän verkostoihin kuuluu. Atea ei pysty estämään sitä, että väärennettyjä profiileja luodaan yhtiön nimissä. Ilmoitamme kaikista havaitsemistamme väärennetyiksi epäilemistämme profiileista LinkedInille ja kannustamme myös työntekijöitämme ja muita asiakas- ja sidosryhmiimme kuuluvia palvelun käyttäjiä tekemään niin LinkedInin ohjeistuksen mukaan: http://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/30200/ft/eng

Kannustamme tutustumaan yhteisöpalveluiden yksityisyysasetuksiin ja estämään palveluiden pääsyn muun muassa henkilökohtaisiin, sähköisessä muodossa oleviin osoitekirjoihin. Salasanat kannattaa vaihtaa säännöllisesti ja poistaa väärennetyt profiilit omasta verkostostaan mahdollisimman pian. Varmista myös aina, että todella tunnet henkilön, joka lähettää sinulle verkostoitumispyynnön. Nyt liikkeellä olevat huijaukset paljastuvat melko helposti, kun käy LinkedInissä tutustumassa henkilön koko profiiliin.

Väärennettyjä profiileja on tehty myös johtoryhmätason titteleitä käyttäen, mikä on aiheuttanut hämmennystä henkilöstön sekä asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa. Atean johtoryhmän jäsenten nimet ja muut tiedot löytyvät ajantasaisina Atean verkkosivuilta ja tiedotamme aina uusista johtoryhmänimityksistä suoraan henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.