Lehdistötiedote 28.4.2014: Atealta uusia avauksia liikkuvaan työhön - yhteistyökumppanuus HiQ:n kanssa mobiilisovelluskehityksessä, mobiilistrategia Lujatalolle

Uutiset 2014-04-27
Atea ja it-alan konsulttiyhtiö HiQ Finland aloittavat kumppanuusyhteistyön mobiilien liiketoimintasovellusten ja niihin liittyvien laiteratkaisujen tarjoamisessa.

Yksi tärkeistä Atean ja HiQ:n yhteistyön osa-alueista on yhteisten asiakkaiden digitalisaatioon ja mobiiliteettiin liittyvien strategiatöiden tukeminen.

"Yhteinen tavoitteemme on parantaa asiakkaidemme kilpailukykyä digitalisoituvassa maailmassa. Laitteet eivät itsessään vauhdita bisnestä, vaan fiksu, tietoturvallinen hyötykäyttö. Yhdessä pystymme tarjoamaan kaiken asiakkaan tarvitseman laiteympäristöstä liiketoimintasovelluksiin ja tukeen yhden luukun periaatteella", Atean toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

"Yhteinen tahtotila Atean kanssa löytyi helposti ja tällaiselle yhteistyölle on markkinassa selkeää tilausta. Yhdistämällä Atean ja HiQ:n palvelut asiakkaat saavat kerralla käyttöönsä sekä käyttäjien että liiketoiminnan näkökulmasta optimaalisimman it-infra- ja sovelluskokonaisuuden", HiQ Finlandin toimitusjohtaja Jukka Rautio sanoo.

Yhteistyön myötä Atea pystyy tarjoamaan asiakkailleen tarpeen mukaisia, kokonaisvaltaisia liiketoiminnan digitalisointiratkaisuja, jotka kattavat niin taustajärjestelmät, päätelaitteet kuin sovelluksetkin. Digitalisaation ja mobiliteetin avulla voidaan sekä tehostaa nykyistä liiketoimintaa että luoda täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Lujatalolle liiketoimintalähtöinen mobiilistrategia

Esimerkkinä asiakkaan mobiilistrategian tukemisesta alkuvuoden aikana Atea toteutti yhdessä uudis- ja korjausrakennusyhtiö Lujatalon kanssa sarjan mobiilistrategiaworkshopeja, joiden lopputulemana pystyttiin määrittelemään Lujatalon liiketoimintaa vahvasti tukeva mobiilistrategia ja tarpeet erityyppisille toimintaa tehostaville mobiiliratkaisuille. Lujatalo kuuluu Luja -yhtiöihin, joka on Suomen seitsemänneksi suurin rakennuskonserni.

"It-strategian laatimisen yhteydessä mobiili tunnistettiin yhdeksi painopistealueeksi, jota kehitämme seuraavan kolmen vuoden aikana. Älypuhelinten ja tablet-tietokoneiden avulla mahdollistetaan ajasta ja paikasta riippumaton tietotyö. Myös työmailla tehtävä työ on yhä enemmän tietotyötä", Luja-konsernin tietohallintopäällikkö Matti Räsänen sanoo.

Hankkeeseen kuului kaksi kokonaisuutta: ensinnäkin Atea suunnitteli Lujatalolle tietoturvallisen mobiliteettiympäristön kokonaisratkaisun, jossa yrityksen tiedot ja henkilökohtaiset tiedot eriytetään toisistaan, ja tiedostojen säilyttämiseen ja käsittelyyn pystytään tarjoamaan helppokäyttöinen ratkaisu. Toisena kokonaisuutena Atea suunnitteli uusien mobiilisovellusten kehitysperiaatteet, joiden pohjalta Lujatalo käynnistää varsinaisen mobiilisovellusten toteutuksen. Mobiilisovellusten ensimmäisiksi käyttöalueiksi on Lujatalossa tunnistettu työturvallisuuden valvontaan ja asuntomyyntiin liittyvät toiminnot.

Atea on Lujatalon monivuotinen it-kumppani lisenssi- ja laiteratkaisuissa.

"Atean asiantuntijat onnistuivat erityisen hyvin mobiliteetin liiketoiminnallisten mahdollisuuksien tunnistamisessa ja ratkaisuehdotuksen kommunikoinnissa johtoryhmämme ymmärtämällä tavalla. Atea pystyi riippumattomana toimijana esittämään useita ratkaisuvaihtoehtoja ja konkretisoimaan myös strategian toteuttamisen kustannukset ", Räsänen kertoo.

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6500 työntekijää 84 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400. www.atea.fi