Lehdistötiedote 15.7.: Atea kasvatti liikevaihtoaan ja tuottavuuttaan

Uutiset 2014-07-14

Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja Atea kasvatti liikevaihtoaan, tuottavuuttaan ja kassavirtaansa vuoden 2014 toisella neljänneksellä. Myös Suomessa kasvu jatkui vahvana, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen kertoo.

Atea-konsernin vuoden 2014 toisen neljänneksen liikevaihto ylsi 728,6 miljoonaan euroon, eli kasvoi vakiokursseilla laskettuna 8,7 % verrattuna vuoden 2013 toiseen neljännekseen. Laitemyynti kasvoi 9,9 %, palvelumyynti 0,8 %, ja ohjelmistomyynti 13,0 %.

- Kasvatimme myyntiämme kaikilla liiketoiminta-alueilla, mutta erityisen tyytyväisiä olemme laitemyynnin vauhdittumiseen parin vaikean vuoden jälkeen. Kehitys oli positiivista jo ensimmäisellä neljänneksellä, ja nyt kasvuluvut ovat kaksinumeroisia, Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby toteaa.

Atea-konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) oli vuoden 2014 toisella neljänneksellä 21,6 miljoonaa euroa, joka on vakiokursseilla laskettuna 26 % edellisvuotista suurempi.

- Olen erittäin tyytyväinen operatiivisen tuloksemme 26 % kasvuun. Pääsimme siihen sekä liikevaihdon selvän kasvun että kulukurin ansiosta, Steinar Sønsteby kertoo.

Suomessa Atean liikevaihto kasvoi 15,5 %

Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 15,5 % yhteensä 51,5 miljoonaan euroon.

- Olemme tyytyväisiä siihen, että ICT-markkina on pääsemässä kohmeestaan Suomessa, vaikka hintakilpailu jatkuukin tiukkana. Pystyimme haastavassa markkinatilanteessa kasvattamaan kaikkia liiketoiminta-alueitamme - laitemyyntiä, ohjelmistoja ja palveluita. Laitehankintojaan lisäsivät sekä yritysasiakkaat että julkiset organisaatiot. Erityisesti puhelin- ja tablettimyynti sekä työasemat kasvattivat liikevaihtoamme, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen arvioi.

Liikevaihdon kasvun johdosta Atea Finland Oy:n operatiivinen tulos (EBITDA) vahvistui 11,1 % yhteensä 0,6 miljoonaan euroon. Valtakunnallista palvelutarjoomaa vahvistettiin tietotekniikan järjestelmätoimittaja- ja palveluyhtiö BCC Finlandin ostolla huhtikuussa.

- On hyvä nähdä, että alkuvuonna käynnistynyt kasvu jatkui ja vahvistui toisella neljänneksellä. BCC Finland Oy:n liittyminen Ateaan toi meille uusia kiinnostavia asiakkaita ja loistavaa osaamista. Valtakunnallinen palvelukykymme on entistä vahvempi, Juha Sihvonen sanoo.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Lisätietoja, konserni:

Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobile +47 930 55 655