Lehdistötiedote 7.2.2013: Atealla markkinaosuuden kasvua ja vahva kassavirta kireässä markkinatilanteessa

Uutiset 2013-02-06
Pohjoismaiden ja Baltian suurimman IT-palveluyhtiön Atean markkinaosuus kasvoi ja kassavirta oli erityisen vahva vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä, vaikka kireä taloustilanne heijastui laitekauppaan ja liikevaihto laski. Suomessakin viimeisen neljänneksen liikevaihto laski, mutta tulos oli vahva. Tänä vuonna tulemme jatkamaan panostuksia markkinaosuutemme kasvattamiseksi ja palkkaamme muun muassa useita myyjiä lisää, kertoo Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.
Atea-konsernin neljännen kvartaalin liikevaihto oli 855,2 miljoonaa euroa eli vaihtokurssivaihtelut huomioiden 0,9 % alempi kuin viime vuonna.

Operatiivinen tulos (EBITDA) ylsi viimeisellä neljänneksellä 46,9 miljoonaan euroon ja liiketoimintojen kassavirta oli ennätyksellinen 151,2 miljoonaa euroa.

Koko vuoden 2012 liikevaihto ylsi konsernin historian ennätykseen, 2799,9 miljoonaan euroon, joka on vaihtokurssivaihtelut huomioiden 5,2 % suurempi kuin vuonna 2011.

IDC:n mukaan Pohjoismaiden IT-infrastruktuurimarkkina supistui 4,2 % vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Suomessa vahva tulos ja lisäpanostusta myyntiin

"Suomessa operatiivinen tulos (EBITDA) oli vahva eli 2,4 miljoonaa euroa loka-joulukuulta ja 3,2 miljoonaa euroa koko vuodelta 2012. Loka-joulukuun liikevaihto jäi 10,7 % viimevuotisesta, ja koko vuoden osalta laskua oli 2,4 %", Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

"Ohjelmistoliiketoiminta kasvoi hyvin ja palveluliiketoiminnan kehitys on ollut vahvaa koko vuoden. Laitehankinnat ovat kuitenkin olleet selvästi odotettua vähäisempiä. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta haemme kasvua tänä vuonna ja tulemme palkkaamaan useita myyjiä lisää. It-ympäristöjen kokonaiskehittäminen muuttaa asiakkaidemme toimintamalleja ja mahdollistaa lisäkasvua palveluliiketoiminnassamme. Olemme myös iloisia siitä, että olemme voittaneet useita IT-palveluiden ulkoistusopimuksia viime aikoina", Juha Sihvonen kertoo.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose