Lehdistötiedote: Atealta Hartmanille videoneuvotteluratkaisu ja pioneeritoteutus järjestelmäintegraatiossa

Uutiset 2012-06-12
Atea toimitti rautakauppa Hartman Oy:lle videoneuvotteluratkaisun, joka integroitiin Hartmanin olemassa olevaan viestintäratkaisuun. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen hanke, jossa on integroitu Cisco TelePresence -videoneuvotteluratkaisu IBM:n Lotus Sametime -pikaviesti- ja verkkoneuvotteluratkaisuun.

Hartman keskittyy pääasiassa ammattiasiakkaille suunnattuun rakennus- ja sisustustarvikkeiden, puutavaran, terästen ja teollisuustarvikkeiden myyntiin. Itsenäisesti toimivalla rautakaupalla on toimintaa viidellä eri paikkakunnalla Pohjanmaan ja Pirkanmaan seudulla. Linjamaisen organisaation vuoksi toimipisteiden välillä tehdään paljon yhteistyötä.

Yhteydenpidon helpottamiseksi Hartmanilla on käytössä IBM:n Lotus Sametime pikaviestintä- ja verkkoneuvotteluratkaisu, johon haluttiin integroida videoneuvottelu. Videoneuvotteluratkaisuksi valitun Ciscon TelePresencen integrointi Lotus Sametimeen on ensimmäinen lajiaan Suomessa ja mahdollisesti koko maailmassa, joten integraatiota edelsi Atean tekemä laaja selvitystyö.
"Lähdimme liikkeelle nollasta, sillä tiettävästi kukaan ei ollut aiemmin yrittänyt samaa. Testien perusteella integraatio oli kuitenkin teoriassa mahdollinen, joten lähdimme rohkeasti eteenpäin", Atean yhdistetyn viestinnän myyntipäällikkö Jouni Koivusaari kertoo.

Atea suunnitteli ympäristön, jota Hartman itse hallinnoi ja käyttää omilla videopäätelaitteillaan. Hartman otti käyttöönsä Cisco Jabber -videoclientin, joka sopii Windows-, Mac- kuin iPad-käyttäjien tarpeisiin. Atean videopalvelualusta toimii tukena monipisteneuvotteluille sekä tavoitettavuuspalvelulle.

Videoneuvottelumahdollisuus vähentää Hartman Oy:n logistiikkajohtaja Jari Pienkuukan mukaan turhaa matkustelua ja tuo tehokkuutta toimintaan.

"Integraatio oli haaste mutta olen positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta. Olemme nyt paremmin tavoitettavissa sekä yrityksen sisäisesti että toimittajien ja asiakkaiden suuntaan", Pienkuukka sanoo.

Atea on Hartmanin pitkäaikainen yhteistyökumppani, jolta Hartman on hankkinut tarvitsemansa it-palvelut ja laitteet jo kahden vuosikymmenen ajan.

"Asiakkaat luottavat it-päättäjille tekemämme kyselyn mukaan yhä enemmän it-kumppaninsa asiantuntemukseen. Tämä hanke on osoitus laaja-alaisesta osaamisestamme ratkaisuissa, jotka mahdollistavat ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumattoman työnteon", Atean ratkaisu- ja tarjoomajohtaja Pasi Sairanen sanoo.

Jouni Koivusaari, myyntipäällikkö, Atea Finland Oy, puh.