Lehdistötiedote: Atea jatkoi kasvua 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Uutiset 2012-04-25
Markkinaosuutemme ja liikevaihtomme kasvoi niin Suomessa kuin koko konsernissa, kertoo Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä Atea-konsernin liikevaihto ylsi 635,3 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa 6,1% kasvua edellisvuoteen kiinteillä valuuttakursseilla laskettuna. Ohjelmistomyynti kasvoi 17,6 %, palvelumyynti 7,6 % ja laitemyynti 2,5 %. Liikevaihdon kasvun johdosta myös konsernin operatiivinen tulos, 21,4 miljoonaa euroa, oli 1 prosentin suurempi kuin vastaavana jaksona viime vuonna.

- Markkinat alkoivat kiristyä vuoden 2011 toisella puoliskolla, ja se jatkui vuoden 2012 alussa. Olemme sen vuoksi erittäin tyytyväisiä siihen, että markkinaosuutemme on pysynyt kasvussa. Menestyimme muun muassa asiakkaidemme it-ympäristöjen kehittämisessä ja käyttäjäympäristöjen ulkoistushankkeissa, Atean konsernijohtaja Claus Hougesen sanoo.

Suomessa palvelut ja ohjelmistot kasvussa, laitekauppa hidastunut

Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi yhteensä 67,9 miljoonaan euroon eli kasvua oli 16,8% edellisvuoteen verrattuna.

- Saavutimme merkittävää kasvua palveluissa ja ohjelmistomyynnissä. Se on seurausta keskittymisestä strategisiin painopisteisiimme, joissa kokonaisratkaisujen ja palveluiden merkitys korostuu, toimitusjohtaja Juha Sihvonen arvioi.

Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 0,1 miljoonaa euroa, joka jäi edellisvuotista (1,1 miljoonaa euroa) alemmaksi. Tuloksen heikkeneminen johtuu ensisijaisesti katelaskelmaa vääristäneestä virheestä Atea Finland Oy:n ERP-järjestelmässä, joka tulee vaikuttamaan koko vuoden tulosta alentavasti. Lisäksi haasteelliset laitemarkkinat painavat alkuvuoden tulosta, Juha Sihvonen sanoo.

Atea arvioi työympäristöjen uudistamisen ja palveluiden kasvun jatkuvan ja vahvistavan yhtiön markkinaosuutta jatkossakin, Sihvonen kertoo.

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134