Lehdistötiedote 29.8.2012: Atealta audiovisuaaliset ratkaisut Joensuun Tiedepuiston kokousmaailmaan

Uutiset 2012-08-28
Virtuaalinen ja perinteinen kokous yhdistyvät: Atealta audiovisuaaliset ratkaisut Joensuun Tiedepuiston kokousmaailmaan. Atea on toteuttanut audiovisuaaliset ratkaisut Joensuun Tiedepuiston kokousmaailmaan. Kokousmaailma tarjoaa erilaisia tilavaihtoehtoja, jotka poikkeavat perinteisestä neuvottelutilakonseptista. Samalla tarjotaan perinteiseen kokoukseen lisäarvoa Suomen edistyksellisimpiin kuuluvalla kokousteknologialla kuten videoneuvottelulla ja infonäyttöjärjestelmällä.

"Enää kokousvierailijoille ei riitä pelkkä kokoustila vaan yhä useampi haluaa hyödyntää uutta teknologiaa, kuten videoneuvottelua kokouksessaan. Myös workshop-tyyppisiin tapaamisiin halutaan rennompaa ympäristöä", tietohallinnon asiantuntija Anu Halonen Joensuun Tiedepuisto Oy:sta sanoo.

Kokousmaailman suunnittelu alkoi vuonna 2010 ja Atea oli alusta alkaen mukana audiovisuaalisten ratkaisujen asiantuntijana.

"Toimivan audiovisuaalisen tekniikan ytimessä on toimiva verkkoinfrastruktuuri. Kehitimme yhdessä tiedepuistolaisten kanssa hankkeeseen joustavan ratkaisumallin, joka eli hankkeen aikana. Alan teknologia kehittyy todella nopeasti, joten liian jäykkiä suunnitelmia ei kannattanut tehdä", Atean myyntijohtaja Juha Pakarinen kertoo.

Kokousmaailman valmistuttua Joensuun Tiedepuiston neuvottelutilakapasiteetti on tuplattu. Tarjolla on esimerkiksi erityisesti videoneuvottelulle pyhitetty tila, jossa istutaan puolikaaressa. Huone on väreiltään ja valaistukseltaan neutraali kameraa ajatellen.

"Digitaalisuus tuo AV-maailmaan uusia mahdollisuuksia ja helpompaa ylläpitoa. Videoneuvotteluratkaisuissa olemme kokeneita ja AV-suunnittelu on tätä samaa tekniikkaa. Tiedepuistossa olemme jo aiemmin tehneet pienempiä AV-toteutuksia", Atean asiakkuuspäällikkö Markku Pussinen kertoo.

Kokousmaailman toteutus on suomalaisittain AV-ratkaisujen eturintamassa. Valmiudet ovat erinomaiset esimerkiksi perinteisen kokouksen ja virtuaalikokouksen yhdistelmään, johon monella kansainvälisellä yhtiöllä on tarpeita. Atea toteuttaa kokousvierailijoille tarpeen mukaan videosillat, joiden avulla onnistuu videoyhteys samaan aikaan useisiin pisteisiin. Atea vastaa myös AV-järjestelmien kaikista tuki- ja kehityspalveluista.

"Kasvokkain tapaamista uusi audiovisuaalinen teknologia ei täysin korvaa, mutta tuo lisää kohtaamisen ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia kokouksiin ja muihin tapahtumiin. Kaikki työn tekemisen puitteet ihmisten johtamisesta aina kokoustilojen varusteluun asti muuttuvat, kun halutaan mahdollistaa ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumaton työnteko", Atean viestintäjohtaja Sarita Laras sanoo.

Juha Pakarinen, myyntijohtaja, Atea Finland Oy, puh. 050 543 1170