Lehdistötiedote 30.6.2011: Atea kehitti uuden mobiilitunnistautumisratkaisun tulostukseen

Uutiset 2011-06-29
Uutuus hyödyntää ensimmäisten joukossa maailmassa mobiiliteknologiaa turvatulostuksessa.

Atea Finland Oy:n kehittämä merkkiriippumaton mobiilitunnistautumisratkaisu mahdollistaa turvatulostuksen ilman lisälaitteita. Teknisen kumppanin kanssa yhteistyössä kehitetty ratkaisu on osa Atean laajempaa tulostuksen hallintapalvelukokonaisuutta. Ensimmäiset toimitukset asiakkaille ovat jo käynnissä.

"Tulostamismarkkinoilla mielenkiinto on siirtynyt itse tulostinlaitteesta erilaisiin keinoihin seurata ja hallita tulostusmääriä ja parantaa tietoturvaa. Me päätimme liittää esimerkiksi mobiilimaksamisesta tutun tavan tunnistautua matkapuhelimella omaan tulostuksen hallintapalveluumme", Atean tulostuspalveluista vastaava Business Manager Petteri Kauria sanoo.

Atean ratkaisun käyttö on yksinkertaista: Asiakirja laitetaan omalta työasemalta tulostumaan. Käyttäjä soittaa kännykällään haluamansa tulostinlaitteen kyljessä olevaan puhelinnumeroon. Linjan auettua käyttäjän tunnistus tapahtuu parissa sekunnissa ja tulostus käynnistyy. Jokaisella laitteella on oma, yksilöllinen puhelinnumeronsa ja palvelu toimii myös Suomen rajojen ulkopuolella.

"Kun tulostustyö ohjataan puhelinsoitolla halutulle tulostimelle, voidaan myös erittäin joustavasti tulostaa oman organisaation eri toimipisteissä. Tulostus onnistuu samalla tavalla niin Helsingissä kuin Singaporessakin", Kauria sanoo.

Tietoturva ja tulostusmäärät kuriin

"Turhaa tulostusta syntyy kokemuksemme mukaan etenkin siitä, että yhteiskäytössä oleville laitteille tulostetaan, mutta paperit unohdetaan noutaa. Keräilykaukaloon unohtuneet paperit ovat myös tietoturvariski", Kauria kertoo.

Turvatulostuksen avulla voidaan vähentää kokemuksien mukaan jopa 10-15 % tulostusmäärissä.

Turvatulostusta, eli tunnistautumista tulostinlaitteen luona ennen kuin tulostus alkaa, on perinteisesti toteutettu esimerkiksi älykortilla tai PIN-koodilla. Nämä tunnistautumistavat vaativat kuitenkin jokaisen tulostimen kylkeen vielä erillisen lukija- tai PIN-koodilaitteen.

"Lisälaitteet ovat aina kustannuserä ja toisaalta laitteissa on rajoituksia siinä, miten ne sopivat yhteen eri valmistajien tulostimien kanssa. Kun tulostimia uusitaan, voi olla etteivät entiset lisälaitteet enää sovikaan niiden kanssa yhteen", Kauria muistuttaa.

Myös PIN-koodien tai magneettikorttien jakaminen ja hallinta satojen tai tuhansien työntekijöiden organisaatioissa on melkoinen urakka. Mobiilitunnistautuminen hyödyntää jo useilla olemassa olevaa, yrityksen järjestelmistä löytyvää henkilökohtaista laitetta, kännykkää.

Strateginen lähtökohta tulostukseen

Mobiilitunnistautuminen on osa Atean tulostuksen hallintapalvelukokonaisuutta, joka mahdollistaa tulostusstrategian luomisen. Käyttäjille voidaan luoda esimerkiksi roolipohjaiset tulostusprofiilit, joissa määritellään minkälaisia tulosteita he voivat tulostaa tai miten tulostusmääriä voidaan rajoittaa.

Hallinnointi- ja ylläpitotyö vähenee, kun käytössä on vain yksi, keskitetty tulostuksen hallintapalvelin, johon voidaan liittää kaikki laitteet. Palvelun avulla voidaan seurata, laskuttaa ja raportoida käyttäjäkohtaista tietoa ja kohdistaa tulostuskustannukset oikeille käyttäjille, kustannuspaikoille ja yksiköille.

"Merkkiriippumattomia, keskitettyjä ratkaisuja tarvitaan, kun organisaatiot ovat maantieteellisesti hajallaan ja laitekanta on kirjavaa. Atean vahvuutena on kykymme toteuttaa tulostusratkaisuja vaativiin IT-infroihin. Entistä useampi on kiinnostunut myös hankkimaan laitteet ja ohjelmistot palveluvuokrausmallilla, jossa asiakas maksaa vain niiden käytöstä eikä sido pääomiaan laiteinvestointeihin", Kauria toteaa.

Petteri Kauria, tulostuspalveluista vastaava Business Manager, Atea Finland Oy, puh. 040 5544 991

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 400 työntekijää ja 79 toimipistettä. www.atea.fi

Atea Finland develops mobile identification solution for secure printing

Atea Finland Oy has together with it's technical partner developed a new user identification solution for secure printing. Using mobile technology, the solution enables user identification for follow-me printing without any additional smart card or PIN code devices on printers. To get their pending document printed, users call a printer-specific service number using their mobile phone and are identified in seconds. First mobile identification solution deliveries to Atea's clients are under way.