Lehdistötiedote 23.11.2011: Atealta työasemien elinkaaripalvelut Tieto-Tapiolalle

Uutiset 2011-11-20

Atea toimittaa elinkaaren hallintaan liittyvät palvelut ja tuotteet Tieto-Tapiolan lähes 6000 työasemalle. Elinkaaripalvelut kattavat työasemien esiasennuksen, toimituksen, käyttöönoton, lähituen ja tietoturvakäsittelyn aina kierrätykseen asti.

Tieto-Tapiola vastasi pitkään itse kaikista työasemien elinkaaren aikaisista rutiinitoimista.  Yhtiön it-ympäristön kokoluokassa puhutaan vuositasolla useiden satojen työasemien tilauksista, päivityksistä ja käytöstä luopumisesta.

"Yleensä työasema saatiin meillä toimitettua nopeasti, jopa tunnissa, joskus taas saattoi mennä viikkoja. Kapasiteettimme ei ennen siis täysin riittänyt takaamaan työasemien varmoja toimitusaikoja. Halusimme taata tasaisen palvelutason", kuvailee Tieto-Tapiolan teknologia- ja tuotantojohtaja Timo Hyvönen lähtötilannetta. "Nyt voimme keskittää resurssimme toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen."

Atean elinkaaripalveluiden myötä Tieto-Tapiola luopui resursseja sitoneista puskurivarastoista, asennustiloista ja rutiiniylläpitoon liittyvästä hallinnointityöstä.

"Paras palaute kohonneesta palvelutasosta on venyneistä toimitusajoista aiheutuneen negatiivisen palautteen hiljentyminen. Huomattava osa toiminnan kehittymistä on se, että tilaukset tulevat määrämuotoisina yhtenäisen prosessin kautta. Tilausprosessin kehittäminen ja automatisointi ovat niitä asioita, joita haluamme kehittää jatkossakin", Hyvönen kertoo.

Atea valittiin työasemien elinkaaren hallintaan liittyvien tuotteiden ja palveluiden tuottajaksi tarjouskilpailun kautta. Tieto-Tapiolalla ja Atealla on takanaan jo kymmenen vuoden mittainen yhteistyö.

"Tieto-Tapiolan tapauksessa elinkaaripalvelujen edut tulevat hyvin esille. Asiakkaalla ei ole enää tarvetta varasto- ja asennustiloille. Kustannukset ovat helposti budjetoitavissa ja kiinteistä kuluista on siirrytty muuttuviin kuluihin. Palvelun avulla voimme taata nopeammat toimitusajat ja toimintojen jatkuvuuden erilaisissa poikkeustilanteissa. Tieto-Tapiola saa myös selkeän palvelutasositoumuksen", Atean elinkaaripalveluista vastaava Petri Kuronen sanoo.

Yhteistyö syvenee ja projektin seuraavassa vaiheessa integroidaan Tieto-Tapiolan ja Atean tilausjärjestelmät. Parhaillaan menossa on Windows 7 -projekti, jossa Atea päivittää Tieto-Tapiolan Windows XP -pohjaisen it-ympäristön syksyyn 2012 mennessä.

Petri Kuronen, Manager, Head of End User Services & Outsourcing, Atea Finland Oy, puh. 040 069 4140

Atea delivers life cycle services to Tieto-Tapiola

Atea delivers life cycle services and products to nearly 6000 workstations for Tieto-Tapiola, an it service supplier for insurance companies Tapiola Group, Etera and Turva. Atea's life cycle services for Tieto-Tapiola include pre-installation, delivery, deployment, support, security solutions and recycling services for workstation. As a result, Tieto-Tapiola is able to forgo its own workstation buffer supply and related investments, storage and installing facilities, and routine maintenance management. Through Atea's life cycle services, a guaranteed service level is also maintained.