Lehdistötiedote 2.12.2011: Atealta Lemminkäisen maailmanlaajuiselle organisaatiolle ohjelmistotuotteita vuokrausmallilla

Uutiset 2011-12-01

Lemminkäinen Oyj solmii Atean kanssa Microsoft-vakiointisopimuksen, jonka arvo on yli 3 miljoonaa euroa. Sopimuksessa on hankintamuotona Atean rahoitusyhtiön Atea Finance Oy:n tarjoama vuokrakonsepti. Sopimuksen myötä hankkeen kustannukset toteutuvat kuukausittain suoritettavana vuokraeränä. Sopimus on yksi merkittävimmistä vuonna 2011 vuokrausmallilla toteutetuista Microsoft-kaupoista koko Atea-konsernissa.

"Olemme hankkineet työasemat leasing-mallilla useita vuosia. Ohjelmistojen vuokramalliin päädyttiin, kun halusimme työasemaohjelmiin liittyvät maksut yhteismitallisiksi itse työasemien maksujen kanssa", Lemminkäisen tietohallintojohtaja Tapio Vähämäki sanoo.

Sopimuksen piiriin kuuluvat ohjelmistolisenssit muun muassa työasemaohjelmistojen uudistukseen, sovellusvirtualisointiin sekä viestintä- ja kollaboraatioalustan uusimiseen.

"Vuokraus hankintamuotona on yleistynyt myös ohjelmistopuolella ja kysyntä kasvanut tasaisesti. Toteutamme yhä useampia tämän kaltaisia hankkeita avaimet käteen -periaatteella, jolloin myös erilaiset työsuoritukset kuten asennuspalvelut ja käyttöönottokoulutus kytketään osaksi vuokrasopimusta", Atea Financen toimitusjohtaja Tom Uhlenius sanoo.

Atea Finance Oy on Atean suomalainen tytäryhtiö, joka tarjoaa vuokraratkaisuja Atean asiakkaille aina yksittäisestä laitteesta tai ohjelmistosta suuriin projektimuotoisiin hankkeisiin.

Vuokrausmallin etuna on se, että kertainvestointi muuttuu kuukausittaiseksi vuokraeräksi, jonka suuruus on ennalta tiedossa. Lemminkäisen ja Atea Financen vuokrasopimus on kestoltaan kolmevuotinen ja sen piiriin kuuluvia ohjelmistolisenssejä käyttää Lemminkäisen globaali organisaatio.

Atea on jo aiemmin toiminut Lemminkäisen lisenssien jälleenmyyjänä, minkä lisäksi Lemminkäinen on käyttänyt Atean palveluita päätelaitteiden esiasennuksessa ja toimituksissa.

Tom Uhlenius, toimitusjohtaja, Atea Finance Oy, puh. 040 450 66 90

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 400 työntekijää ja 80 toimipistettä. www.atea.fi

Atea and Lemminkäinen sign a global software leasing contract

Atea Finland and construction group Lemminkäinen sign a three-year contract for Microsoft sofware leasing. The value of the contract is some 3 million euros and it is one of Atea ASA's largest Microsoft leasing deals in 2011. Software leasing as a purchase model is becoming more and more common and demand is growing steadily in Finland, says Atea Finance's managing director Tom Uhlenius. Atea Finance is Atea Finland's subsidiary that delivers leasing services to all of Atea's clients' needs, from one device or licence to large IT projects.