Lehdistötiedote 9.12.2010 Atea vahvistaa it-tukipalvelujaan yhteistyöllä Elan Outsourcing Servicen kanssa

Uutiset 2010-12-08

Kokonaisratkaisujen ja palvelujen kysyntä voimakkaassa kasvussa

It-infrastruktuuriratkaisujen ja palveluiden kokonaistoimittaja Atea ja Elan Outsourcing Services ovat solmineet sopimuksen it-tukipalvelujen tuottamisesta. Puitesopimus kattaa työasemiin, palvelimiin ja ohjelmistoihin liittyvät tuki- ja huoltotyöt sekä palvelutasosopimukseen perustuvat huoltotyöt.

Sopimuksen tarkoituksena on varmistaa Atean tukipalvelujen maanlaajuinen ja kansainvälinen kattavuus, sekä joustavat resurssit laadukkaan ja kilpailukykyisen asiakaspalvelun turvaamiseksi.

Kumppanin valinnassa vaikuttivat joustavuus, tehokkuus ja maantietieteellinen ulottuvuus. Elan Outsourcing Services toimii valtakunnallisesti Suomessa ja on osa kansainvälistä Manpower-ryhmää. Konsernin tarjoamat erityyppiset joustavat henkilöstöratkaisut antavat yhtiölle etulyöntiaseman volyymivaihteluihin mukautumisessa.

" It-infrastruktuurin kokonaisratkaisujen ja palveluiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa ja asiakkaat etsivät toteutukseen kumppania, joka ottaa vastuun kokonaisuudesta ja jolla on kyky palvella asiakasta paikallisesti kansainvälisiä verkostoja hyödyntäen. It-tukipalvelut ovat tärkeä osa tätä kokonaisuutta ja haluamme varmistaa, että ne mukautuvat asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin ", sanoo Atean toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Valoisampi tulevaisuus ulkoistamisyrityksessä

Työntekijän kannalta omien tehtävien siirtyminen ulkoistamisyhtiölle voi tuntua lopun alulta osin siksi, että ulkoistamisratkaisujen käyttöönottoa perustellaan lähinnä kustannustehokkuudella."Tilanne ei ole työntekijän kannalta ollenkaan niin paha kuin ajatellaan. Kun yritys on päättänyt keskittyä ydinliiketoimintaansa ja tuottaa tukitoiminnot mahdollisimman kustannustehokkaasti, tukitoimintojen parissa työskentelevällä on huomattavasti valoisampi tulevaisuus hänen omaan ydinosaamiseensa keskittyvän ulkoistamisyrityksen palveluksessa. Uramahdollisuuksien kasvaessa ei myöskään tarvitse luopua kaikesta vanhasta, vaan siirryttäessä vanhana työntekijänä uuteen yhtiöön edut harmonisoidaan", kertoo johtaja Panu Tuomela Elan Outsourcing Servicestä.

Jan Lindlöf siirtyi vuonna 2006 vanhana työntekijänä kansainvälisestä IT-palveluyrityksestä Manpower-ryhmään kuuluvaan Manpower Business Solutions -palvelutuotantoyritykseen. "Ensin olin pettynyt ja ajattelin että ulkoistusyritys ei voi olla ammatillisia haasteita tarjoava oikea IT-talo, mutta huomasin pian IT-alan resursoinnin vaativan yhtä lailla alan asiantuntemusta", hän kertoo. "Sekä Manpower Business Solutions että nykyisin Manpower-ryhmässä IT-alan palvelutuotantoa keskitetysti tarjoava Elan Outsourcing Services ovat osoittautuneet aidosti IT-alalla toimiviksi, luotettaviksi työnantajiksi. Kehitämme jatkuvasti uusia innovatiivisia resursointiratkaisuja, joten haasteitakaan ei ole puuttunut", jatkaa nykyään EOS:lla palvelupäällikön tehtävissä työskentelevä Lindlöf.

Palvelujen tuottaminen on tullut jäädäkseen ja tulevaisuudessa yhä useampi työskentelee ulkoistamisyhtiöiden palveluksessa. Europaassa tavanomaisesta poikkeavat tyon muodot edustavat jo neljännestä työsuhteista. " Palvelutuotannon työpaikat hyvissä yhtiöissä pitää nähdä enenevässä määrin kiinnostavina uramahdollisuuksina. Alan työnantajat ovat asenteiden muuttumisen kannalta avainroolissa", summaa Panu Tuomela.

Juha Sihvonen, 0400 735 134, juha.sihvonen@atea.fi

Elan Outsourcing Services
Panu Tuomela, 050 492 3746, panu.tuomela@manpower.com

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä ja sen liikevaihto on n. 1,8 miljardia euroa. Atealla on yli 4800 työntekijää ja 73 toimipistettä Pohjoismaissa ja Baltiassa. www.atea.fi