Lehdistötiedote 28.6.2010: If valitsee Atean pohjoismaiseksi it-toimittajakseen

Uutiset 2010-06-28

Työasemien ulkoistusta, yhdistetyn viestinnän ratkaisuja ja it-laitteita koskevan sopimuksen arvo on noin 38 miljoonaa euroa

Vakuutusyhtiö If on valinnut Atean kumppanikseen ja ulkoistanut tälle työasemiensa hoidon. Sopimus kattaa noin 8000 työasemakäyttäjää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Viisivuotisen sopimuksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa. Atea tekee yhteistyötä Tiedon kanssa, joka hoitaa Ifin palvelininfrastruktuurin. Atea vastaa Ifin laitteisto- ja ohjelmistotoimituksista sekä yhdistetystä viestinnästä. Näin Ifin käyttäjät saavat yhdeltä toimittajalta kaiken tarvitsemansa työasemiinsa Pohjoismaissa.

"Olemme tyytyväisiä saadessamme tehdä yhteistyötä Ifin kanssa. Uusilla ratkaisuilla Ifille luodaan tehokas työasemaympäristö, nykyaikaiset yhteistyövälineet sekä joustava ja edullinen it-laitteiden hankintaratkaisu kaikissa Pohjoismaissa", sanoo toimitusjohtaja Juha Sihvonen, Atea Finland Oy:stä

Työasemien ulkoistus
Atea vastaa Ifin työasema-alustasta Pohjoismaissa. Atea toimittaa työasemat, lähiverkot ja palvelimet Ifin 200 toimipisteeseen eri puolilla Pohjolaa. If saa nykyaikaisen ja tehokkaan Windows 7 -pohjaisen työasema-alustan kiinteään kuukausihintaan. Lisäksi Atea toimittaa Ifille käyttäjätukipalveluja ja lähiverkon käyttöpalveluja. Atean palveluun sisältyy työasemien virtualisointia, jatkuvaa päivitysten ylläpitoa, itsepalvelujen toteuttamista, automatisointia, sovellusten hallintaa sekä paikallisia palveluja. Sopimus tulee voimaan 1.1.2011.

Yhdistetty viestintä
Atea toimittaa Ifille myös yhdistetyn viestinnän ratkaisuja ja IP-puheratkaisuja, jotka mahdollistavat tehokkaan viestinnän ja yhteistyön tekemisen sekä yhtiön sisällä että Ifin asiakkaiden kanssa. Läsnäolotieto, pikaviestit, video- ja nettikokoukset sekä perinteisten puhelimien, ohjelmistopuhelinten ja matkapuhelinten väliset yhteydet hoituvat kaikki yhden käyttöliittymän kautta. Myös tähän sopimukseen sisältyvät Atean käyttöpalvelut viideksi vuodeksi.

"Ifin toiminnan perusta on vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, ja asiakassoittojen määrä kasvaa merkittävästi vuodesta vuoteen. Tämän vuoksi olemme tehneet töitä asiakaskanssakäymisen parantamiseksi ja automatisoimiseksi. Olemme nyt päättäneet ottaa viestinnän alustaksi nykyaikaisen yhdistetyn viestinnän ratkaisun. Valitsimme Atean hyvien referenssien takia sekä siksi, että he osoittivat meille ratkaisun toimivan käytännössä", Adam Harhoff toteaa.

Tuotetoimitukset
If on käyttänyt usean vuoden ajan Atean palveluja it-tuotteiden elinkaaren ja ympäristövaikutusten hallintaan. If ostaa Atean eSHOP-hankintajärjestelmästä keskitetysti laitteita ja ohjelmistoja, jotka toimitetaan kaikkiin toimipisteisiin Pohjoismaissa. Järjestely säästää Ifille aikaa ja rahaa.

"Atea tekee yhteistyötä Tiedon kanssa ja tarjoaa näin kokonaisvaltaisia it-ratkaisuja. Näin molempien yhtiöiden vahvuuksia hyödynnetään ja luodaan innovatiivinen alusta Ifille. Atea luo uutta, ja olimme kiinnostuneita Atean keinosta siirtyä Windows 7:ään. Työasemien hoito yhdistettynä Atean tuotetoimituksiin ja IP-puheratkaisuihin kattaa it-toimintojemme kaikki liiketoimintakriittiset osat", Ifin it-palvelujen johtaja Adam Harhoff sanoo.

Claus Hougesen, CEO, Atea ASA, matkapuhelin +45 3078 1200
Rune Falstad, CFO, Atea ASA, matkapuhelin +47 906 14 482
Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, matkapuhelin +358 400 735 134

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on noin 1,8 miljardia euroa. Atealla on noin 4 600 työntekijää ja 72 toimipistettä Pohjoismaissa ja Baltiassa.
www.atea.fi