Laddar meny

Kuinka usein teet työtä muualla kuin työpaikalla?

Artikkeli 2017-05-04

Ville Tolvanen, yrittäjä, digitalisti, strategi, kouluttaja, konsultti ja Digitalist Network –verkoston perustaja 

”Mielestäni maailman keinotekoisimpia ja typerimpiä asioita ovat työmatkaruuhkat ja työajat. Mitä järkeä siinä on, että kaikkien pitäisi mennä töihin samaan aikaan? Olemme kaikki erilaisia, ja sen pitäisi näkyä myös tavassamme tehdä töitä. Itse olen ollut vapaasti liikkuvassa työssä viimeiset kuusi vuotta. Se sopii minulle erinomaisesti. 

Minulla ei ole pysyvää työpaikkaa, vaan teen työni aina etänä. Silloin tällöin käyn kokoontumistilassa, jota käytän muiden digitalistien kanssa. Siellä voin tarvittaessa vaikka pitää kokouksia. Enimmäkseen kuitenkin liikun asiakkailla ja toimeksiantajilla, ja suurin osa työnteostani tapahtuu pilvipalveluissa ja sosiaalisessa mediassa. Tietenkin tämä asettaa myös haasteita työn ja vapaa-ajan rajaamiselle. Yrittäjänä työ ja vapaa-aika limittyvät tosin väkisinkin, kun ideat syntyvät vaikkapa lenkkipolulla.  

Työpäiväni alkaa, kun kirjaudun aamulla verkkoon. Päivän aikana hoidan pilvessä niin innovointia, markkinointia, uusien asiakkaiden tapaamista kuin oman toiminnan kehittämistä yhdessä asiakkaiden ja yleisön kanssa. Ajatus siitä, että pitäisi istua toimistolla ja käydä myyntikäynneillä asiakkaan luona on mielestäni tavattoman vanhanaikainen. Vuorovaikutus tapahtuu paljon jouhevammin pilvessä. Kasvokkain tavatessa tarpeellisia asioita voidaan syventää.”  

Timo Toukola, Suomen, Eestin, Latvian ja Liettuan maajohtaja, Lenovo Finland Oy   

”Maanantaisin toimistollamme on ruuhkaa, sillä silloin käymme koko porukalla tulevan viikon läpi. Tiistai, keskiviikko ja torstai kuluvat meistä valtaosalla asiakkaiden kanssa, ja perjantaisin on niin sanottu ”recovery day”, jolloin ollaan toimistolla tai työskennellään itsenäisesti kotona. Päivän tarkoitus on saattaa mennyt viikko pulkkaan, ja varmistaa, että asiakkaille luvatut asiat myös toteutuvat. Sen jälkeen voi hyvillä mielin suunnata viikonlopun viettoon. 

Vaikka meillä on todella viihtyisät tilat, kaikilla työntekijöillämme on mahdollisuus etätyön tekemiseen - ja sitä myös hyödynnetään. Itse käytän yhden päivän viikosta varsinaiseen etätyöskentelyyn. Haluaisin tehdä enemmänkin etätyötä, mutta tällä hetkellä asiakaspinnassa työskentely vie suuren osan työajastani.  

 Kaikki Lenovon laitteet toimivat langattomasti, joten jokainen voi valita itselleen sopivimman tavan osallistua esimerkiksi virtuaalikokoukseen. Joku tekee sen handsfreen avulla autosta käsin, joku puolestaan käyttää tietokonetta ja kuva- tai kaiutinyhteyttä. Tulevaisuuden haaveemme on tarjota työntekijöille mahdollisuus työskennellä etänä mistä päin maailmaa tahansa. Uskon, että kun työntekijä saa tehdä työnsä sieltä käsin mistä itse haluaa, kasvaa tuottavuuden, motivaation ja tavoitteiden merkitys. 

Digitalisoitumisen ja etätyön yleistymisen myötä on erittäin tärkeää huolehtia, etteivät työt veny vapaa-ajan puolelle. Itse pidän tiukasti kiinni siitä, että meilit eivät hälytä kännykässä perjantai-iltana kello kuuden jälkeen. Lähtökohtana meillä Lenovolla on, että ihmiset tekisivät töitä kahdeksan tuntia päivässä ja loput 16 tuntia kuluisivat vapaa-ajan ja levon merkeissä. Tämä korostuu tuloshakuisten, itsenäisesti työskentelevien työntekijöiden keskuudessa.” 

Nina Nissilä, Digijohtaja, Valtiokonttorin D9-tiimi  

”Teen työni pääosin jossakin muualla kuin meillä Valtionkonttorilla. Tuemme D9-tiimissä julkishallinnon digitaalisaatiota. Asiakkaitani ovat niin virastot, ministeriöt kuin muut sidosryhmät, ja työntekoni tapahtuu pääosin heidän tiloissaan. Useimpina päivinä piipahdan työpisteelläni korkeintaan tunnin verran, monina päivinä en käy siellä lainkaan.   

Liikkuvuus on työni suola. Digitalisaatiohankkeiden tukeminen onnistuu parhaiten mahdollisimman lähellä asiakkaita. Mukanani kentällä kulkevat vain muistivihko, tabletti ja puhelin. Nämä kaikki mahtuvat suureen käsilaukkuuni, joten minun on näppärää kulkea paikasta toiseen kävellen tai julkisilla. Varsinkin kävellessä on antoisaa päästä liikkumaan ja siten edistää hyvinvointia.   

Tekemäni asiantuntijatyön luonteeseen kuuluu se, että työ ei tapahdu tietyllä kellonlyömällä pöydän ääressä. Aivotoiminta ei lakkaa vapaallakaan, ja usein tallennan mielessäni pyöriviä asioita muistivihkoon. Varsinkin parin viime vuoden aikana digitalisaatio on helpottanut työskentelyä paljon, kun tärkeimmät työkalut – minulle sähköposti, kalenteri ja pilvipalvelut – kulkevat puhelimessa mukana. Juuri näin tahdon itse työskennellä.”   

Kirsi Larkiala, EVP, Head of Sales, Innovation & Strategy, AREX

”Osa työtäni on finanssialan tapahtumissa puhuminen finanssialan uudistajana. Pääosaa näyttelevät FinTech ja se, miten perinteistä rahoitusta voi tehdä uudella tavalla. Nytkin olen matkalla NASDAQiin, jonka kanssa AREX järjestää FinTech Executive Communityn tapahtuman.

Minut on valittu ainoana pohjoismaisena henkilönä Oanalytican FinTech Global Top100Influencer -listalle. Sen puolesta surffaan Twitterissä ja LinkedInissä viikonloppuisin. Luen myös paljon FinTechiin liittyviä artikkeleita. Se ei tunnu rasittavalta, sillä olen itseäni kiehtovan asian äärellä ja pääsen edustamaan omaa ammattikuntaani. Näin pääsen vaikuttamaan siihen, että Suomi pysyy kartalla finanssialan uudistajana.

Minulla on kiinteä toimipiste Helsingin konttorillamme, jossa vietän yleensä maanantai-aamupäivät. Silloin käymme koko tiimin kesken tulevan viikon läpi. On kiva käynnistää viikko yhdessä kollegojen kanssa. Myös perjantai-iltapäivät kuluvat yleensä toimistolla. Silloin asiakastapaamisia on harvemmin. Muuten viikko menee asiakkaita ja yhteistyökumppaneita tavaten.

Joten kyllä, etätyö on alati elämässäni läsnä. Työni on lennokasta ja matkustan paljon. Jos olen partnerin tiloissa ja minun pitää hoitaa muita töitä, etsin rauhallisen neukkarin tai poikkean kahvilaan. Käytämme Arexilla Slackia, joka on aivan loistava väline sisäiseen kommunikointiin. Se on helpottanut sähköpostitaakkaa huomattavasti.

Nykyteknologia on luonut aivan huikeat mahdollisuudet tehdä työtä tehokkaasti missä ja milloin tahansa. Edellisen palaverin voi saattaa pakettiin matkalla seuraavaan tapaamiseen. Ja väittäisin, että on ihan rento tapa lueskella vapaalla alan julkaisuja tabletilta vaikkapa Löylyn terassilla. Maailma on käsillä 24/7.”

Mia Artesola, projektipäällikkö, Atea Finland Oy 

”Työni on todella liikkuvaista. Vietän lähes kaiken työaikani muualla kuin varsinaisella työpisteelläni Turussa. Tämä toki hieman vaihtelee projektikohtaisesti. Viime vuonna melkeinpä kaikki työtuntini kuluivat asiakkaani luona Espoossa. Matkustin sinne Turusta monta kertaa viikossa. Tämänhetkinen projektini puolestaan keskittyy Helsinkiin.  

Hoidan toisinaan asiakkaan tiloissa Atean sisäisiä palavereja tai muihin asiakasprojekteihin liittyviä kokouksia virtuaalisesti. Silloin etsin rauhallisen tilan ja käyn palaverit Skypen tai Atea MeetNow -palvelun välityksellä. 

Etätyön, tai rytmityön kuten sitä Atealla kutsutaan, merkitys korostuu varsinkin silloin, kun minulla on palaverien täyttämä päivä. On todella yleistä, että palaverit hoidetaan virtuaalisesti. Etäilen kotona myös silloin, kun teen keskittymistä vaativaa työtä, kuten esimerkiksi projektisuunnitelmia. Toisinaan projektien aikataulut ovat melko hektisiä, ja siksi joskus työpäiväni jatkuvat illalla kotona. Eteen voi tulla tilanne, että asiakas tarvitsee seuraavaksi aamuksi raportin, jota en ole toisella asiakkaalla päivällä ollessani ennättänyt työstämään. 

Nykypäivän digitaaliset kommunikointivälineet ovat helpottaneet työtäni merkittävästi. Säästäähän se aikaa, kun ei enää tarvitse ajella palaverien perässä paikasta toiseen, vaan ne voidaan hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta missä vain.” 

Tätä mieltä

Tätä mieltä on haastattelusarja, jossa eri alojen johtavat mielipidevaikuttajat esittävät yllättäviäkin ajatuksia ajankohtaisista ilmiöistä.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer