Laddar meny
Kuva: Jaakko Lukumaa

Experience Center on uuden teknologian koelaboratorio

Artikkeli 2017-09-15
Atea Experience Centerissä vieras voi kokea, mitä digitaalinen työpaikka tosielämässä tarkoittaa. Rakentajilleen tulevaisuuden testilaboratorion pystyttäminen opetti vakioratkaisujen ja totuttujen mallien kyseenalaistamista.

Toimiston seinälle kiinnitetyllä näytöllä vilisee IP-osoitteita ja näkymiä erilaisista valvontajärjestelmistä. Ne kertovat, mitä kaikkea erään yrityksen verkossa juuri nyt tehdään. Jos näytön oikeassa laidassa alkaa näkyä punaista, tarkoittaa se, että joku yrittää tunkeutua yrityksen järjestelmiin. Silloin Atea Operation Centerin tietoturvaväki ryhtyy tutkimaan tilannetta.

Oikeasti yritystä ei ole olemassa, vaan kyseessä on Vantaalla sijaitseva Atea Experience Center. Viiteen toimistohuoneeseen on rakennettu kokonainen kuvitteellisen keskisuuren yrityksen IT-infrastruktuuri.

”Experience Center on uusi ja käytännönläheinen tapa esitellä palveluitamme sekä tuotteitamme asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tilanteissa, joita he joutuvat ratkomaan päivittäin. Vieraamme pääsevät kurkistamaan tulevaisuuden digitaalisen työpaikan konepellin alle ja näkevät, millaisia mahdollisuuksia uusi teknologia tarjoaa”, Experience Centerin ylpeä isä, Atean ratkaisumyynnistä vastaava Petteri Kauria kertoo.

Virtuaalinen ja visuaalinen kokemus                    

Huoneen nurkassa on palvelinräkki, jonka aktiivisesti vilkkuvat vihreät valot kertovat, että palvelimella tapahtuu. Viereisen huoneen pöydät ovat puolestaan täynnä eri valmistajien läppäreitä, joiden avulla Experience Centerin vieraille esitellään uusia työvälineitä.

”Pystymme lataamaan kaikki tarvittavat työvälineohjelmistot pilvestä näihin koneisiin alle kymmenessä minuutissa sen jälkeen, kun käyttäjä on kirjautunut sisään ensimmäistä kertaa. Enää IT-asiantuntijoiden ei tarvitse käyttää aikaansa uusien koneiden asentamiseen, vaan ne voidaan toimittaa suoraan käyttäjille”, Petteri Kauria havainnollistaa.

Experience Centerissä on esillä runsaasti Atean yhteistyökumppaneiden teknologiaa. Vierasverkkoon pääsee LinkedIn-tunnuksilla. Kirjautuminen tapahtuu Cisco Meraki -reitittimen kautta ja verkkoon kirjautuneiden vieraiden yhteystiedot tallentuvat palvelimelle mahdollisia yhteydenottoja varten.

Kaikki vierailijaverkossa tapahtuvat pyynnöt turvatarkastetaan Ciscon Umbrella-palvelussa ennen hyväksymistä. Umbrella on ajantasainen, maailmanlaajuinen rekisteri vihamielisistä verkko-osoitteista. Jos pyyntö tulee rekisteriin merkitystä osoitteesta, se torjutaan automaattisesti.

”Seeing is believing. Experience Center on todella hyvä tapa esitellä uusimman teknologian mahdollisuuksia ja siksi olemme olleet tiiviisti mukana hankkeessa Atean rinnalla”, Ciscon Partner Account Manager Heikki Silvennoinen sanoo.

Ainutlaatuinen hanke opetti

Ennen kuin Experience Centerin infrastruktuuri pystytettiin, se piti suunnitella. Järjestelmäympäristön kehittämisestä vastanneet Jarno Lepistö ja Joonas Simolin kertovat, että he ottivat suunnittelutyönsä lähtökohdaksi keskisuuren tehdastavaraa tuottavan yrityksen. 

”Asiakasprojekteissamme loppukäyttäjän kokemus määrittelee projektin onnistumisen. Siksi myös Experience Centeriä suunniteltaessa oli tärkeää, että ajattelimme rakentavamme infrastruktuuria oikeaa yritystä ja sen työntekijöitä varten. Kun rakentamamme järjestelmän käyttö sujuu vaivatta, olemme onnistuneet”, projektia luotsannut Jarno Lepistö sanoo.

Experience Center on siitä ainutlaatuinen projekti, että se rakennettiin puhtaalta pöydältä ja uusimpia ratkaisuja hyödyntäen. Todellisessa maailmassa on tuskin yhtään keskisuurta yritystä, jolla ei olisi mitään IT-infrastruktuuria valmiina. Aivan uuden kokonaisuuden rakentaminen olikin opettavainen kokemus atealaisille.

”Koska aloitimme puhtaalta pöydältä, pystyimme poimimaan tuote- ja palveluvalikoimastamme optimaalisen kokonaisuuden yritystä varten. Saimme Experience Centerin rakentamisesta hyviä ideoita oikeiden asiakkaidemme parempaa palvelemista varten”, Simolin kertoo. 

Digitalisoimalla työn tuottavuus nousuun

Kuvittele viiden henkilön palaveri, jonka kaikilla osallistujilla menee matkoihin keskimäärin tunti. Jos tavallisen tapaamisen sijaan järjestettäisiin videopalaveri, nuo viisi tuntia vapautuisivat muuhun käyttöön.

Ei siis ihme, että Experience Centerin avajaisissa vieraillut digitaaliseen ajanhallintaan keskittyneen Neptonin asiakkuuspäällikkö Satu Nevalainen innostui erityisesti esillä olevista videopalaveriteknologioista.

”Informaatioteknologiasta on tullut nykyajan työelämässä yhä tärkeämpää. Parhaimmillaan digitalisaatio vapauttaa resursseja ja helpottaa työntekijöiden arkea. Työkaluilla on iso rooli tuottavuuden lisääjinä. Siksi mekin tulimme katsomaan, mitä kaikkea täältä löytyy!”

Tervetuloa Atea Experience Centeriin

Kerää työpaikaltasi porukka ja tule tutustumaan digitaalisen työpaikan koelaboratorioomme. Me tarjoamme työkalut, tilan ja asiantuntijan. Sinä pääset kokeilemaan juuri omaa organisaatiotasi parhaiten palvelevia ratkaisuja.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer