Laddar meny

Markkinoinnissa on töitä teknologian ymmärtäjälle

Artikkeli 2016-12-21
Tietoteknologia-alan tutkimusyhtiö Gartner suosittaa, että markkinointijohtajilla tulisi olla talon isoin it-budjetti vuonna 2017. Tämä on rohkea suositus kansainvälisestikin. Suomessa pitää aloittaa siitä, että markkinointijohtaja tarvitsee ylipäänsä oman ict-budjetin. Miksi näin on?
Hanna Vesenterä
Marketing Director

Markkinoinnin digitalisoitumisesta kuhistaan nyt paljon kuluttajamarkkinoinnissa. B to b -toimialat tulevat perässä ja toteutukset puuttuvat. 

Pitkälle viety, asiakkaan toiminnasta ja tarpeista saatua tietoa hyödyntävä digitaalinen markkinointi ei etene kampanjamaisesti vaan asiakkaan ehdoilla: asiakkaan toiminta ja kiinnostuksen kohteet aktivoivat erilaisia palveluketjuja ja kohtaamisia, joihin liittyy sekä digitaalista että fyysistä kanssakäymistä. Digitaalinen markkinointi ei ole viemässä vanhan liiton myyjien töitä vaan sen perustehtäviä ovat myynnin tukeminen ja asiakkaan parempi palvelu. 

Tällaisen digitaalisen markkinoinnin onnistumiseen tarvitaan moniammatillinen joukkue: esimerkiksi ostamisen ja asiakkuuden psykologian ymmärtäjä, vakuuttava viestijä ja kirjoittaja, loistava visualisoija, ja tänä päivänä myös teknisempi osaajakaarti: järjestelmäasiantuntija ja -integraattori sekä data-analyytikko. 

Mitä tulee teknologiaan, digitaalinen markkinointi tarvitsee taustalleen rutkasti laskentatehoa ja fiksuja tietojärjestelmiä, jotka juttelevat keskenään. Markkinoinnin tuottaman digitaalisen tiedon on oltava hyödynnettävissä koko organisaatiossa ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Tiedon suojaamiseen ja käsittelyyn liittyy merkittävää lainsäädäntöä. EU:n tuoreessa tietosuojauudistuksessa rikkomuksiin liittyviä sanktioita on kiristetty tuntuvasti.

Markkinoinnin tuottaman digitaalisen tiedon on oltava hyödynnettävissä koko organisaatiossa ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta.

Edellä olevat kehityskulut tarkoittavat sitä, että yritysten tietotekniikka-ammattilaisten ja markkinoijien täytyy alkaa kiinteään yhteistyöhön. Talon omien ict-ammattilaisten tulee kehittää osaamistaan ja näkemystään siten, että he voivat tukea talonsa digitalisoituvaa markkinointia. Ulkopuolisen osaamisen ostaminen on toki mahdollista mutta ainakin tällä hetkellä täsmäapua on tarjolla hyvin rajallisesti. 

Mistä sitten löytää aikaa markkinointiymmärrykseen lisäämiseen? Mielestäni kannattaa aina tutkia, mitä tietotekniikan peruspalveluita voisi yrityksestä siirtää asiansa osaavien palvelukumppanien tehtäväksi. 

Markkinointitiimeissä on tietotekniikka-ammattilaisille ja muille teknologian ja datan ymmärtäjille tarjolla varmasti mielenkiintoisia projekteja. Niissä syvällistä teknistä osaamista pääsee hyödyntämään aivan suoraan liiketoiminnan hyväksi.

 

Tämä teksti on julkaistu Kauppalehden Mielipide-palstalla 20.12.2016.

 

 

 

 

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer