2019-02-15

Tulkki liiketoiminnan ja teknologian välillä

Atean kehitysstrategiakonsultti Markus Heinonen pilkkoo yritysten it-kehityssuunnitelmat hallittaviksi kokonaisuuksiksi ja pitää huolen siitä, että työ lähtee aina liiketoiminnallisista tavoitteista. Viikonloppuisin mies suuntaa keikoille eri bändien kitaristina, jolle kelpaa kaikki muu paitsi suomalainen iskelmä.

Kuva: Prokuvat

”Työ on minulle elämäntapa, ei vain keino ansaita elanto. Jälkikasvu – tytär ja poika – on jo kasvatettu aikuiseksi, joten voin keskittyä enemmän omaan elämääni. Niinpä työn rooli on viime aikoina korostunut elämässäni.”

Näin sanoo Atean kehitysstrategiakonsultti Markus Heinonen, joka auttaa asiakkaitaan toteuttamaan liiketoimintastrategioitaan tietotekniikan keinoin. Lähtökohtana ovat liiketoiminnalliset tavoitteet. Markus kuvaileekin työtään kokonaisarkkitehtuurin rakentamiseksi.

”Monille tulee yllätyksenä, että teknologiaan päädytään vasta viimeistelyvaiheessa. On tärkeä tuntea sekä asiakkaiden, työntekijöiden että johdon näkökulmat. Vasta sitten voimme yhdessä määritellä, millaisia prosesseja tarvitaan, jotta työt sujuisivat mahdollisimman jouhevasti.”

Projekteissa Markus työskentelee sekä asiakkaiden liiketoiminta-, talous- ja keskijohdon että eri puolilla organisaatioita työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Mukana on myös it-puolen väkeä – jos heitä organisaatiossa on.

”Minulla on asiakkaita ympäri Suomea. Kuntia ja sairaanhoitopiirejä sekä energia-alan ja teollisuuden yrityksiä. Onpa joukossa avaruusteknologiaakin. Kaikkia yhdistää halu kehittää jotakin tiettyä liiketoiminnan osa-aluetta.”

 

Tärkeintä on asiakkaan saama hyöty

Kehitysstrategiakonsultin rooli on Ateassa melko uusi, ja Markus Heinonen onkin päässyt muokkaamaan omaa työkuvaansa.

”Tällä alalla on oltava koko ajan herkillä siitä, missä mennään ja millaista yhtiötä rakennamme. Se innostaa.”

Yhtä tärkeää Markukselle on, että asiakas saa hänen työstään konkreettista hyötyä. Asioiden pitää edistyä ja kehityksen olla mitattavissa. Työ ei saa jäädä sanahelinäksi tai kertaluontoiseksi dokumentointiprojektiksi.

”Pidän tuloksien saavuttamisesta yhdessä. Asiakkaan tulee aina nähdä, mitä hän tästä kaikesta hyötyy. Vasta silloin syntyy toimiva kumppanuus ja yhteistyö jatkuu.”

Markus jakaa kaikki hankkeet tarjous- tai ideointivaiheessa hallittaviin kokonaisuuksiin ja määrittää niille tarkkaan sisällön ja prosessin keston. Kun yksi vaihe on saavutettu, siirrytään seuraavaan.

”Vasta työtapojen uusiminen tuottaa hyötyä liiketoiminnalle. Tästä pitää tehdä yhteinen suunnitelma ja viedä se mielekkäästi läpi koko organisaatiossa. Oleellista on muistaa, että uusien työkalujen ostaminen ei ole sama asia kuin niiden käyttöönotto.”

Hyvä käytännön esimerkki on, että kun yhteiset työkalut ja strategia saadaan synkkaamaan, voi sähköpostien määrä vähetä 30–40 prosentilla. Työtehokkuus kasvaa tietysti vastaavassa suhteessa.

 

Vapaa-ajalla kitaraa, lenkkiä ja punttia

Markus Heinonen on ollut nykyisessä työssään pari vuotta. Sitä ennen hän oli pitkään perustietotekniikan, tietoliikenteen suunnittelun ja palvelukehityksen tehtävissä.

”Olen myös opiskellut palvelumuotoilua. Taustani vuoksi osaankin toimia tulkkina liiketoiminnan ja teknologian välillä.”

Vaikka työ on osa elämäntapaa, osaa Markus ottaa myös rennosti. Hän on sivutoiminen muusikko, käy salilla ja lenkkeilee.

”Viikonloppuni kuluvat keikoilla, sillä soitan useammassa bändissä kitaraa. Tyylilaji on humpasta heviin. Kotimaista iskelmämusiikkia yritän välttää – kaikki muu käy.”