2019-10-28

Helpdeskistä IT-strategian kehittäjäksi

IT manager Petra Berg on viihtynyt Atealla jo toistakymmentä vuotta. Hän on kiinnostunut siitä, mitä liiketoiminta todella tarvitsee. Uusia mahdollisuuksia löytyy usein automatiikasta ja robotiikasta.

Petra Berg, IT manager
Kuva: Kimmo Räisänen

Mahtavat työkaverit ja hyvä työilmapiiri ovat parasta työssäni. Olen saanut myös kehittää itseäni ja edetä urallani. Nämä ovat tärkeitä asioita ja motivoivat minua. Organisaatiossamme kommunikointi ylimmän johdon kanssa on mutkatonta ja kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa, vaikka ei olisikaan johtotehtävissä.

Aloitin IT managerina helmikuussa 2019. Vastaan tietohallinnostamme ja yksikköni tarjoamien palveluiden strategisesta suunnittelusta. Kuuden hengen yksikkömme ylläpitää ja kehittää sisäisiä IT-palveluita. Työssämme pyrimme toimimaan proaktiivisesti ja asiantuntijaroolissa liiketoiminnan suuntaan. Vastuullamme on tarjota parhaat modernit IT-ratkaisut, joilla liiketoimintamme voi jatkaa kasvua ja löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Toki tiimin työhön kuuluvat myös perinteiset IT-työt kuten järjestelmien ylläpito ja tukifunktiona oleminen. 

Tehtäväni on miettiä ja päivittää IT-strategiamme suuria linjoja. Sitä, mihin suuntaan kolmen vuoden kuluessa kuljemme. Tavoitteeni on, että Atean tietohallinto toimii nykyaikaisten menetelmien pohjalta ja teemme yhdessä liiketoiminnan kanssa töitä sen eteen, että meillä Atealla olisi parhaat ratkaisut tukemassa liiketoimintaa ja sen kehitystä. IT:n tulee olla helposti lähestyttävissä oleva taho, joka on liiketoiminnan kanssa samalla puolella pöytää. Siksi IT:n tulee ymmärtää liiketoimintaa, sen haasteita ja mahdollisuuksia.

Koulutukseltani olen IT-tradenomi ja valmistuin vuonna 2006. Pian valmistumiseni jälkeen aloitin työt Atean helpdeskin työntekijänä. Sen jälleen olen toiminut järjestelmien muutoshallinnan parissa ja kehittänyt sisäisiä IT-prosessejamme.  Ennen nykyistä pestiäni vastasin Global Process Managerin ominaisuudessa koko konsernin ITIL-prosesseista ja niiden kehittämisestä.

Elän voimakkaasti mukana tiimin onnistumisissa ja tuen tiimiäni haasteiden ilmaantuessa. Yksi Atean arvoista on Me, mikä tarkoittaa, että kaveria ei jätetä ja asioita tehdään yhdessä. Tämä myös näkyy meidän jokapäiväisessä tekemisessämme. Tärkeintä esimiestyössä on kommunikoida selkeästi tiimiläisten kanssa ja innostaa heitä työssään. Luotan heihin sataprosenttisesti ja olen esimiehenä enemmän valmentaja ja sparraaja kuin mikromanageeraaja. Uskon, että työntekijä kasvaa työssään, kun hänelle antaa vastuuta ja mahdollisuuden kehittyä. 

IT Services -tiimin tavoite on siis tukea liiketoimintaa, tarjota parasta mahdollista palvelua ja olla asiantuntijan roolissa. Tuomme esiin uusia ratkaisuja ja tapoja tehdä työtä. Automatiikka ja robotiikka kehittyvät ja avaavat uudenlaisia mahdollisuuksia. Osa työtehtävistä voidaan tulevaisuudessa automatisoida, jolloin työntekijät siirtyvät mielekkäämpiin tehtäviin. Se vaatii kommunikointia liiketoiminnan kanssa: mitä liiketoiminta tarvitsee ja mitä se todellisuudessa tekee. 

Parhaat ideat syntyvät, kun olen levännyt tarpeeksi. Liikun vapaa-ajallani paljon luonnossa. Vaellan metsissä ja viihdyn kesämökilläni. Rauhallisessa ympäristössä pääsen kokonaan irti työasioista. Eläimet ovat myös sydäntäni lähellä, kodissani asuu tällä hetkellä kaksi kissaa. Työn ja henkilökohtaisen elämän sovittaminen yhteen on hyvin tärkeätä minulle ja Atea tarjoaa tähän erittäin mainiot mahdollisuudet. Tämä on myös yksi syy, mahtavien työtovereiden lisäksi, miksi olen viihtynyt Atealla näin pitkään.