Pelillisyyttä ja virtuaalioppimista – Kurkistus huomisen kouluun

Artikkeli 2018-03-15
Tulevaisuuden koulutus, tekniikan rooli opetuksessa ja uudet innovaatiot tarjosivat tämän vuoden Bett-tapahtumassa upeita oivalluksia. Yhtenä niistä virtuaaliset, tarinalliset oppimisalustat.

Koulutusteknologian vuosittainen ykköstapahtuma Bett kokosi Lontooseen lähes 35 000 alan ammattilaista 130 maasta tammikuun viimeisellä viikolla. Myös Atean Janne Konttinen, Olli Rannisto ja Jussi Koskenranta kävivät haistelemassa ja maistelemassa koulutuskentän uusia tuulia. 

Atean edu-tiimin Account Manager Janne Konttinen kertoo, että virtuaalisuus tulee nyt vahvasti mukaan kouluopetuksen apuvälineeksi.

”Virtualisointi tuo tutkivaan oppimiseen uuden ulottuvuuden, kun uusia asioita voidaan hahmottaa visuaalisesti ja kolmiulotteisesti. Sovellukset ovat entistä näyttävämpiä, informatiivisempia ja muutenkin kaikin puolin parempia. Myös pelillisyys, robotiikka ja koodaaminen ovat voimakkaasti esillä täysin valmiina oppimiseen valjastettuina ratkaisuina”, Konttinen sanoo. 

”Oli hienoa huomata myös, kuinka helppoa uusien laitteiden käyttöönotto voi kouluolosuhteissa nykyään olla. Se ei todellakaan ole enää raskas it-projekti, vaan riviopettaja voi ottaa homman nopeasti haltuun.”

Konttiselle itselleen messujen parasta antia oli Apple Summit.

”Siellä näytettiin, miten moninaisilla tavoilla iPadia voi hyödyntää oppimisessa. IPad on huikea laite oppimiseen.”

Teknologia apuna oppimisessa

Head of Sales Jussi Koskenranta vaikuttui matkan yhteydessä järjestetystä vierailusta kouluun, jossa lähes 80 % oppilaista elää tuen varassa ja yli puolet tulevat perheistä, joissa ei puhuta englantia.

”Koulussa oli panostettu koodaamiseen ja teknologian käyttämiseen opetuksessa. Viidessä vuodessa koulu on noussut oppimistuloksissa vahvasti alisuorittajasta reilusti yli maan keskiarvon. Opetuksen uudistamisella on ollut valtava vaikutus koulun ilmapiiriin sekä lasten itseluottamukseen. Digitalisaatio on paljon muuta kuin laitteiden hankkimista, kun muutoksen draiveri on opettaminen.”

Atean edu-tiimin Solution Managerin Olli Ranniston mielestä on yhä tärkeämpää miettiä, miten teknologia voi hyödyttää oppimista.

”Käyttöjärjestelmillä ei ole enää niinkään merkitystä vaan suunnitelmallisuudella: mihin teknologialla pyritään ja mikä on pitkän tähtäimen tavoite koulussa?”

Matkalla nähdyistä moderneista oppimisratkaisuista Rannistoa eniten säväytti Lyfta.

”Se on uusi tarinankerronnallinen oppimisalusta, jonka kolmiulotteisessa ympäristössä pääset vaikkapa toisella puolella maailmaa asuvan perheen arkeen ja syömään virtuaalisesti heidän ruokapöydässään. Näet mitä he syövät, millaisia tapoja heillä on ja kuulet mitä he puhuvat. Tämän tyyppinen teknologia toimii mainiosti esimerkiksi monikulttuurisuuden ymmärtämisessä. Tarinankerronnallisuus rikastaa oppimista.”

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer