Kuva: Kimmo Räisänen

Olli Rannisto: Oppilaitosten kipupisteiden tuntija ja ratkaisujen löytäjä

Artikkeli 0001-01-01
Solution Manager Olli Rannisto tuntee koulumaailman tarpeet ja tiukat budjetit. Järkevillä teknisillä ratkaisuilla hän haluaa tukea opettajien työtä ja oppilaiden oppimista. Kitarallaan hän soittaa Neil Youngia ja Suomi-rokkia.

Mitä työkenttääsi kuuluu?

Oppimisteknologia ja oppilaitosten kanssa tehtävä työ ovat minun hommiani. Tapaan sivistystoimen virkamiehiä, rehtoreita ja opettajia. Koulujen uusi opetussuunnitelma velvoittaa opettajia käyttämään teknologiaa opetuksen apuna. Jotkut oppilaitokset ovat tosi pitkällä, toiset aivan alkumetreillä.

Edu-tiimimme myy edu complete -mallia avaimet käteen -periaatteella. On tärkeää, että teknologia on helppokäyttöistä ja tukee nimenomaan pedagogiaa. Ei riitä, että esimerkiksi iPadeihin tilataan vaikkapa matikkasovellus. Tärkeämpää on, että laitetta käytetään tutkimisen välineenä.

Ilmiöpohjainen oppinen tapahtuu esimerkiksi videoimalla, tekemällä animaatioita ja koodaamalla. Lopputulos on helppo esittää digitaalisesti infotaululla tai lähettää langattomasti omalta paikalta muille näytölle. 

Mistä sinut löytää työpäivän mittaan?

Kotipesäni on Turun toimistolla, mutta käytännössä olen hyvin paljon liikkeellä – tukemassa myyjiämme. Kun suunnittelemme edu-puolta, menen Ateaan Vantaalle.

Millainen työtaustasi on?

Olen taustaltani opettaja. Erityisluokan opettajana Turussa meni 15 vuotta, lisäksi olen musiikkiluokan opettaja. Ymmärrän siis pedagogiikkaa, mitä tarpeita ja kipupisteitä kouluissa on ja miten niitä voidaan ratkaista.  

Nelikymppisenä päätin katsoa, voisiko ihminen tehdä opetustyön lisäksi jotain muutakin – ja menin myyjäksi teleoperaattorille. Tuon uran viimeisenä vuonna toimin vuorovaikutusstrategian konsulttina suuryrityksille. Atealle tulin viisi vuotta sitten.

Mistä innostut työssäsi eniten?

Tekemistämme kustannustehokkaista ja teknologisesti toimivista ratkaisuista, jotka tukevat opettajien työtä ja oppilaiden oppimista. Tunnen koulujen tiukat budjetit. Meidän järkevillä ratkaisuilla koulut saavat opetukseensa aiempaa enemmän hyötyä.

Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät työkentässäsi?

Työsarkaa riittää. Kunnat ovat velvoitettuja toimimaan uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Viimeistään nyt ne ovat heränneet muutoksen pakkoon.

Meidän pitää katsoa isosti, mihin maailma on menossa ja millaista teknologiaa tulevaisuudessa tarvitaan, kun suuri osa nykyisistä työtehtävistä häviää. Miten opetuksen pitäisi muuttua, kun tarvitaan ihan uusia taitoja? Millainen teknologia olisi helppoa ja innostavaa niin opettajille kuin oppilaillekin?

Millainen mies on siviili-Olli?

Omassa rannassa kelluu vene, ja golfkenttä on mukavan matkan päässä kotoa. Meri, saaristo ja luonto ovat sydäntä lähellä, myös talvella. Silloin laskettelen ja hiihdän.

Soitan myös kitaraa: Neil Young on tällaiselle vanhalle sedälle sopivaa soitettavaa, kuten 60–70-luvun musiikki sekä Suomi-rokkikin. Bändiä ei enää ole, mutta rouvan kanssa teemme duokeikkoja häihin, rippijuhliin ja muihin yksityistilaisuuksiin.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer