Virtuaaliasiakaspalvelija on intuitiivinen käyttöliittymä, jolla organisaatiot voivat helpottaa ihmisten arkea monin eri tavoin. Virtuaaliasiakaspalvelijat navigoivat ja hakevat tietoa eri tietolähteistä erittäin tehokkaasti. Ne soveltuvat asiakaspalvelun lisäksi myyntiin, markkinointiin sekä digitaaliseen kaupankäyntiin.
Chatbotista, botista tai bottien ekosysteemistä koostuville virtuaaliasiakaspalvelijoille luodaan puheen, kuvan ja tekstin tunnistuksella, robotiikalla sekä tekoälyllä ikään kuin ihmisen persoonallisuutta, aisteja ja kyvykkyyksiä. Tekninen toteutus on yksilöllinen ja riippuu käyttökohteista sekä käsiteltävästä datasta. Monihan meistä tuntee jo Applen Sirin ja Amazonin Alexan.
Helsingborgin kaupungin virtuaaliasiakaspalvelija Sally vastaa jo suureen osaan alueen asukkaiden tekemistä yhteydenotoista ja kyselyistä. Ruotsin kuntasektorin ensimmäinen tekoälyllä varustettu ja jatkuvasti kehittyvä virtuaaliasiakaspalvelija Sally on Atean ammattilaisten toteuttama.
Sisäiset virtuaaliasiakaspalvelijat helpottavat työntekijöiden arkea. Asiakasrajapinnassa olevat virtuaaliasiakaspalvelijat tarjoavat asiakkaille joustavia kanavia palveluille ja monille organisaatioille uusia mahdollisuuksia parantaa palvelujaan.
Virtuaaliasiakaspalvelijat voivat hoitaa merkittävän osan asiakaspalveluun tulleista yhteydenotoista ja kyselyistä – Vodafonella 70 % asiakaspalveluun tulleista kyselyistä.
Virtuaaliasiakaspalvelijan voi upottaa kätevästi palvelemaan ihmisiä puhelimitse, verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavissa – 75 % haluaa hoitaa asioitaan digitaalisesti itsepalveluna ja 66 % asioi asiakaspalveluiden kanssa vähintään kolmen eri kanavan kautta¹.
Asiakaspalvelun laatu ja tehokkuus paranevat – asiakastyytyväisyys paranee. Forrester²: IBM Watson -assistentti tuo asiakaspalveluun helposti 20-30 henkilön kapasiteetin.
Forrester²: Työntekijöiden parempi itsepalvelu toi organisaatioille keskimäärin 3,2 miljoonan dollarin säästöt kolmessa vuodessa – 5,50 dollarin säästöt jokaista asiakaspalveluun tullutta kyselyä kohti.
¹IBM Watson / 2020 IBM Corporation
²Forrester: Total Economic Impact of IBM Watson Assistant, March 2020
Jotta organisaatiosi saa virtuaaliasiakaspalvelijasta irti parhaan mahdollisen hyödyn, kannattaa liikkeelle lähteä ketterästi ja samalla selkein askelmerkein. Tässä Atean toteuttaman projektin eri vaiheet.
Atean ammattilaisilla on monipuolista osaamista ja palvelut virtuaaliasiakaspalvelijoiden toteuttamiseen. Saat hankittua virtuaaliasiakaspalvelijan Atealta myös avaimet käteen -palveluna.